Voor dit weekend heeft Pirelli besloten om de C3, C4 en de C5 mee te nemen. Mario Isola van Pirelli legt de uitdagingen in Baku uit vanuit het oogpunt van de banden, en benadrukt dat de teams vooral op zoek moeten naar balans.
Het stratencircuit van Baku staat erom bekend dat het de complexiteit van Monaco heeft en de snelheid van Monza. Pirelli heeft de drie zachtste compounds in het assortiment geselecteerd. Het bandenassortiment is hetzelfde als voor de Grand Prix van Azerbeidzjan 2021, maar de bandenstructuur van dit jaar is volledig nieuw.
Baku is een stadscircuit met een unieke persoonlijkheid, met zowel snelle rechte stukken als extreem smalle en technische secties. De temperaturen kunnen hoog zijn, met pieken van meer dan 50 graden op het asfalt, maar de waarden kunnen tijdens de ronde behoorlijk variëren vanwege de gebouwen die de baan omringen, en daardoor afwisselende voor licht- en schaduwgebieden zorgen.
Het vinden van balans wordt een uitdaging voor de teams
Volgens Pirelli-baas Mario Isola eist het stratencircuit relatief weinig van de banden, omdat geen van de bochten enorm veel van de banden vergt. Hij verwacht een soortgelijke bandenslijtage als in Monaco, maar verwacht dat de hoge snelheden in Baku net iets meer van de banden zullen eisen dan het circuit in Monaco.
'Het belangrijkste punt is tractie, waarbij het vinden van de juiste balans tussen de voor- en achteras de belangrijkste uitdaging is voor alle teams', wordt Isola geciteerd door Motorsport. Hij voegt eraan toe dat het van belang is om genoeg warmte in de voorbanden te hebben om zo grip te genereren. 'De baantemperatuur is ook wisselvallig in Baku, dus al met al is het een vrij specifiek circuit met een paar verschillende technische uitdagingen, die niettemin voor iedereen hetzelfde zijn', aldus Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties