'Ferrari moet teleurstelling Monaco achter zich laten op een Red Bull-circuit' Formule 1
Formule 1

'Ferrari moet teleurstelling Monaco achter zich laten op een Red Bull-circuit'

'Ferrari moet teleurstelling Monaco achter zich laten op een Red Bull-circuit'

In Italië wordt verwacht dat Ferrari een zwaar weekend tegemoet gaat. Men komt dit weekend in actie op een hoekig stratencircuit dat één heel lang recht stuk kent. Wegens de aanwezigheid van dit rechte stuk kan Red Bull Racing, dat heel het jaar al excelleert met een lage downforceafstelling, aan het langste eind trekken, wordt gesteld bij La Gazzetta dello Sport.

'De Azerbeidzjaanse Grand Prix is een zeer belangrijk weekend wat betreft het titelgevecht tussen Red Bull en Ferrari', zo wordt afgetrapt door redacteur Paolo Filisetti. 'Niet alleen moet Ferrari de teleurstelling van Monaco achter zich laten, ze moeten dit ook nog eens doen op een baan die op papier van Red Bull zou moeten zijn.'

'Hierbij moet rekening gehouden worden met het zeer lange rechte stuk van meer dan twee kilometer dat de baan in Baku kenmerkt, gecombineerd met de beste aerodynamische efficiëntie van de renstal uit Milton Keynes', aldus de analyse. Wegens dit lange rechte stuk en de aerodynamische efficiëntie van Red Bull, dat relatief weinig downforce verliest wanneer het voor een low-downforceafstelling lijkt te gaan, liggen er kansen voor Max Verstappen en Sergio Pérez.

Ferrari met veel downforce

'De F1-75 is meer dan tien kilometer per uur trager dan de RB18, vooral op low-load tracks', wordt beargumenteerd bij het Italiaanse sportmedium. Wel wordt meteen opgemerkt dat het snelheidsverschil in Spanje, het meest recente referentiepunt, met een straight van 1,5 kilometer, het snelheidsverschil tussen Ferrari en Red Bull slechts drie kilometer per uur was.

Daarnaast was het daar Ferrari dat in Spanje, en een race later in Monaco ook, met een bolide in actie kwam die relatief veel downforce produceerde. Het is dan ook zeker niet al gezegd dat de topsnelheid van Red Bull hoger zal liggen dan die van Ferrari, ondanks dat dat wel de trend is die we hebben geobserveerd in de eerste Grands Prix van 2022.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws