Formule 1-expert Mark Hughes probeert te verklaren waarom Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Oostenrijk zo tegenviel. Waar het tijdens de vrije trainingen en sprintrace het thuisteam was dat opviel, trok Ferrari in de hoofdrace aan het langste eind. Diverse factoren hebben de pace van Red Bull beperkt, al maakte het wel de juiste keuze door al vroeg op een tweestopper over te stappen.
'De Ferrari brandt doorgaans sneller door haar voorbanden heen, maar de Red Bull Ring is een rear-limited-circuit. Met de baan een paar graden koeler dan op zaterdag, en het natgeregende asfalt, deed de mediumband het bij Red Bull gewoon niet zo goed als de dag ervoor', zo opent Hughes zijn analyse bij The Race. Met rear-limited wordt bedoeld dat de achterbanden het zwaarder te verduren hebben dan de voorbanden.
Rear- en front-limited zijn termen die met regelmaat langskomen, maar wat houden ze precies in? Een circuit is rear-limited als de achterbanden het gedurende de race lastiger hebben dan de voorbanden. Circuits die veel trage bochten hebben, met zware rempunten die vervolgens om veel acceleratie vragen, worden gezien als rear-limited. Front-limited circuits zijn circuits die veel lange, snelle bochten kennen, en daardoor juist veel van de voorbanden vragen, zoals Imola en Silverstone.
Also read
RB18 komt aan na upgrades Red Bull: auto van Verstappen tien kilo zwaarder dan Ferrari-bolide
Waar kwam Verstappens degradatie vandaan?
De eigenschappen van het circuit hebben dus een rol gespeeld bij de tegenvallende prestatie van Red Bull, maar waarom werd dit op zaterdag niet al zichtbaar? Hughes sluit niet uit dat Leclerc op zaterdag simpelweg de snelheid van de Oostenrijkse concurrenten verkeerd ingeschat heeft: 'Het had ook gekund dat Verstappen op zaterdag gewoon niet hard genoeg onder druk gezet was om die degradatie tentoon te stellen.'
'Leclerc oordeelde dat Verstappens pace te hoog zou liggen na die openingsronde. Uit Carlos Sainz' reactie werd duidelijk dat het plan van Ferrari was om aan te vallen', vervolgt de analyticus. Terwijl Leclerc het rustig aan deed, keek de Spanjaard juist vooruit. Uiteindelijk was de wedstrijd niet lang genoeg voor de bandendegradatie om een rol te spelen.
Ferrari's achtervleugel
Een volgende factor die van invloed was, is de achtervleugel van Ferrari. Leclerc kwam op de Red Bull Ring in actie met een kleinere, low-downforce-achtervleugel die ook in Canada al gebruikt werd. 'Daarmee was het snelheidsverschil op de rechte stukken minimaal. Het team leverde alleen wat in op clipping (het extra elektrische vermogen er doorheen jagen voordat het einde van de straight bereikt is, red.) op het rechte stuk.'
'De hele dynamiek tussen de Red Bull-Ferrari-strijd veranderde dus. Op een circuit waar de beperkingen bij de achterbanden liggen, is Ferrari dit jaar beter geweest, zoals in Spanje, Bahrein en Monaco. Zonder nadeel op het rechte stuk kon Leclerc Verstappen bestormen', zag de Brit. Nog een reden dat Ferrari ogenschijnlijk totaal geen moeite had met Red Bull afgelopen weekend.
Red Bull met juiste strategie
Het punt waarop Red Bull het wél doorhad dit weekend was de strategie. De slijtage lag in Spielberg vele malen hoger dan alle teams dachten, dus Red Bull committeerde zich al vroeg aan een tweestopper. 'Had Ferrari een éénstopper aangehouden dan was de kans aanwezig geweest dat Verstappens tweestopper ze had verschalkt. De keuze om van strategie te wisselen was de juiste.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties