Ferrari heeft zich aardig weten te herpakken na een reeks slechte races. Dat vinden Sky Sports F1-analisten Naomi Schiff en Johnny Herbert, die op locatie de Italiaanse renstal onder de loep legden. Consistentie mist bij het team uit Maranello, dat coureur Carlos Sainz maar net aan een vlammenzee zag ontkomen. De motorproblemen moeten weggewerkt worden, wil het team de strijd aangaan met Red Bull Racing.
'Als team zijn ze goed teruggekrabbeld', zo begint Herbert als hem gevraagd wordt naar het weekend van de illustere renstal. 'De teleurstelling van Silverstone wist Leclerc om te zetten in motivatie. Dat moeten ze meenemen de volgende races in', denkt hij. In Groot-Brittannië benadeelde Leclercs team hem middels een suboptimale strategie, maar in Oostenrijk deed hij alles goed.
Zo houdt de Monegask een titelstrijd staande voor Ferrari. Het is immers vooral de renstal zelf die verre van perfect gehandeld heeft in de eerste helft van het jaar. 'Ze hebben een geweldige kans dit jaar, maar tot nu toe ook flink wat punten vergooid. Dat kan je in een titelstrijd niet doen. Net zoals Mercedes moeten ze consistent punten scoren.'
Leclerc met een lastige slotfase
Schiff looft vooral Leclerc, die een lastige Grand Prix kende. Tegen het einde van zijn wedstrijd wilde zijn gaspedaal niet meer volledige terugveren, waardoor hij in de bochten dus steeds een beetje gas bleef geven. 'Enorme klasse van Leclerc om te rijden met zo'n kapot pedaal. Daardoor krijg je in de auto enorm veel onderstuur en wordt deze een stuk lastiger om te besturen', meldt de oud-W Series-coureur.
'Maar ook moeten we de marshals niet vergeten. Dat incident was beangstigend', vervolgt ze, doelend op de brandende Ferrari van Leclercs teamgenoot, Sainz. Eerder gaf Schiff al aan dat ze in de uitvalbeurt van de Spanjaard ook een voordeel zag voor Ferrari. 'Dat de marshals de vlammen wisten te doven, is fantastisch. Daar moeten ze hartelijk voor bedankt worden.'
'Het had slecht af kunnen lopen. Zonder die marshals zie ik niet hoe Sainz er anders uit was gekomen', meent ze. Sainz moest zijn bolide op een helling parkeren aan de buitenkant van bocht 4. Steeds als hij uit de brandende auto wilde stappen, rolde hij terug richting het circuit. Uiteindelijk kwam Sainz ongedeerd uit de bolide.
Ferrari's betrouwbaarheid pijnpunt
Betrouwbaarheid is bij Ferrari een heikel punt, ziet Schiff: 'Ferrari moet zich afvragen waarom dit nog gebeurt. Dit soort problemen hebben we ook bij de klantenteams al gezien. Dit zijn problemen die ze op moeten lossen als ze Red Bull uit willen dagen.' Mocht Leclerc nog een aantal uitvalbeurten ervaren dan kan er namelijk een streep door zijn titelstrijd. Hij ligt momenteel namelijk nog steeds flink achter op Max Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties