Hughes en Piola zien efficiënte Red Bull-vloer: 'Geen toeval dat RB18 immuun is voor porpoising' Formule 1
Formule 1

Hughes en Piola zien efficiënte Red Bull-vloer: 'Geen toeval dat RB18 immuun is voor porpoising'

Hughes en Piola zien efficiënte Red Bull-vloer: 'Geen toeval dat RB18 immuun is voor porpoising'

Mark Hughes en Giorgio Piola zijn onder de indruk van de vloer van Red Bull Racing. Waar Mercedes en Ferrari nog heel erg veel last hebben van porpoising, lijkt de Oostenrijkse renstal er helemaal geen last van te hebben. De twee journalisten vinden dat niet zo vreemd, aangezien Red Bull een unieke vloer heeft weten te bouwen. De vormen van de onderzijde van de RB18 zorgen ervoor dat de downforce efficient werkt bij verschillende rijhoogtes.

Dit jaar wordt de downforce in de Formule 1-auto's gegenereerd door middel van grondeffect. Hierdoor is het belang van een efficiënte vloer alleen maar groter geworden. Red Bull lijkt de sleutel te hebben gevonden. 'De vloer van de Red Bull-auto is duidelijk meer complex en geraffineerd dan alle andere vloeren in de Formule 1', schrijven Hughes en Piola bij Formula1.com. 'Het is dus geen toeval dat de RB18 praktisch immuun is voor porpoising, maar dat het nog steeds goede downforce genereert.'

De twee journalisten weten aan wie ze het kunnen toeschrijven. 'Adrian Newey heeft vaak genoeg gezegd dat er meerde luchtstromen zijn onder de auto en dat het de bedoeling is dat deze samen gaan werken. De inlaatprofielen aan de voorzijde van de vloer hebben verschillende afmetingen, waardoor de druk gelijkmatig wordt verdeeld. Red Bull lijkt veel tijd te hebben gestoken in de laterale en verticale vormen om zo de luchtstroom consistent te houden bij verschillende rijhoogtes.'

Hoe werkt de vloer van Red Bull?

Hughes en Piola hebben een kijkje kunnen nemen aan de onderzijde van de Red Bull-bolide. De journalisten zagen meerdere verschillende vormen. 'De kiel van de RB18 is niet hetzelfde als de meeste auto en bovendien heeft het specifieke contouren. De vormen van de kiel gaan hand in hand met de verschillende hoogtes van de tunnel. Bovendien zijn er ook twee verschillende mini-venturi's in deze tunnel om de luchtstroom nieuwe energie te geven. In dat laatste is Red Bull niet uniek, maar het is een detail dat helpt bij de efficiëntie van de vloer.'

Aan de achterzijde van de vloer heeft Red Bull een zogenoemde skate. Dit concept hebben meerdere teams al gekopieerd, waaronder Ferrari. 'De reglementen staan een mini vleugel vlak voor de achterwielen toe. Red Bull heeft deze van metaal gemaakt, zodat het een stuk minder kwetsbaar is. De skate zorgt ervoor dat de lucht veel agressiever richting de uitgang van de tunnel stroomt', aldus de technische experts.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws