Red Bull Racing en Honda gaan aan het einde van het 2025-seizoen uit elkaar, waardoor teambaas Christian Horner dit jaar kan reflecteren op een succesvolle samenwerking met het Japanse merk. Naar verwachting zal Red Bull Honda eren in Japan met een speciale livery. De 'white bull' zal mogelijk een comeback maken. Horner kijkt er tegenop om gedag te zeggen tegen Honda, maar kijkt ook uit naar een new era.
Honda besloot eerder om zich volledig terug te trekken uit de Formule 1, waardoor Red Bull zelf aan de slag besloot te gaan met de motoren en voor 2026 in zee ging met Ford. Honda kwam terug op het besluit en heeft nu een contract met Aston Martin. Met de Britse renstal zal de Japanse krachtbron het nieuwe tijdperk van de Formule 1 ingaan. Dit jaar verrijden de Red Bull-coureurs nog één keer de thuisrace van Honda met de door de Japnners geleverde power unit.
Komend weekend wordt de samenwerking met Honda, die in 2019 begon, vermoedelijk geëerd met een witte livery. 'Honda is een geweldige raceorganisatie', zegt Horner tegenover Motorsport.com. 'We hebben een fantastische relatie gehad sinds ze afscheid namen van McLaren en zich in 2019 bij ons aansloten.' Honda en McLaren waren in de jaren 2017 en 2018 geen match, maar met Red Bull ging het formidabel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verdrietig moment
De Grand Prix van Oostenrijk 2019 vormde de eerste zege van Red Bull met Honda. Max Verstappen wees toen op het Honda-logo op zijn pak. Het was een moment dat Honda nooit zal vergeten. 'We hebben samen zes wereldkampioenschappen gewonnen en meer dan zestig races. Dit is de meest succesvolle samenwerking die Honda ooit in de Formule 1 heeft gehad', benadrukt Horner.
'Ik denk dat hun passie en toewijding buitengewoon zijn geweest en uiteraard is hun product erg sterk. Ze zullen die reis voortzetten met Aston Martin. Ik ben er zeker van dat ze onder de nieuwe regelgeving competitieve motoren zullen blijven leveren', vervolgt de teambaas. 'We zullen verdrietig zijn om afscheid te nemen aan het einde van het jaar, maar we zullen met grote trots terugkijken op deze periode.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Update over Ford
Achter de schermen zijn Red Bull en Ford al bezig met de motor voor 2026. Die motor krijgt een fifty-fifty verdeling betreffende motorisch vermogen en elektrisch vermogen. 'Het volgende hoofdstuk is voor ons bijzonder spannend, nu we onze eigen krachtbron aan het ontwikkelen zijn in Milton Keynes. Het gaat goed daar. Er wordt momenteel lange dagen en uren gewerkt, maar we boeken goede progressie met de motor.' Horner geeft aan dat ze samen met Ford flinke stappen hebben gezet.
Eerder dit jaar organiseerde Ford een launch event, waarbij de CEO van Ford ook aanwezig was. 'Over iets minder dan twaalf maanden zal deze motor twee Grand Prix-teams aandrijven. Het is bijna niet te bevatten hoe groot deze uitdaging is', zegt Horner. 'Vier jaar geleden was het nog een compleet nieuw bedrijf, nu zijn we volledig operationeel in een gloednieuwe fabriek, met alle benodigde machines en een compleet team. Het is spannend, er heerst een geweldige sfeer, en er is ook sprake van gezonde nervositeit en anticipatie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties