Horner zag voordeel voor Verstappen: 'Als leider kun je vanaf dat punt alleen maar verliezen' Formule 1
Formule 1

Horner zag voordeel voor Verstappen: 'Als leider kun je vanaf dat punt alleen maar verliezen'

Horner zag voordeel voor Verstappen: 'Als leider kun je vanaf dat punt alleen maar verliezen'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is het wel eens met de beslissing dat de rode vlag werd ingezet na de tweede herstart in de Grand Prix van Australië. Max Verstappen liep het risico dat hij misschien de leiding zou verliezen als er nog een sprintrace van twee rondes zou plaatsvinden. Horner vindt het hoe dan ook een situatie waar ze van kunnen leren.

De Nederlander had een comfortabele voorsprong toen Kevin Magnussen crashte en het puinspoor dat hij achterliet, bracht racedirecteur Niels Wittich ertoe om met nog drie ronden te gaan om een rode vlag te laten zwaaien. Verstappen bleef dus op pole staan voor een mogelijke sprint van twee ronden naar de finish, maar met een groot risico de leiding te verliezen, aangezien hij bij de twee voorgaande starts slecht was weggekomen.

In dat geval bereikte Verstappen de eerste bocht als eerste en een andere rode vlag bevroor kort daarna de raceresultaten. 'Het zou altijd enorm frustrerend zijn als je een rode vlag krijgt en een herstart met nog drie ronden te gaan', zegt Horner toen hij door Motorsport.com werd gevraagd naar de lastige omstandigheden. 'Als je de leider bent, kun je vanaf dat punt alleen maar verliezen. Je begrijpt de grondgedachte tussen het willen finishen onder raceomstandigheden in plaats van drie ronden achter de safetycar te cruisen.'

'Late rode vlaggen vaker onderwerp tijdens teambaasbijeenkomsten'

'Misschien hadden ze het circuit kunnen vrijmaken en op gang kunnen krijgen, ik weet het niet. Zoals met al deze dingen valt er altijd iets te leren', gaat de Brit verder. Het onderwerp van het gebruik van late rode vlaggen om te zorgen voor een finish onder raceomstandigheden is regelmatig ter sprake gekomen tijdens teambaasbijeenkomsten. In het verleden was de consensus dat teams ze liever vermijden, maar Horner zegt dat hij ruimdenkend is.

'Het is iets dat is besproken', kaart Horner aan. 'Ik denk dat er altijd een voorkeur is geweest om onder raceomstandigheden te finishen, dus als ze door de race te stoppen het circuit konden opruimen, in plaats van de resterende ronden onder een safetycar af te rijden, dan is dat het juiste om te doen', denkt de 49-jarige. Na de laatste rode vlag was er enige verwarring over de definitieve herstartvolgorde voor de run van één ronde naar de vlag achter de safetycar.

'Het was een andere versie van Silverstone 2022'

Eén versie van de herstartvolgorde bracht Red Bull's Sergio Perez mogelijk voor op Lance Stroll op de vierde plaats, als er werd gekeken naar de lijnen die bij de vorige start waren gebruikt. 'Terwijl het zich ontvouwde, was het een kwestie van of ze de safetycar-lijn waren gepasseerd, het was eigenlijk weer een Silverstone 2022', merkt Horner op. 'We hadden ook geweldige steun van de beheer- en controleruimte, ze hebben alle gegevens in een rustige omgeving, dus eigenlijk verwerken ze de cijfers. Natuurlijk werkt Jonathan (Wheatley, sportief directeur van Red Bull, red.) ook met zijn team. Het was duidelijk dat de race niet nog een keer zou starten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws