Red Bull Racing-teambaas Christian Horner geeft aan dat het een raadsel was waardoor er zo'n extreme ommekeer plaatsvond na de Grand Prix van Miami. De Brit wil niet per se speculeren, maar benoemt wel dat Formule 1-CEO Stefano Domenicali na elke dominante zege van Red Bull aangaf dat de kijkcijfers aan het dalen waren. Hoe dan ook duurde het even voordat de kampioensformatie wist waardoor de periode na Miami zo moeilijk was. Het team lijkt het lek nu boven te hebben.
Red Bull heeft al een tijdje niet meer de dominante bolide, en het is inmiddels duidelijk dat de RB20 problemen begon te krijgen na de Grand Prix van Miami. Sinds de race in de Sunshine State gaat het alleen maar beter met McLaren, terwijl de kampioensformatie achter de feiten aan lijkt te lopen. Het zorgde voor frustratie bij Verstappen, die in Shanghai nog dominant won, maar slechts twee weken later in Miami begonnen de problemen van Red Bull plotseling zichtbaar te worden. Verstappen voelde zich niet meer comfortabel in de auto, de balans was weg, en het werkvenster van de auto werd steeds kleiner.
Vanaf dat moment veranderde het verhaal van het 2024-seizoen. Hoewel Red Bull nog won in Imola, Barcelona en Canada, was de dominantie van de RB20 verleden tijd. McLaren verbeterde enorm, maar ook de andere concurrenten liepen in. Voor sommigen was de plotselinge achteruitgang van Red Bull maar lastig te verklaren. 'Dat waren zwaarbevochten zeges', stelt Horner in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Het seizoen heeft twee helften gekregen. De eerste zeven à acht races waren we erg sterk, en daarna veranderde veel. Rond Miami leek het alsof er een knop was omgedraaid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max was niet tevreden in de races die volgden'
Aangezien topontwerper Adrian Newey voorafgaand aan dat weekend zijn ontslag had ingediend, waren velen op social media vlot om dat te koppelen aan het vertrek van de Britse ingenieur. 'Dat had niets te maken met Adrians vertrek', reageert Horner. 'In Miami was de auto niet in balans. Max pakte nog wel de pole, maar was erg ontevreden. In de race hadden we pech met de safetycar, al kwam McLaren dat weekend zo'n beetje met een compleet nieuwe auto het asfalt op. Daarmee hebben ze veel potentie gevonden', verklaart de Brit. Vanaf dat moment ging het dan ook bergafwaarts voor Red Bull.
'Max was niet tevreden in de races die volgden, en de problemen waren bij Checo nog erger', gaat Horner verder. 'Hij heeft sinds Miami echt geworsteld. Tijdens dat weekend leek er plotseling iets te veranderen. Verschillende teams werden een stuk competitiever, of wij hebben bepaalde dingen aan de auto veranderd die behoorlijk vervelende gevolgen hebben gehad', stelt de teambaas. De ontwikkeling van McLaren verklaart dat deels, maar naar het idee van Horner was er meer aan de hand rond de Grand Prix van Miami.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner geeft een voorzetje
'Als je sceptisch wilt zijn, dan zeg je dat er iets is veranderd. We wonnen de races met overmacht en ik kreeg elk weekend van Stefano (Domenicali, red.) te horen dat de kijkcijfers aan het dalen waren. Het leek weer een jaar van Max- en Red Bull-dominantie te worden', zegt Horner. Hoewel Domenicali altijd zegt dat er niets aan de dominantie van Red Bull gedaan moest worden, klaagde de CEO van de Formule 1 er wel over dat de kijkcijfers daalden omdat de uitslagen van de races volgens hem te voorspelbaar zouden worden. 'Er was veel druk om de trend te stoppen waarbij we races met een voorsprong van ongeveer twintig seconden wonnen', gaat Horner verder.
'Dus als je sceptisch bent, en misschien een beetje paranoïde, dan zou je zeggen dat er dingen zijn veranderd. Als we teruggingen naar de auto zoals die in China was, dan hielden we de problemen nog. De verandering is, hoe dan ook, voor iedereen hetzelfde geweest. Ik heb in een seizoen nog nooit een ommekeer gezien die zo extreem was als wat wij hebben meegemaakt. Dat moeten we natuurlijk begrijpen', zegt Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA had 'geen aanwijzingen dat Red Bull asymmetrisch remsysteem gebruikte'
Zoals Horner al zei, is het voor Red Bull belangrijk om te begrijpen hoe het komt dat er zo'n grote ommekeer plaatsvond. Op X werd er druk gespeculeerd dat het zou komen door een 'illegaal' asymmetrisch remsysteem, wat het team na Miami van de auto zou hebben moeten halen. De FIA liet weten dat dit niet het geval was. Het bestuursorgaan heeft tevens laten weten dat ze geen aanwijzingen hebben gekregen dat een team een dergelijk systeem heeft gebruikt en de concurrerende teams verdenken Red Bull daar ook niet van. Het gebruik van een asymmetrisch remsysteem is dus van de baan.
Sommigen wijzen naar de banden als de oorzaak, maar zoals Pirelli al had aangegeven in gesprek met F1Maximaal.nl, kan de bandenleverancier kritiek tijdens een seizoen pas vanaf het volgende seizoen oppakken. Het enige wat Pirelli dus tijdens het 2024-seizoen aan kan passen, is de bandendruk, maar die is circuitspecifiek. Een hogere druk betekent meer downforce en dus meer druk op de banden. Een lagere bandendruk betekent het omgekeerde. Volgens Horner is het ergste echter achter de rug, maar werd in Monza pas ontdekt waar de problemen echt zaten.
'Onze tools waren niet precies genoeg, en naarmate we aerodynamisch gezien steeds meer de grenzen van het huidige reglementen op gingen zoeken, verloren we de correlatie', zegt de Brit, die uitlegt wat Helmut Marko bedoelde toen de Oostenrijkse aangaf dat de data uit de simulator niet overeenkomen met wat de auto's laten zien op de baan. 'Toen we met een low downforce configuration reden in Monza, werd duidelijk waar de problemen vandaan kwamen', aldus de teambaas. Het updatepakket voor Austin moet nu aanslaan om ervoor te zorgen dat Red Bull weer competitief wordt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties