Christian Horner loodste zijn team al naar acht coureurstitels en zes constructeurstitels, maar er zal veel moeten veranderen als daar dit jaar nog een vijftiende wereldtitel bij komt. Red Bull Racing is afgezakt tot het vierde team in de pikorde, bevestigde Helmut Marko. Dat is zelfs voor Max Verstappen niet meer genoeg om de tekortkomingen van de RB21 te kunnen verhullen.
Horner verscheen na de race in Bahrein niet bij de televisiezenders, en stond alleen de aanwezige journalisten te woord in een vragensessie. Daarin blikte hij terug op een zeer lastig weekend, nadat Red Bull de afgelopen jaren nog domineerde in Bahrein. Verstappen kwam dit jaar niet verder dan een zesde plek, terwijl Yuki Tsunoda het met een negende plek ook redelijk goed deed, maar wel achter Pierre Gasly en Esteban Ocon eindigde.
Twee problemen
'We hadden twee problemen dit weekend: een remprobleem en een balansprobleem', zo omschrijft Horner waar het aan schortte bij de RB21 van Verstappen. In de uitvoering ging het echter ook niet goed. 'Daarnaast hadden we ook een probleem met een draadje in de pitstraat, maar we konden toch nog een zesde plek pakken, en verloren slechts zeven punten op Lando', weet Horner. Dat is dus hetzelfde verschil als bij een eerste en tweede plek voor beide coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen heeft het kampioenschap al uit zijn hoofd gezet, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn voor teambaas Horner. Op basis van de stand in het kampioenschap valt dat te begrijpen, want Verstappen staat nu op de derde plek, met een achterstand van vijf punten op Oscar Piastri, die inmiddels als titelfavoriet gezien kan worden. Als Verstappen in de komende races wil aanhaken bij het McLaren-duo zal er echter snel iets moeten veranderen.
Horner benadrukt dat de situatie lang niet zo zorgwekkend is als in Bahrein het geval leek te zijn. 'Ik denk dat we de problemen wel kunnen verhullen via de afstelling. Dat deden we vorige week ook in Suzuka, maar deze race legde duidelijk onze zwakke plekken bloot. Die punten moeten we verbeteren. We weten wat de problemen zijn', zo spreekt Horner collega Helmut Marko tegen, 'maar het introduceren van oplossingen duurt gewoon wat langer.'
Upgrades en correlatieproblemen
Red Bull zal pas in Imola met een serieus pakket aan upgrades komen, waardoor Verstappen in Saoedi-Arabië en Miami nog met de huidige auto moet overleven. De concurrentie zit uiteraard ook niet stil, en zal aan het begin van het Europese seizoen vermoedelijk ook upgrades introduceren. Verder is het maar zeer de vraag of Red Bull de problemen in Italië kan verhelpen, nadat het Oostenrijkse team al een jaar zoekt naar een oplossing voor de problemen met de auto. Zelfs met de nieuwe 2025-auto lijkt Red Bull hier geen stappen in te hebben gezet.
De oorzaak hiervan ligt in de gebrekkige correlatie. 'De problemen zijn bekend', aldus Horner. 'De oplossingen die we in onze tools zien, komen niet overeen met wat we op het circuit zien.' De windtunnel van Red Bull is ruim tachtig jaar oud, en de correlatie met de simulator klopt ook niet. Zo dacht Red Bull in Japan drie tienden gewonnen te hebben, tot de nieuwe afstelling op het circuit drie tienden trager bleek te zijn. Verstappen loste het probleem dat weekend op met zijn engineers nadat Marko hem aanraadde om niet op de simulator te vertrouwen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dit moeten we uitzoeken', beseft de teambaas. 'Waarom komen onze tools niet overeen met het circuit? Als je met zo'n probleem te maken hebt, moet je dat natuurlijk oplossen. We hebben een sterk technisch team, dat de afgelopen jaren een paar geweldige auto's heeft ontworpen, en ik heb er alle vertrouwen in dat ze dit probleem tot op de bodem zullen uitzoeken. Onze tools komen alleen niet overeen met het circuit, en dan kom je op het punt dat je aan twee verschillende horloges zit te draaien.' De conclusie is duidelijk: de engineers kunnen nog zo goed zijn, als de correlatie niet klopt, zijn ook zij machteloos.
Horner spreekt zijn vertrouwen uit dat de situatie wordt opgelost, maar moet ook toegeven dat Red Bull daar al langer niet in slaagt. 'Het is hetzelfde als vorig jaar. 'De windtunnel heeft ons in een richting gestuurd die niet hetzelfde laat zien op het circuit. Dan eindig je met een middenweg tussen wat je tools je vertellen en wat de circuitdata laten zien. Nu verzamelen we data op het circuit en dat moet dan tot een oplossing leiden.'
'Je moet je zwaktes begrijpen. Het probleem is ook dat we aan het einde van een set reglementen zitten. De winstmarges zijn marginaal. We zien tekortkomingen in onze huidige windtunnel.' Red Bull is druk bezig met het bouwen van een nieuwe windtunnel, maar die zal pas volgend jaar klaar zijn en dus pas voor de 2027-auto ingezet kunnen worden. Het is de vraag of Verstappen zoveel geduld heeft.
Titelstrijd
Waar Verstappen de titelstrijd al heeft opgegeven, vindt Horner het daar veel te vroeg voor. 'Het was een slecht weekend voor het team, niks viel onze kant op. De start van de race en de pitstops werkten niet voor ons, maar het is een kampioenschap van 24 races', houdt Horner vol. 'We staan maar acht punten achter in het coureurskampioenschap. We weten dat we snel moeten verbeteren', sluit de Engelsman af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties