Christian Horner heeft gezegd dat zijn team tijdens de GP van Qatar een protest wil gaan indienen over het ontwerp van de achtervleugel van Mercedes, waarvan Red Bull denkt dat daar een verborgen verklaring achter de topsnelheid van de zwarte bolide zit. Hoewel de teambaas aangeeft dat het moeilijk te spotten is op de camera's, denkt hij dat Mercedes iets doet met de achtervleugel wat hun topsnelheid bevordert.
Tijdens de persconferentie heeft de teambaas van Red Bull opgemerkt dat zijn team van plan is om een protest in te dienen. Hij vroeg collega Toto Wolff dan ook al snel naar de achtervleugel. 'Hoe verklaar je de score marks van de wing end plate?' De Oostenrijker antwoordde hierop dat hij denkt dat er niets mis is met de scores en dat ze binnen het toelaatbare vallen.
Red Bull denkt dat de marks ervoor zorgen dat Mercedes de hoeveelheid drag die de achtervleugel vangt kan verminderen op hoge snelheid, zelfs wanneer de DRS niet open staat. Adrian Newey en Paul Monoghan hebben namens het team deze constatering al bij de FIA aangekaart tijdens de afgelopen paar races.
Horner dreigt met protest
'Ik wind er geen doekjes om, wanneer wij het hier op de auto zien dan zal er tegen geprotesteerd worden', aldus Horner tegen Sky. 'Het gaat hier waarschijnlijk minder een rol spelen, hoewel we tijdens de eerste vrije training wederom een enorm hoge snelheid hebben gezien op de rechte stukken.'
'Het scheelt waarschijnlijk 7 km/u met onze auto's. Vooral in Jeddah en Abu Dhabi kunnen we in de situatie terecht komen zoals in Brazilië, waarbij er niet tegen hun auto te racen valt', zo legt de Red Bull-teambaas uit, waarmee hij de verwachting uitspreekt dat wanneer Mercedes die vleugel gebruikt het een moeilijk verhaal kan worden in de laatste twee races van het seizoen.
Sinds zomerstop significant sneller op rechte stukken
Horner denkt dan ook dat Mercedes sinds de zomerstop het design van de achtervleugel heeft veranderd waarmee het de snelheid op de rechte stukken kan verbeteren. Red Bull en andere teams hebben eerder in het seizoen de vleugel moeten aanpassen nadat er nieuwe regels kwamen over hoe ver de achtervleugels mogen doorbuigen.'Er zijn zeer specifieke regelingen hierover. Het moge duidelijk zijn dat de directives die voor de GP van Azerbeijan zijn gepresenteerd een effect hebben gehad.'
We denken dat het iets is wat vergaand is, de werking ervan is verborgen waardoor het moeilijker te spotten is met een camera. Maar het is zichtbaar dat hun snelheid op de rechte stukken sinds Hongarije, en zeker in de laatste twee GP's, ongekend was', aldus Horner, die aangeeft dat het hen zorgen baart en ze daarom naar de FIA zijn gestapt.
Wolff maakt zich geen zorgen
Collega Wolff geeft aan zich weinig zorgen te maken over de mogelijkheid van een protest tegen zijn team, aangezien hij verwacht dat er niets mis mee is. 'Ik denk dat zijn mening zijn perspectief is en dat het prima past binnen het reglement om duidelijkheid te vragen of een protest in te dienen. Zo werkt het nou eenmaal in de Formule 1.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties