Bij de podcast van The Race heeft journalist Scott Mitchell-Malm aangegeven dat het nagenoeg een zekerheidje is dat Aston Martin en Honda vanaf 2026 een samenwerking zullen aangaan. Collega Valentin Khorounzhiy ziet dat het voor beide partijen logisch zou zijn om de handen ineen te slaan, maar merkt wel op dat het voor Honda nog altijd een stap terug is tegenover Red Bull Racing, dat het sinds 2019 van motoren voorziet.
Mitchell-Malm meent zeker te weten dat Aston Martin op poleposition staat bij de topmannen van Honda. 'Ik denk dat het extreem waarschijnlijk is', zegt Mitchell-Malm over de kans dat Aston Martin en Honda samen gaan werken bij de introductie van het nieuwe motorenreglement. 'Ik weet 100% zeker dat áls Honda zich vanaf 2026 weer committeert aan de Formule 1, dat het dan met Aston Martin is, en ik ben 90 tot 95% zeker dat ze dat gaan doen. Er gaat nog wat tegenstrijdige informatie rond over of ze dat al gedaan hebben of niet, maar het neigt absoluut naar de extreem waarschijnlijke kant van het spectrum. Ik zou zeer verbaasd zijn als we Honda in 2026 niet terug op de grid hebben, en ik zou zeer verbaasd zijn als dat niet met Aston Martin is.'
Logisch dat Aston Martin en Honda elkaar vinden
Mocht Honda inderdaad nog steeds aanwezig zijn als motorleverancier, dan zouden er in 2026 minstens zes motorleveranciers in de Formule 1 aanwezig zijn. Naast Honda hebben ook Mercedes, Ferrari, Renault, Audi, en Red Bull Technologies al aangegeven dat ze minimaal één team van motoren zullen voorzien. Khorounzhiy ziet de samenwerking tussen Aston Martin en Honda wel zitten: 'Het klinkt heel logisch. De Honda-motor gaat in 2026 natuurlijk weer compleet anders zijn, maar nu is het in ieder geval een geweldige motor. Ze hebben recent succes geboekt. Als de jaren met McLaren mensen het idee hebben gegeven dat ze niet wisten waar ze mee bezig waren, hebben de jaren bij Red Bull Racing wel het tegendeel bewezen. Het zou voor Aston Martin heel goed nieuws zijn. Het verbaast me niet dat McLaren en Williams ook interesse hadden in een samenwerking met Honda. Het verbaast me eerder dat ze die route niet verder onderzocht hebben. Aston Martin is nu het beste team op de grid dat naar een motorleverancier op zoek is', zegt hij over de huidige nummer twee in het constructeurskampioenschap.
'Het is wel een beetje gek dat het ene autobedrijf met het andere autobedrijf gaat samenwerken', wijst Khorounzhiy op Aston Martin en Honda. 'Je zou zeggen dat als je een autofabrikant bent, dat je ook de motoren zou moeten ontwikkelen, maar daar komen ze onderling marketingtechnisch wel uit.' Aston Martin werkt nu in de vorm van Mercedes ook al samen met een andere autofabrikant en verscheen als sponsor op de Red Bull-auto's terwijl er een Honda-motor onder de motorkap lag. Maar net zoals Aston Martin de beste optie voor Honda is, is Honda voor Aston Martin ook de beste keuze als ze graag exclusief met een fabrikant willen samenwerken.'
Honda moet nu hard werken om alsnog een stap terug te zetten
Honda maakte in oktober 2020 bekend dat het zich op termijn zou terugtrekken uit de Formule 1. Sindsdien is Red Bull het sterkste team gebleken. 'Het is compleet de eigen schuld van Honda dat het Red Bull is kwijtgeraakt', zegt Khorounzhiy dan ook. 'Het heeft een samenwerking met het dominante team van deze generatie auto's weggegooid. Het had een heel tijdperk aan succes kunnen hebben met Red Bull, maar dat hebben ze compleet weggegooid door alleen aan de korte termijn te denken en door te panikeren. Ze moeten nu de scherven oprapen en nu op zoek naar een minder sterke partner', gaat Khorounzhiy in op de fout van het Japanse merk. Een andere partij in dit verhaal is Fernando Alonso, die in zijn tijd bij McLaren regelmatig hard uithaalde naar Honda. Mocht de nu al 42-jarige Spanjaard zelfs in 2026 nog actief willen blijven in de sport, dan kan een eventuele samenwerking met Honda wel een probleem opleveren voor hem, meent Mitchell-Malm.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties