Formule 1 teams zoeken continue naar oplossingen om hun raceauto's beter te laten presteren, zelfs als dit in gevecht is met de technische regels van de sport. Zo werd er in 1982 een wel hele bijzondere manier gevonden om onder het minimale gewicht van de auto uit te komen. Teams, waaronder Williams, introduceerden in dat jaar de watergekoelde remmen, maar daar bleek weinig van waar te zijn.
Het zou een uitvinding zijn die de remmen moesten koelen door er water op te sproeien, maar in werkelijkheid gebeurde er heel wat anders, zo meldt Autosport. Het was eigenlijk bedoeld om onder het minimale gewicht van 580 kilogram uit te komen. De teams installeerden grote watertanks in de sidepods van de auto, die werd gevuld voor de start van de race. Maar in de eerste paar ronden van de Grand Prix werden de tanks geleegd, wat de coureurs een enorm gewichtsvoordeel opleverde.
Omdat er meteen na de finish koelvloeistof mocht worden bijgevuld, konden de teams snel de tanks met water vullen, waardoor het minimale gewicht weer werd bereikt. Zo kon de FISA (de voorganger van de FIA, red.) geen verschil meten. Niet geheel verrassend waren de teams die het systeem niet gebruikten, zoals Ferrari en Renault, het er niet mee eens. Die teams protesteerden dan ook tegen het syteem, waardoor het uiteindelijk werd verboden. Auto's werden voortaan gewogen in de staat als dat ze finishten.
Watersysteem als Trojaans paard
De watergekoelde remmen waren niet de laatste keer dat het gewicht van de auto werd verminderd door vloeistof. In 1984 kwam Tyrrell met een waterinjectiesysteem dat werd gebruikt als Trojaans paard. Het team sproeide een combinatie van water en andere vloeistoffen uit de auto in een poging het vermogen te verbeteren. Het systeem zelf was legaal, maar wat Tyrrell deed tijdens een pitstop was op zijn best bedachtzaam. Het team vulde de reservetank met een mengsel van water en lood.
Tekst gaat verder onder de foto.

Dat verhoogde het gewicht van de auto aanzienlijk, waardoor het minimale gewicht weer werd bereikt. Het systeem werd uiteindelijk verbannen, nadat de vloeistof was gelekt in de pitstraat. Na onderzoek werd Tyrrell geschorst voor de laatste drie races van het seizoen en alle eerder behaalde prestaties dat jaar werden gewist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties