Nico Hülkenberg zou graag zien dat de raceweekenden bij Haas wat beter gaan op zondag dan op zaterdag. Tot nu toe kon de Duitser uitstekend kwalificeren, maar was de pace op zondag ver te zoeken. Om betere resultaten te boeken en meer punten te krijgen moet het team toch echt zorgen dat de coureurs een bolide krijgen met een betere racesnelheid.
Na zeven Grands Prix in 2023 heeft de Amerikaanse renstal al meer top tien-resultaten behaald in de kwalificatie dan tijdens de races. Het is een neerwaartse trend die op de zondag in Barcelona opnieuw werd opgemerkt. Ondanks dat Hülkenberg op P9 mocht starten eindigde hij als vijftiende, op 23 seconden afstand van de top tien. 'Ik zou liever willen dat het andersom was', zegt de Duitser toen de Franse tak van Motorsport.com vroeg naar het verschil in prestaties tussen de kwalificaties en de races.
'Maar dit is de trend en het kenmerk dat we sinds het begin van het jaar zien, en we moeten proberen een betere balans te vinden tussen zaterdag en zondag', gaat de 35-jarige verder. 'Natuurlijk, hoewel het prettig is om goede kwalificaties te hebben, schept het altijd verwachtingen. Een teleurstelling op zondag is niet altijd gemakkelijk te verwerken en uit te leggen aan mensen. Dus er is werk te doen voor de lange termijn', denkt Hülkenberg. In Spanje was ook de strategie niet perfect, want Haas moest noodgedwongen een driestopsstrategie aannemen omdat de zachte band zo snel aan het slijten was.
'We zijn goed over één ronde, niet over 66'
De band met de rode wangen sleet zo snel onder de Haas-bolide van de Duitser vandaan, dat hij na acht rondes al binnen moest komen. De rest van de teams konden minstens vijftien rondes op de zachte band rijden, en konden daarom een strategie van twee pitstops gebruiken. 'Het was geen optie, maar min of meer een noodplan', geeft Hülkenberg aan. 'Ik had vanaf het begin veel bandenslijtage, het begon meteen. Ik werd meteen geconfronteerd met veel graining aan zowel de voor- als achterkant, en ik viel terug.'
Niet alleen op de zachte band had Haas dit probleem, ook op de medium- en harde band. 'De trend zette zich voort. De pace was goed in vergelijking met onze belangrijkste rivalen, maar we hadden een extra stop. Die achterstand haal je niet meer in. We konden niet sneller rijden dan zij, zelfs niet met nieuwere banden. We zijn goed over één ronde, maar niet gedurende 66 ronden. We moeten iets vinden voor de race', sluit de Duitser af, die hoopt dat het in Canada over twee weken beter zal gaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties