'Het was een triomf op het scherpst van de snede voor Verstappen' Formule 1
Formule 1

'Het was een triomf op het scherpst van de snede voor Verstappen'

'Het was een triomf op het scherpst van de snede voor Verstappen'

Het Duitse medium Auto, Motor, und Sport noemt de zege van Max Verstappen in Monaco een triomf op het scherpst van de snede. De tweevoudig wereldkampioen kende een lastige periode in de race toen er echt geen leven meer in zijn banden leek te zitten. Tijdens de laatste twintig rondes van de race begon het ook nog eens te regenen, maar Verstappen regeerde in het prinsdom en hield 'matador Fernando Alonso' achter zich. Esteban Ocon was de verrassende derde man.

'De kwalificatie op zaterdag is meestal het hoogtepunt in Monte Carlo. Dat komt omdat de races vaak op een processie lijken. Inhalen is bijna onmogelijk in het nauwe prinsdom door het gebrek aan lange rechte stukken. Bij de 68e Formule 1-race in Monaco was het echter andersom. De Grand Prix was een nog groter hoogtepunt dan de toch al spannende kwalificatie van de dag ervoor', begint Auto, Motor und Sport op de dag na de Grand Prix van Monaco.

'Het intreden van de regen maakte het laatste, derde deel van de race tot een ware topper. Met diverse uitglijders, kusjes voor de muur, ongelukken en verschuivingen in posities. Zelfs de winnaar bleef niet gespaard van contact met de vangrails, maar had het nodige geluk. De fans beten op hun nagels. Uiteindelijk behield Verstappen het overzicht in de chaos en stelde hij zijn tweede overwinning in zijn adoptieland veilig.'

Alonso kwam als tweede over de finish. De matador uit Spanje probeerde dit raceweekend alles, reed agressief en beloonde zichzelf met zijn beste resultaat van het seizoen. 'Naast de twee toppers betrad een verrassende man het koninklijke podium om de trofee voor de derde plaats in ontvangst te nemen. Esteban Ocon verdedigde zijn goede gridpositie eerst op een droge baan en later op een doorweekte baan', vervolgt het Duitse medium.

Verstappen schampte de muur: 'Het kostte hem bijna de overwinning'

De teams vooraan hadden een verschillende tactiek. Polesitter Verstappen begon de Grand Prix op medium banden, terwijl Aston Martin besloot te gaan voor harde banden voor Alonso. Dat gaf de Spanjaard iets meer flexibiliteit, zeker met het oog op een mogelijke safetycar in het tweede deel van de race. 'Ook met de regen, omdat zijn hardste set op papier langer mee zou moeten gaan. En inderdaad, de bandenkeuze bracht Verstappen een beetje in de problemen.'

De tweevoudig wereldkampioen reed in de beginfase snel weg bij zijn rivaal. Hij bouwde een voorsprong op van ongeveer tien seconden. 'Maar na ongeveer een derde van de race begon Alonso het gat te bevriezen, om het vervolgens zelfs iets te verkleinen. Daardoor kon Red Bull de Nederlander niet naar binnen brengen, ondanks dat Verstappen klaagde over de staat van zijn banden, die heftig aan het grainen waren.'

Red Bull moest op deze manier handelen. Het was de juiste beslissing om de pitstop zo lang mogelijk uit te stellen, zo denkt Auto, Motor, und Sport. 'Want na ruim vijftig ronden begon het zowaar te regenen. Het stratencircuit veranderde in een ijsbaan. Het kostte Verstappen bijna de overwinning. Op zijn versleten medium banden brak de auto in de 54e ronde tussen bocht zeven en acht een beetje uit. Hij schampte de muur met de linkerkant van de auto. Op dat moment had de wereldkampioen veel geluk.'

'Veteraan' Alonso kon zich een extra pitstop veroorloven

Aston Martin zag een kans op de overwinning met de tweevoudig wereldkampioen. Ze brachten Alonso voor Verstappen de pits in, maar ze hadden de situatie verkeerd ingeschat. De monteurs zetten er nog een set slicks op. Het was een riskante zet die niet succesvol was, maar ook geen negatieve gevolgen had. 'De veteraan kon het zich veroorloven omdat het gat naar achteren groot genoeg was. Een ronde later moest Alonso terug naar zijn crew om te wisselen naar intermediates. Alonso hield de tweede positie vast. Het mocht niet 'de grote' (zijn 33ste zege, red.) worden.'

Red Bull deed strategisch alles goed en beloonde zichzelf met de zesde overwinning in de zesde race. Voor kampioenschapsleider Verstappen was het het 39e succes uit zijn carrière en het vierde van het seizoen. Tegelijkertijd breidde hij zijn voorsprong in het kampioenschap uit, omdat teamgenoot Sergio Pérez een rommelig raceweekend beleefde. 'Het was een triomf op het scherpst van de snede voor Verstappen. De omstandigheden waren extreem lastig, vooral in het derde deel van de race, omdat de baan erg glad was door de regen. De teams dachten er zelfs over om full wets te gebruiken', schrijft het Duitse medium.

Voorafgaand aan het weekend kon worden aangenomen dat Red Bull en Aston Martin in Monaco op het podium zouden eindigen. Velen dachten dat Pérez erbij zou zitten, wellicht voor Verstappen, maar er sloot een heel andere coureur aan op het podium. 'Maar men kon geen Alpine in de kopgroep verwachten. Nog maar enkele weken geleden had CEO Laurent Rossi de zweep erover gehaald en zijn team publiekelijk bekritiseerd. De rijders en ingenieurs waren duidelijk aangespoord hierdoor. Alpine had verreweg haar beste raceweekend', schrijft Auto, Motor und Sport. Alpine pakte een flink aantal punten met Ocon op P3 en Gasly op P7.

Ocon liet zich niet van de wijs brengen

Ocon zette een bijna vlekkeloze prestatie neer, zowel op één ronde in de kwalificatie als over de race-afstand. De Fransman beloonde zichzelf met de derde plaats. Lange tijd had hij de Ferrari van Carlos Sainz in zijn achteruitkijkspiegel, en later twee Mercedessen in de regen. 'Hij liet zich niet van de wijs brengen. Zelfs niet in de beginfase, toen de Ferrari in de elfde ronde tegen zijn achterkant aan knalde. Tijdens zijn wanhopige aanval in de haven chicane, beschadigde Sainz zijn voorvleugel. Hij scheurde het linkerpaneel af. Toch bleef hij op de baan met de getroffen auto. Mercedes had slechts de vijfde snelste auto op een droge baan.'

De weersverandering spoelde de Zilverpijlen een beetje naar voren. Lewis Hamilton, die vanaf de zesde plaats was gestart, verbeterde zich met twee posities. De zevenvoudig wereldkampioen had aan het eind de laatste podiumplaats in het vizier. Hamilton kon een succesvolle aanval op Ocon echter niet voltooien. Teamgenoot George Russell kwam over de finish als vijfde. De 25-jarige maakte daarmee drie plaatsen goed ten opzichte van de start. Zelfs een fout in Mirabeau, en daaropvolgend contact met de Red Bull van Pérez en een straf van vijf seconden brachten Russell niet terug', sluit Auto, Motor, und Sport af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws