Het Duitse Auto, Motor, und Sport zag tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan dat niemand een schijn van kans had tegen de coureurs van Red Bull Racing. De race verliep zoals verwacht, al was het niet het weekend van Max Verstappen. De tweevoudig wereldkampioen zag zijn teamgenoot Sergio Pérez twee keer winnen en voor hem finishen. Hoe dan ook was Red Bull iedereen te snel af, inclusief Ferrari. Voor de Scuderia was de nederlaag van tevoren al in de sterren geschreven, denkt AMuS.
'Voor het eerst heeft een rijder in zijn carrière tweemaal de GP van Azerbeidzjan gewonnen, dat was Pérez. Verstappen maakte de dubbele overwinning van Red Bull perfect. Zoals verwacht was Ferrari zwakker in de race en moest het genoegen nemen met de derde plaats voor Charles Leclerc. Zoals ook verwacht had niemand een schijn van kans tegen Red Bull in de vierde race van het seizoen', begint Auto, Motor, und Sport. 'De poleposition van Charles Leclerc in de Ferrari mocht ook niet baten. Het duurde slechts drie ronden voordat Verstappen de Monegask passeerde alsof hij stapvoets reed. Kort daarna werd hij ook een gemakkelijke prooi voor Verstappens teamgenoot. Dus de dubbele voorsprong van Red Bull was aanvankelijk perfect.'
Een ander ongeval met Nyck de Vries, die dit weekend al meerdere keren een negatief moment had gehad, bracht de interne orde echter een beetje in de war. Verstappen stopte net voor de safetycar-fase en verloor de leiding. Het duurde echter niet lang en Verstappen maakte bij de herstart in ronde dertien een positie goed. 'Vanaf dat moment bleef hij achter Pérez hangen. De Mexicaan reed vervolgens soeverein weg. De 33-jarige coureur uit Guadalajara had aan kop alles onder controle en liet de Nederlander niet eens in zijn DRS komen. Uiteindelijk kwam hij over de finish met een stabiele 2,1 seconden voorsprong op zijn rivaal. Daarmee wist Pérez voor de tweede keer de Grand Prix van Azerbeidzjan te winnen, iets dat niemand eerder heeft gedaan.'
'Het was simpelweg niet het weekend van de Nederlander'
De zege in Bakoe is de tweede overwinning van het seizoen en de zesde van Pérez zijn loopbaan. In het rijderskampioenschap staat hij nu op zes punten van Verstappen. 'Alles is gelukt vandaag', zei Perez bij de internationale media na afloop van de race. 'Het was heel close met Max. We hebben alles gegeven. En beiden raakten we meerdere keren de muur. Maar ik kon alles onder controle houden', verkondigde de Mexicaan.
'Het tempo van Verstappen zakte meer en meer in richting het einde van de race en moest Pérez laten gaan. Het was simpelweg niet het weekend van de Nederlander, die zijn teamgenoot op zaterdag en op zondag zag winnen', zo schrijft het Duitse medium. 'Het moment met de safetycar was ongelukkig', legde de tweevoudig wereldkampioen uit. 'De banden raakten oververhit en de balans was niet constant. Alleen de laatste tien ronden waren weer goed, maar dat was te laat. We hebben veel geleerd. In Miami is er weer een heel ander circuit.'
Nederlaag voor Ferrari was al geconcludeerd voor het gebeurde
'Voor Ferrari was de nederlaag een uitgemaakte zaak. Men wist al na de sprintrace dat de Red Bulls weer in hun eigen klasse zouden zijn in racetrim. De troostprijs: ze stonden tenminste voor het eerst dit seizoen op het podium - zij het 21 seconden achter Pérez.' Leclerc voegde in ieder geval aan zijn puntenaantal toe in Bakoe, nadat hij voor het weekend slechts zes punten had. 'Ze zitten in een andere klasse in de race', vertelde Leclerc. 'Ze hebben gewoon zoveel meer snelheid. We moeten nog iets vinden om meer prestaties in de race te hebben. Het algehele gevoel is beter, maar ik ben niet zeker van het gat. Aston Martin was vandaag ook erg snel.'
Aston Martin kon haar tegenstanders goed bijbenen, maar voor het eerst sinds drie races wist Fernando Alonso niet naar het podium te rijden. 'Alonso in de Aston Martin moest daarentegen zijn abonnement op de derde plek opgeven. Hij leek midden in de race druk te kunnen zetten op Leclerc, maar liet het daarna los en viel pas in de finale weer aan.' De Asturiër wist in de herstartronde een plaats te veroveren van Carlos Sainz en profiteerde van het feit dat Lewis Hamilton één van degenen was die voor de safetycar-periode een pitstop maakte.
Bij Aston Martin ging het, in tegenstelling tot de DRS-problemen die ze op vrijdag en zaterdag hadden, over het algemeen beter in de race. Lance Stroll maakte bij de start twee plaatsen goed en eindigde als zevende. 'Hij had geluk met zijn ongeluk. Hij voerde namelijk een manoeuvre uit vergelijkbaar met die van De Vries en raakte met zijn voorwiel de muur, maar kon zonder noemenswaardige problemen verder', stelt Auto, Motor, und Sport. Stroll had een goede pace in de groene AMR23, maar echt door het veld snijden kon hij niet. Er werd al gezegd dat Bakoe niet het circuit was voor de Britse renstal, en dat was zichtbaar.
'Mercedes had gespeculeerd dat Ferrari problemen zou krijgen met de banden'
Sainz en Hamilton schoven tussen de twee Aston Martin-coureurs aan in de vijfde en zesde plaats. 'Vooral Sainz bleef het hele weekend vrij onzichtbaar. De Spanjaard zat ondertussen twee seconden achter Verstappen en werd ook door de commandopost gevraagd om op jacht te gaan. Maar daar kwam niet veel van terecht. Uiteindelijk moest hij zelfs oppassen dat hij niet door Hamilton werd ingehaald.'
'Mercedes had gespeculeerd dat Ferrari problemen zou krijgen met het bandenmanagement. Maar hun eigen optreden was niet genoeg om de Italianen te overtreffen. George Russell was aanvankelijk bereid om aan te vallen toen hij bij de start opklom van de elfde naar de negende plaats. De herstart verliep echter niet zo goed en hij moest buigen voor Stroll. Uiteindelijk kreeg hij in ronde 49 weer zachte banden nadat hij was afgegleden. Maar dat kostte geen plaatsen omdat de coureurs achter hem toch moesten stoppen.'
Een scène aan het einde van de race, toen Esteban Ocon een zeer late pitstop ging maken, zorgde voor vreemde beelden. Personeel van de FIA had zich bij de ingang van de pitstraat verzameld en was al bezig met afsluiten van de pitstraat. Daarbij was het even schrikken voor Ocon, de Alpine-coureur reed namelijk bijna wat mensen aan omdat ze in de weg stonden. Het incident verliep vlot, maar de FIA heeft al een onderzoek gestart naar hoe het mogelijk was dat dat gebeurde voordat de Grand Prix klaar was.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties