Ferrari verkoos faam boven harmonie en het team betaalt daar nu de prijs voor Formule 1
Formule 1

Ferrari verkoos faam boven harmonie en het team betaalt daar nu de prijs voor

Ferrari verkoos faam boven harmonie en het team betaalt daar nu de prijs voor

De goede harmonie binnen het team van Ferrari was na afloop van de Grand Prix van Canada ver te zoeken. Carlos Sainz en Charles Leclerc waren beiden niet te spreken over het gedrag van de ander en dat schoven de coureurs van de Italiaanse renstal ook niet onder stoelen of banken. Het werd al voorspeld dat Sainz, nu hij na het einde van het seizoen geen stoeltje meer heeft, niet zonder slag of stoot zou wijken voor Leclerc. Ferrari lijkt dan ook zijn eigen glazen te hebben ingegooid.

De Grand Prix van Spanje was ten opzichte van de race in Canada een opsteker voor Ferrari qua resultaat. Toch rommelde het tussen Leclerc en Sainz. In de openingsfase haalde Sainz zijn teamgenoot in, maar dat ging niet zonder het nodige contact tussen beide auto's. Zowel Sainz als Leclerc waren niet blij over de boordradio, maar parkeerden het incident voor de rest van de race. Na afloop van de Grand Prix kon het moddergooien tussen de Ferrari-rijders beginnen.

Minimaal contact zorgt voor maximale frustratie bij Ferrari

De coureurs van Ferrari stonden beiden op de derde startrij, met Leclerc op P5 en Sainz op P6. De Scuderia kende prima vrije trainingen, maar dat kon niet helemaal vertaald worden naar de kwalificatie. Bij de start veranderde er ook niks voor beide rijders en reden zij achter het voorste clubje aan. George Russell lag aan de leiding, maar werd al snel ingehaald door Max Verstappen, die na zijn inhaalactie aan zijn voorsprong kon werken. Direct achter de coureur van Red Bull Racing ontstonden twee groepjes.

Verstappen was niet de enige coureur die aan het begin van de derde ronde een inhaalactie inzette. Sainz ging voorbij aan zijn teamgenoot en wilde vervolgens gaan jagen op de man die hem volgend jaar gaat vervangen bij Ferrari. De inhaalactie ging alleen niet helemaal volgens plan. Toen Sainz grotendeels voorbij was aan Leclerc, was er contact tussen beide auto's. Dit contact was minimaal, maar wel voldoende om de Spanjaard de afsnijroute op te drukken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

leclerc sainz spanje
Carlos Sainz besloot de bocht toch maar niet te halen. 

Beide coureurs hadden een andere kijk op de situatie. 'Hij raakte mij aan. Hij botste tegen mij aan en drukte me daarna van de baan. Hij raakte mijn rechterachterband aan, dus het is best duidelijk', was het oordeel van Sainz. 'Carlos deed gewoon de deur dicht. Ik heb geen idee waarom we zoveel risico nemen als we de banden moeten beschermen', counterde Leclerc. De wedstrijdleiding besloot uiteindelijk niets met het incident te doen.

Leclerc deelt kleine sneer uit

Gedurende race waren er bij beide coureurs wel wat frustraties. Sainz kreeg het nog een keer aan de stok met de wedstrijdleiding na een in zijn ogen onreglementaire inhaalactie van Lewis Hamilton. De stewards besloten niks te doen met het commentaar van de Spanjaard. Leclerc was het op zijn beurt niet eens met de gekozen strategie, ondanks dat Ferrari het ditmaal wel bij het rechte eind had. Door de strategie mocht Leclerc tegen het einde van de race weer voorbij aan Sainz, die zonder commentaar zijn teamgenoot voorbij liet.

Uiteindelijk kwam de Monegaskische coureur net te kort om Russell nog te pakken. Hierdoor moest Leclerc genoegen nemen met de vijfde plek. Na afloop van de race besloot de meervoudig racewinnaar nog wel even zijn gedachten over de situatie te uiten. 'We weten waar we tijd zijn verloren', doelde Leclerc natuurlijk op het moment met Sainz. De Madrileen kwam zelf als zesde over de streep. 'Daar ben ik natuurlijk niet heel erg blij mee, maar het is wat het is', waren de laatste woorden van Sainz over de boordradio.

Sainz met stevige opmerkingen over Leclerc

Na afloop van de race zijn er wel wat harde woorden gesproken. Leclerc probeerde het nog beschaafd te houden door gewoon zijn kijk op de situatie te geven. 'We werden verteld om onze banden te sparen. Ik remde ook gewoon op tijd, maar toen stuurde hij in alsof ik er niet was. Daardoor had ik schade aan mijn voorvleugel. Misschien wilde hij indruk maken in zijn thuisrace, zeker op dit punt in zijn carrière', was het oordeel van Leclerc bij Sky Italia. De coureur was duidelijk niet blij met zijn teamgenoot, want na afloop van de race zocht hij Sainz wel op.

Dat leverde een discussie op tussen beide Ferrari-rijders. Toen het de beurt van Sainz was om voor de camera te verschijnen, was hij op zijn zachtst gezegd not amused. 'Charles was niet blij met mij? Voor mij was het duidelijk, we hadden nieuwe softs, dus we moesten aanvallen.' Hiermee spreekt de Spanjaard zijn teamgenoot tegen, aangezien Leclerc aangaf dat Ferrari banden wilde sparen. De hardste opmerkingen moesten nog komen. 'Ik weet niet waar hij nu weer over aan het klagen is. Het gebeurt te vaak dat hij na de race ergens over klaagt.'

Harmonie lijkt weg bij Ferrari

Die opmerkingen maak je, naar alle waarschijnlijkheid, niet als je goed samenwerkt met je teamgenoot. De relatie tussen beide coureurs leek voorafgaand aan dit seizoen nog prima te zijn. In 2021 was Sainz nog de betere van de Ferrari-rijders, terwijl Leclerc juist de afgelopen twee jaren de sterkste was. De dynamiek binnen het team was dan ook duidelijk. Leclerc is de snelste was de twee, maar Sainz laat zien dat hij de punten kan scoren voor Ferrari wanneer dat nodig is.

Doordat Hamilton aan het begin van volgend jaar de overstap naar Maranello maakt en Sainz zijn heil ergens anders zal zoeken, is de Spanjaard nu een eiland binnen Ferrari. Daarmee kan zijn situatie vergeleken worden met die van Hamilton bij Mercedes. Sainz strijdt eigenlijk voor niemand anders dan zichzelf. Kan hij Leclerc inhalen? Dan zal hij dat doen. Het is een situatie die Ferrari zelf heeft gecreëerd. Frédéric Vasseur moet zich dan ook even flink achter de oren krabben, want met de dynamiek bij het team was niks mis.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

leclerc report media 4f4e0416 fea4 4b5c ac98 2d7dbdf722ff ferrari sainz vasseur monaco 2024
Na de zege van Charles Leclerc in Monaco leek alles koek en ei te zijn bij Ferrari.

Natuurlijk heeft Hamilton de naam, maar Sainz heeft zich bewezen bij de Italiaanse renstal. De Spaanse coureur stond nooit ver achter zijn teamgenoot, maar zat Leclerc ook nooit in de weg. Dat is een ideaal scenario voor de Scuderia. Leclerc is, op dit moment ieder geval, niet een coureur als Michael Schumacher, waardoor een tweede rijder als Rubens Barrichello niet voldoende zou zijn. De consistentie van Sainz wordt weggegooid en het is nog maar de vraag of dat goed uit gaat pakken.

Ferrari ondervindt immers nu dus al de negatieve effecten. Tijdens de sprintrace in China durfde Sainz zijn teamgenoot namelijk ook al van de baan te drukken. Hier en daar contact met Leclerc doet de Madrileen ook geen pijn, want volgend jaar is hij toch ergens anders. Sainz weet dat hij te goed is om zomaar afgedankt te worden en dat wil hij ook maar wat graag bewijzen. Nico Rosberg vond zichzelf ook beter dan Hamilton en in 2016 kwam de bom binnen Mercedes helemaal tot ontploffing. Met die consequenties moet Ferrari mogelijk ook gaan leven.

Hoe werken Leclerc en Hamilton samen?

Strategische beslissingen zijn de afgelopen jaren niet het sterkste punt van Ferrari geweest. Dat beperkte zich vooral tot de races, maar nu wordt er ook op een groter niveau gegokt. Vasseur heeft het team door het aantrekken van Hamilton nu een jaar lang onzekerheid gegeven. Gaat Sainz altijd netjes aan de kant voor Leclerc? Gaat Sainz het gevecht nu minder aan? Daar zal het antwoord toch vooral nee op zijn. Sainz kan op aanbiedingen rekenen van Williams en mogelijk Alpine, maar hij zal toch nog altijd op hoger mikken.

De kans bestaat dat Ferrari op een gegeven moment dit seizoen al volledig kan afschrijven. Het bakkeleien tussen beide rijders had geen grote gevolgen voor de uitslag van de Grand Prix van Spanje, al wil Leclerc graag geloven dat de actie van Sainz hem de vierde plek kostte. Het is alleen niet uitgesloten dat beide rijders het team punten gaan kosten in de toekomst. Ferrari heeft, gezien de vorm van Sergio Pérez en de moeilijkheden bij Red Bull, toch een reële kans om mee te doen om de constructeurstitel. Zeker met coureurs als Leclerc en Sainz.

Hamilton komt dan aan het begin van volgend seizoen binnen, maar het valt nog te bezien of dit een goede keuze is. Leclerc is de oogappel van Ferrari, dus hij zal echt niet wijken voor Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen laat dit jaar zien dat hij harde uitspraken in de media niet schuwt. De kans dat de teamharmonie onder druk komt te staan, lijkt dus heel groot te zijn. Daarmee gooit Ferrari mogelijk nog een seizoen of twee weg.

Vasseur zal waarschijnlijk harde afspraken willen maken voor dit seizoen en aankomend jaar. Coureurs zijn echter egoïstisch en dat is maar al te goed te begrijpen. De Formule 1 is een teamsport, maar dan is het ergens toch gek dat de coureurstitel veel meer prestige heeft dan het constructeurskampioenschap. Als coureurs het goud ruiken, dan slaat hun hoofd op hol. Volgend jaar heeft Ferrari een bewezen kampioen en een coureur die in potentie kampioen kan worden in de gelederen. Daarvoor heeft de Scuderia wel de teamharmonie op het spel gezet, maar wie niet waagt wie niet wint. Al kost een slechte werksfeer vaak meer dan het oplevert, behalve als je de echt dominante auto in handen hebt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws