Lewis Hamilton heeft de GP van Portugal gewonnen. De Brit reed een sterke race en hield Max Verstappen bijna de hele race achter zich. De Nederlander kwam als tweede over de eindstreep en daarachter was het polesitter Valtteri Bottas die het podium afrondde. Verstappen pakte in de laatste ronde ook nog de snelste ronde van de race, maar moest die vanwege het overschrijden van baanlimieten afstaan aan Bottas.
De Grand Prix leek in eerste instantie rustig te starten. Bottas wist Hamilton achter zich te houden en Verstappen hield zijn derde plaats vast. Zijn teamgenoot Sergio Perez was iets minder goed weggereden en verloor daardoor direct zijn vierde positie aan Carlos Sainz. Daniel Ricciardo deed het daarentegen wel goed en klom in de eerste ronde van de zestiende naar de dertiende plaats.
Verder dan één ronde kwam het veld echter niet. Op het rechte stuk reed Kimi Räikkönen achterop teamgenoot Antonio Giovinazzi en beschadigde zijn voorvleugel. Door de brokstukken die op het circuit terecht kwamen, moest de safety car naar buiten komen. Räikkönen werd hierdoor de eerste uitvaller van de race, de Fin wist zijn Alfa Romeo niet meer uit de grindbak te rijden.
Verstappen wisselt van plek met Hamilton na de herstart
Bottas herstartte de race in ronde 7 en deed dat slim. Hij sloeg direct een gat met Hamilton en daar maakte Verstappen ook gebruik van. De Nederlander kwam beter weg dan de Brit en in de eerste bocht haalde hij de titelverdediger aan de buitenkant in. Ook Lando Norris beleefde een goede herstart, de McLaren-coureur haalde Sainz vrij snel in en in bocht 5 dook hij aan de binnenkant van Perez om de vierde plaats te veroveren.
Verstappen hield niet lang de tweede plaats vast. In ronde elf nam Hamilton de plek weer over door de Red Bull-coureur met behulp van DRS op het rechte stuk langs te rijden. De Nederlander zei motorisch tekort te komen op het rechte stuk. Daar had Perez minder last van, de Mexicaan haalde in ronde 15 Norris in aan de binnenkant in bocht 1 om de vierde positie weer te claimen.
Een tijdje was Hamilton op zoek naar een mogelijkheid om Bottas in te halen. In ronde 20 was het dan eindelijk zover, met behulp van DRS ging de Brit zijn teamgenoot aan de buitenkant van bocht 1 voorbij. Veel tegenstand kreeg hij niet, Bottas liet relatief veel ruimte vrij en nam daarmee geen risico.
Verstappen haalt voordeel uit pitstop
De eerste pitstop van de race vond plaats in ronde 22. Carlos Sainz verwisselde zijn soft-banden voor mediums en kort daarna volgden een hoop andere coureurs uit het middenveld. Als gevolg ervan kwam Ricciardo op de vijfde plaats terecht. De McLaren-coureur was bezig met een sterke opmars en lag vlak voor de pitstop-window al op plek negen.
De top drie bleef ondertussen ongewijzigd. Hamilton wist zijn voorsprong verder uit te breiden en Verstappen had niet de snelheid om Bottas te kunnen passeren. Verstappen was de eerste die zijn pitstop deed in ronde 36 om de harde band onder zijn auto te schroeven. Bottas deed hetzelfde een ronde later, maar zijn stop was minder snel en daardoor kwam hij vlak voor Verstappen weer het circuit op. Met warmere banden opende de Red Bull-coureur direct de aanval in de tweede DRS-zone en zette zijn RB16B aan de binnenkant in bocht 5. De actie was succesvol en binnen een paar ronden sloeg Verstappen een gat van meer dan drie seconden.
Perez was de enige van de top vier die lang door bleef rijden. Hamilton deed zijn pitstop in ronde 38 en bleef daardoor voor Verstappen. Perez deed zijn pitstop pas in ronde 52 en dat plaatste hem terug naar de vierde positie waarop hij de race begon.
Alpine en McLaren sterk op het middenveld
Norris leidde het middenveld, maar voelde een tijdje de druk van de twee Ferrari's achter zich. Totdat Estéban Ocon zich in ronde 45 ertussen wist te wurmen door zijn Alpine in bocht 1 buitenom Sainz te rijden. Charles Leclerc bleek op de zesde plaats iets te snel te zijn voor de Fransman, de Monegask reed al met al een sterke race.
Ook Ricciardo bleef zijn sterke racevorm doorzetten. Na een tegenvallende pitstop kwam even hij op plek tien terecht, maar in ronde 49 kwam daar een einde aan. De Australiër voerde een slimme 'cutback' uit in bocht 5 en pakte daarmee de negende plaats af van Pierre Gasly.
Echter, een paar ronden daarop pakte een razendsnelle Alonso die positie weer van hem af. En daarbij stopte het niet voor de Spanjaard. In ronde 58 opende hij de aanval op landgenoot Sainz en vlak voor bocht 1 wisselden de twee van positie. Alpine verzekerde zich hiermee van de zevende (Ocon) en achtste plaats. Een sterk weekend dus voor de Franse renstal.
Hamilton te sterk voor Verstappen
Het lukte Verstappen ondertussen niet om dichterbij Hamilton te komen, de Mercedes bleef lange tijd op een voorsprong van ongeveer vijf seconden. Ook Bottas kon geen stappen maken. De Fin leek even de aanval op de Red Bull-coureur te kunnen openen, maar zakte al snel weer terug. Een halve minuut daarachter reed Perez, maar tegen het einde van de race had de Mexicaan alleen nog oog voor het punt dat de snelste ronde van de race op zou kunnen leveren.
Maar Perez was niet de enige, want Bottas maakte in ronde 64 een pitstop om zich in de strijd om het punt te mengen. En ook Verstappen waagde zich twee ronden voor het einde van de race eraan. De Nederlander trok uiteindelijk aan het langste eind en reed op het laatste moment nog de snelste ronde. Echter, die werd vervolgens ontnomen vanwege het overschrijden van baanlimieten. Het punt kwam in handen van Bottas.
Uiteindelijk was het Hamilton die de overwinning pakte in de GP van Portugal. Verstappen kwam als tweede over de eindstreep en Bottas rondde het podium af. Voornamelijk de eerste fase van de race was spannend en rond de pitstops waren een paar goede duels te zien. Met deze overwinning loopt Hamilton zeven extra punten uit op Verstappen in het kampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties