Haas ziet de harde realiteit onder ogen: 'We hebben een probleem met de auto' Formule 1
Formule 1

Haas ziet de harde realiteit onder ogen: 'We hebben een probleem met de auto'

Haas ziet de harde realiteit onder ogen: 'We hebben een probleem met de auto'

Ayao Komatsu lijkt als nieuwe teambaas van Haas niet op een al te eenvoudige start te hoeven rekenen. De 47-jarige Japanner werd als opvolger van Günther Steiner aangewezen, die vervangen werd vanwege het gebrek aan resultaten, maar heeft verschillende problemen binnen het team vastgesteld, en de tijd richting de start van het nieuwe seizoen begint te dringen.

In 2023 wist Haas op de zaterdagen nog wel eens positief op te vallen, met verschillende Q3-verschijningen, maar in de Grands Prix vormde de bandenslijtage vaak het hoofdprobleem. Aan het einde van het seizoen leek het Amerikaanse team de problemen nog niet onder controle te hebben, en dus vreest Komatsu ook voor 2024. 'Ik denk niet dat we alles volledig begrijpen. We begrijpen wel een significant deel van de problemen, maar het is pas opgelost als je een auto kan bouwen die met het probleem kan omgaan. Ik wil dus niet graag zeggen dat we het honderd procent begrijpen, want dat doen we niet', zo wordt de Japanner geciteerd door Autosport.

'We hebben echter een redelijk idee van de oorzaak van het probleem, en waar we ons op moeten focussen.' Haas had eerder in 2019 vergelijkbare problemen, maar Komatsu legt uit dat het team niet dezelfde oplossing kan hanteren. 'Het programma tussen 2019 en 2023 is heel verschillend. Het probleem kan wel hetzelfde uitzien, maar is heel anders.'

Haas zit met meerdere locaties opgezadeld

Komatsu legde eerder al uit dat Haas nadelen ervan ondervindt dat het team drie verschillende locaties heeft: in de Verenigde Staten, Italië, én Engeland. 'Als we niet goed samenwerken en goed communiceren tussen de aerodynamische afdeling in Italië en de bandenafdeling in Engeland, dan levert dat problemen op. Die werkcultuur en de uitvoering in de praktijk is ook iets waar ik mijn aandacht op wil richten. We willen als één team te werk gaan. We hebben een probleem met de auto, en dat moeten we accepteren. Dan kunnen we erover communiceren en het openlijk bespreken met de mensen die daarover gaan. Zelfs dan heb je kans dat verschillende mensen aan de tafel het niet met elkaar eens zijn, dat kan je niet vermijden.'

'Ik denk dat meningsverschillen wel gezond zijn, zolang iedereen begrijpt dat er een beslissing genomen moet worden', aldus de nieuwe leidinggevende. 'Iemand moet dus bepalen welke richting we inslaan, en dat is prima. Als één groep een probleem aangeeft, en er vervolgens niet over gecommuniceerd wordt, dan kunnen we ons niet verbeteren. Dat soort dingen moet dus aangepakt worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws