Max Verstappen heeft zijn negende Grand Prix van 2024 gewonnen. De Nederlander greep de leiding bij de start, en behield de leiding van start tot finish. Uitdager Lando Norris viel ver terug vanwege een zware straf na het negeren van gele vlaggen en kwam als tiende over de streep. Charles Leclerc en Oscar Piastri eindigden wel op het podium, terwijl Zhou Guanyu stuntte met de achtste plek voor hekkensluiter Sauber in een chaotische race. Pierre Gasly eindigde knap als vijfde.
Bij de start van de Grand Prix van Qatar stond niet Max Verstappen, maar George Russell op poleposition na een veelbesproken straf van Verstappen, vanwege te langzaam rijden in een cooldown lap. Verstappen sprak zijn onbegrip uit over die straf, en zal dus getergd aan de start van de race verschijnen. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri zullen vanaf de tweede rij hopen dat het meteen bij de start verkeerd gaat. Charles Leclerc, Lewis Hamilton, en Carlos Sainz staan daarachter op plekken vijf tot en met zeven, met Sergio Pérez als nummer 9, achter Fernando Alonso.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Ja, hoor: Verstappen slaat meteen toe!
Vlak voor de start van de race werd duidelijk dat de coureurs weer de voorkeur gaven aan de mediumbanden. Negentien coureurs kozen voor de banden met gele markeringen in een verwachte éénstopper. Alleen Nico Hülkenberg week van die keuze af met de harde banden na een onkarakteristieke slechte kwalificatie. De Duitser moet als achttiende aan de race beginnen. Verder wist Oscar Piastri al voor de race dat hij na de race onderzocht zou worden vanwege inhaalacties bij de pitsingang in de verkenningsronden.
Na een opwarmronde namen de coureurs hun plekken weer in, met Verstappen dus aan de vuile binnenkant van de grid. De Limburger was echter getergd, en sloeg dus weer meteen toe. Hij plaatste zijn RB20 bij de eerste bocht naast de W15 van Russell. Daarbij ging Verstappen wel een beetje wijd, waardoor Norris de leiding over leek te nemen.
In de tweede bocht remde Verstappen zijn voormalige titelrivaal echter uit, waardoor hij meteen de leiding in handen had, voor Norris, Russell, Charles Leclerc, Oscar Piastri, en Carlos Sainz. Pérez was opgeschoven naar P7, terwijl Hamilton juist terugviel tot P9 achter Alonso. Hamilton maakte een valse start en hield daarna weer in. Yuki Tsunoda won vier plekken en ging naar de tiende plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen controleert, veel fouten in de middenmoot
In de eerste ronde kwam er meteen een Safety Car. De harde banden van Hülkenberg waren nog niet op temperatuur, waardoor hij een moment van overstuur had, en Esteban Ocon en Franco Colapinto aantikte. Ocon en Colapinto konden niet verder en vielen dus uit, terwijl Hülkenberg met een lekke band verder kon rijden. Alexander Albon werd later in de openingsronde hard aangetikt door Lance Stroll, die onderstuur had. De Canadees kreeg tien seconden straf voor dat incident. Stroll viel na acht ronden uit vanwege te veel schade.
Na vier ronden werd de race hervat. Verstappen kende een prima herstart, net als Norris en Russell. Leclerc had echter onderstuur in de laatste bocht, en verloor op het rechte stuk al een plek aan Piastri, die hij in de openingsronde juist gewonnen had. In het achterveld ging Liam Lawson de fout in. De Nieuw-Zeelander spinde in een duel met Valtteri Bottas, en kreeg tien seconden straf voor het feit dat hij Bottas benadeelde. Ook Alonso had het lastig. De Spanjaard klaagde over een gebrek aan topsnelheid, en verloor ook veel plekken vanwege een rijdersfout.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen versus Norris
Verstappen had het aan het begin van de race redelijk goed voor elkaar. Norris volgde de Nederlander op twee seconden achterstand, terwijl ook Russell weer op ruim twee seconden achterstand van Norris volgde. Piastri reed wel dichter achter Russell, en zat binnen DRS-afstand. De Ferrari's leken iets te langzaam te zijn, en konden niet aanhaken bij de kopgroep.
Achter het Ferrari-duo volgde Pérez na vijftien ronden op vier seconden achterstand, met Lewis Hamilton onder zijn achtervleugel. De Brit had inmiddels een straf van vijf seconden vanwege zijn valse start. De laatste puntenplekken waren voor Kevin Magnussen en Pierre Gasly, aangezien Tsunoda na een goede start hard terugviel en veel en veel te langzaam was.
Na twintig ronden was Russell afgehaakt bij de twee mannen voor hem. Norris, die wel een klein foutje maakte en door de grindbak schoot met twee wielen, volgde Verstappen nog altijd op twee seconden, maar Russell reed inmiddels al zes seconden achter zijn teamgenoot. Piastri zat nog steeds vast achter Russell. Ook Piastri was niet foutloos, want de Australiër schoot bij de laatste bocht van het circuit. De Ferrari's liepen langzaam weer in, terwijl Pérez daar al zeven seconden achter reed.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Lekke banden!
Het was daarna vooral wachten op pitstops, omdat inhalen lastig bleek te zijn. Russell opende het pitstopbal na 23 ronden, maar stond bij een slechte stop maar liefst zeven seconden stil. Russell slaagde er na zijn pitstop met nieuwe banden niet in om Alonso in te halen, waardoor de andere coureurs het sein kregen om nog even af te wachten met een bandenwissel. Vervolgens kwam er een spiegel van een van de auto's op het rechte stuk te liggen, maar wedstrijdleider Rui Marques greep niet in. Verstappen liep in deze ronden hard uit op Norris.
Toen Valtteri Bottas uitweek omdat hij op een ronde achterstand gezet werd, reed de Fin over deze spiegel, die versplinterde. Nog steeds greep de FIA niet in, en niet veel later hadden Lewis Hamilton én Carlos Sainz een lekke band. Een Safety Car was dan ook onvermijdelijk, waarbij het hele veld stopte, inclusief Russell, die dus een tweede pitstop maakte. Na de pitstops leidde Verstappen hierdoor voor Norris, Leclerc, en Piastri. Pérez schoof op naar P5 voor Gasly, Russell, Sainz, Zhou, en Alonso. Sainz verloor veel tijd met een mislukte pitstop. Hamilton viel ver terug, tot de zestiende plek.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Spanning bij de herstart
Verstappen had bij de herstart problemen om zijn banden op temperatuur te brengen. Hij had wielspin bij het opkomen van het rechte stuk en moest vol in de verdediging. Verstappen verdedigde fel en behield de leiding. Daarachter sloeg Leclerc de aanval van Piastri af. Pérez spinde en viel stil, waardoor er meteen een nieuwe Safety Car kwam. Het was niet geheel duidelijk of Pérez spinde vanwege een eigen fout of vanwege een probleem. Russell pakte een plekje ten koste van Gasly en ook Hülkenberg spinde met koude banden. De Haas-coureur viel dankzij zijn fout uit.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris keihard bestraft
Na een langere Safety Car-periode begonnen de coureurs aan de laatste vijftien ronden. Norris was daarbij under investigation nadat Verstappen aanstipte dat de Brit niet inhield bij een gele vlag. Ditmaal was de herstart van Verstappen wel goed. Norris moest verdedigen ten opzichte van Leclerc, maar hield stand. Norris zette Verstappen met de harde banden onder druk, maar kreeg een zeer zware straf. Norris kreeg een stop-and-go penalty, waarbij hij tien seconden stil moest staan in de pitstraat. Norris loste zijn straf in, en viel daarmee terug tot de laatste plek.
Verstappen kon daarna onbedreigd op weg naar de overwinning gaan. Leclerc reed tegen die tijd al zo'n vier seconden achter de Nederlander, en had het vooral druk met verdedigen tegen Piastri en Russell. Ook Hamilton was de pineut met een drive-through penalty, waardoor Zhou Guanyu de kans kreeg om veel punten te pakken voor Sauber. De Chinees lag namelijk achtste met tien ronden te gaan.
Verstappen won uiteindelijk met zeven seconden voorsprong op Leclerc. Piastri en Russell kwamen nipt tekort om Leclerc nog uit te dagen. Pierre Gasly eindigde knap als vijfde, voor Carlos Sainz en Fernando Alonso. Zhou Guanyu stuntte met de achtste plek, voor Kevin Magnussen en Lando Norris, die de tiende plek nog overnam van Valtteri Bottas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties