De gemiddelde bandendelta's van de Pirelli-banden verkleinen in 2022 van 0,9s naar 0,5s. Dit heeft F1Maximaal.nl vernomen van Pirelli-topman Mario Isola. Waar het in 2021 in de Formule 1 significant voordeliger was om voor een compound zachter te gaan tijdens een pitstop, is dit in het aankomende jaar dus in mindere mate het geval. Ook gaat Isola wat dieper in op de technische kant van de nieuwe banden en vertelt hij hoe lang hij denkt dat het duurt voordat de coureurs gewend zijn aan het nieuwe rubber.
'Bij de oude banden was het doel om gemiddeld een gat van negen tienden tussen de verschillende compounds te hebben', zo opent de Italiaan vanaf Circuit de Barcelona-Catalunya. 'Vanwege de gereduceerde mate van degradatie mikken we in 2022 op gaten van een halve seconde tussen de compounds. Ze zouden dus dichter bij elkaar moeten liggen.' Wanneer de degradatie laag ligt en het verschil tussen de banden groot is, kiest iedereen voor dezelfde strategie. De zachtste beschikbare bandenset gaat immers lang mee, en levert je als we de tijden van 2021 aanhouden gemiddeld bijna een seconde per ronde op.
Door die gaten kleiner te houden, blijft het voor teams rendabel om toch nog voor de mediumband of de harde compound te gaan gedurende de race. In principe is het de bedoeling dat de delta's kleiner worden, al blijkt dat niet per se uit de resultaten van de eerste testdagen in Barcelona. Daar zag Isola namelijk een opvallend patroon ontstaan: 'In realiteit was de C3-band hier in Barcelona veel sneller dan de C2-band (sneller dus dan die geschatte halve seconde, red.), maar dat komt vanwege de koele omstandigheden en de agressieve lay-out van het circuit. Die zijn perfect voor de C3. We gaan zien of dat gat dus kleiner is dan het er nu uitziet.'
'Het is onmogelijk om de gaten altijd even groot te houden. Je hebt per circuit een verschillende bandensamenstelling nodig', vervolgt de expert. Hij doelt hiermee op het feit dat niet altijd dezelfde sets meegenomen worden naar het circuit. Soms kiest men voor C1 tot en met C3, en soms voor drie sets zachtere banden, afhankelijk van hoe veel grip het circuit eist. 'Het ligt niet alleen aan de lay-out van het circuit, maar ook aan bijvoorbeeld de lengte. Sommige circuits zijn nou eenmaal veel langer. Spa is zeven kilometer lang, Spielberg vier kilometer. Dan kan je natuurlijk nooit dezelfde gaten tussen de compounds houden', benadrukt hij. Die halve seconde waar men op rekent, daar kom je op de Red Bull Ring dus nooit aan. Het wordt door de topman dan ook echt gezien als een gemiddelde.
Wat Pirelli aangepast heeft
De veranderingen in degradatie en tijdendelta's volgen natuurlijk veranderingen aan de structuur van het rubber. Wat heeft Pirelli dan precies aangepast? Isola komt met details, maar probeert het niet té technisch te maken: 'Alles. De grootte van de band is anders, dus we moesten de constructie ervan volledig opnieuw doen, en het profiel is geoptimaliseerd. We begonnen in 2019 al met het ontwerpen van de band omdat we daar nu een krachtige tool voor hebben. Die gebruiken we veel, en niet alleen voor de Formule 1, maar ook voor andere motorsporten, en voor de banden die gebruikt worden op straat.'
'We hebben de mogelijkheid om de footprint te optimaliseren. Wat belangrijk is, is dat het contactpunt van de band met het asfalt, de druk en de temperatuur goed zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we de diameter van de banden wat vergroot. Zo zaten er geen grenzen aan het ontwerp van het profiel', vervolgt hij. De nieuwe velgen hebben een 18-inch diameter. Dat is vertaald naar het metrische systeem zo'n 46 centimeter. Ter vergelijking: de velgen waar in 2021 mee gereden werd, waren 13-inch banden. Dat is zo'n 33 centimeter. Pirelli is dus voor een toename van 39 procent in de doorsnee van de velgen gegaan.
Pirelli werkt vanaf C3 naar boven en naar beneden
De Formule 1-banden worden geclassificeerd op hardheid. De C1-banden zijn de hardste bandensets beschikbaar en de C5-banden logischerwijs de zachtste bandensets. In het verleden werden alle banden op een vergelijkbare manier aangepast zodat ze in relatie tot elkaar dezelfde eigenschappen behielden. Voor 2022 pakte Pirelli het anders aan: 'We hebben besloten om vanaf nul te beginnen, met een totaal nieuw idee. We zijn begonnen met het ontwikkelen van de C3-banden. De C2-band, C1-band en de C4- en C5-band hebben we vervolgens gebaseerd op dit model.'
'Dit hebben we gedaan omdat ze allemaal wel tot dezelfde familie van bandentype moeten behoren. Zou je de banden van vorig jaar mixen met die van dit jaar, dan krijg je inconsistentie in hoe de band presteert. Je zou dan bijvoorbeeld een band krijgen die sneller is, en minder degradatie kent dan een compound harder. We waren ons bewust van dat dat voor zo'n situatie zou kunnen zorgen. We wilden alle compounds opnieuw ontwerpen, maar besloten toch voor deze aanpak te gaan in plaats van de oude familie te upgraden', voegt hij daaraan toe.
'De doelstellingen voor 2022 waren anders namelijk lastig te realiseren. Hadden we het anders gedaan dan was dat goed geweest voor een kleine stap. De sport wil een grote stap van ons. Ik hoop dat we die gemaakt hebben. We moeten de werkelijke eigenschappen nog bevestigen, maar als ik naar de resultaten kijk van de bandentests vorig jaar en de eerste tests van Barcelona, ziet het er naar uit dat we in de goede richting zitten. Wat we nu aan data verzamelen, zal ook heel belangrijk voor ons zijn om de volgende generatie banden te ontwikkelen.'
F1-coureurs moeten wennen
De Formule 1-coureurs zullen moeten wennen aan het nieuwe materiaal. 'Maar dat lukt ze tijdens de tests in het voorseizoen al', meldt Isola lachend. 'We hebben het over de beste coureurs ter wereld, die hebben het daar niet moeilijk mee.' Ook onder de beste coureurs ter wereld bestaat er echter onderscheid. Sommige rijstijlen boden de banden van 2021 meer bandenleven. Dit soort voordelen verwacht hij niet bij een specifieke coureur of rijstijl te zien in 2022. 'Het is dit jaar duidelijk lastiger voor ze dan wanneer je de technische reglementen hetzelfde houdt.'
'De auto is anders en de banden ook. De teams gaan gedurende het jaar nieuwe oplossingen vinden om de prestaties te verbeteren. Doorgaans zie je bij een grote reglementswijziging vrij snel grote upgrades. Ze kijken nu naar elkaar en halen ideeën uit elkaars ontwerpen. Ik kan met niet voorstellen dat men dus niet veel gaat ontwikkelen voor het begin van het jaar. Aan die veranderingen moeten de coureurs ook wennen', benadrukt hij. Vaak weten teams ook wijzigingen aan te brengen waarmee het bandenmanagement makkelijker wordt, wat het dus ook weer makkelijker moet maken om met het nieuwe rubber om te gaan voor de rijders.
2022 net zo spannend als 2021?
Isola en zijn team hebben keihard gewerkt om voor aankomend seizoen de zaken op orde te hebben. Nu is het een kwestie van afwachten hoe de teams de wijzigingen interpreteren en hoe de coureurs er mee omgaan. Isola: 'Vorig jaar hadden we een fantastisch seizoen. Het feit dat we twee teams en twee coureurs zagen vechten voor de titel tot de laatste race, was fantastisch. Ik hoop dat we dit jaar op zijn minst een paar teams hebben die aan de voorkant meedoen. Het is belangrijk dat de coureur weer het verschil kan maken.'
'We moeten het hebben over hoe we de coureurs meer in kunnen laten halen en actie op het circuit kunnen faciliteren. Dan zijn wij blij om banden te leveren die kunnen helpen met het bereiken van die doelen. Het is altijd lastig om te weten of dit gelukt is met de reglementen, want de auto’s leveren veel van de snelheid, niet alleen de coureurs. Het blijft lastig om te compenseren voor een gebrek aan prestaties van de auto', concludeert Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties