Frankrijk baalt van Renault-nieuws: 'Zal een braindrain bij Alpine veroorzaken' Formule 1
Formule 1

Frankrijk baalt van Renault-nieuws: 'Zal een braindrain bij Alpine veroorzaken'

Frankrijk baalt van Renault-nieuws: 'Zal een braindrain bij Alpine veroorzaken'

Frankrijk baalt ervan dat Renault op maandag 30 september heeft besloten om de stekker uit haar motorenproject te trekken voor 2026. Franse renstal Alpine zal tot het einde van het 2025-seizoen nog rijden met de krachtbron uit eigen land, maar daarna gaat het team vermoedelijk in zee met Mercedes. Die geruchten gingen al een tijdje rond, maar inmiddels lijkt Alpine steeds dichter bij een bevestiging te zijn.

Renault heeft op de laatste dag van september aangekondigd dat het Franse merk gaat stoppen met bouwen van Formule 1-motoren. Het merk is een lange tijd een motorfabrikant geweest voor de koningsklasse. De saga van Renault begon in 1977 en is sindsdien aanwezig geweest op de F1-grid, met uitzondering van een paar korte onderbrekingen tussen 1998 en 2000. 'De kogel is door de kerk', schrijft de Franse krant L'Équipe. 'De directie van Renault bevestigde maandag haar voornemen om haar transformatieplan voort te zetten met het stopzetten van het F1-programma in Viry-Châtillon.'

Volgens L'Équipe heeft het Sociaal-Economisch Comité, dat op dezelfde dag bijeenkwam, unaniem voor het stopzetten gestemd. 'De Renault-Alpine F1-motor voor 2026 zal dus niet gerealiseerd worden. Vanaf 2026 zullen de Alpines, waarvan het chassis en de aerodynamica in Engeland bij Enstone worden ontwikkeld, rijden met een Mercedes-motor onder de motorkap, zoals eind juli aangekondigd door L'Équipe', luidt het subtiele schouderklopje van de Franse krant aan zichzelf. 'Alpine zal zich dan op de grid voegen bij Mercedes, Williams, en McLaren, die ook gebruikmaken van de motor met de ster.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Frankrijk baalt van Renault-nieuws: 'Zal een braindrain bij Alpine veroorzaken'
Alpine zal na 2025 vermoedelijk een Duitse krachtbron in de auto hebben.

'Laatste kansen zijn verstikt'

De samenwerking met Mercedes moet echter nog aangekondigd worden, maar de geruchten over de lopende gesprekken gaan al een tijdje rond. En, waar rook is, is vuur. 'Dit markeert het einde van een epische reis die begon met de beroemde V6 Turbo, destijds bespot door de Britten vanwege de betrouwbaarheidsproblemen. De legende van de yellow tea pot was toen geboren. Daarna kwamen er echter glorieuze jaren met de verzamelde titels', gaat de Franse krant verder. 'Maar na 2013, toen ze samen met Red Bull Renault de constructeurstitel veroverde en Sebastian Vettel de wereldtitel veroverde, heeft de Franse motorfabrikant een stap terug gedaan.'

Red Bull Racing en Renault bleken uiteindelijk geen match te zijn, en Red Bull werd gek van alle betrouwbaarheidsproblemen van de krachtbron. De kampioensformatie stapte in 2019 over op de Honda-krachtbron. 'Renault keerde in 2016 terug als constructeur, waarbij het team in 2021 omgedoopt werd tot Alpine. Bij die 'comeback' eindigen zowel het team als de motor op de negende plaats in het kampioenschap. Nu staat Alpine ook negende in het klassement, met haar Renault E-Tech RE24-motor. Weer een V6-turbomotor. Het lijkt alsof de cirkel rond is, waarbij de laatste ambities van de Franse constructeur om meer pk en betrouwbaarheid te vinden, zijn verstikt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Frankrijk baalt van Renault-nieuws: 'Zal een braindrain bij Alpine veroorzaken'
Renault verdwijnt als motorfabrikant van de F1-grid.

Vasseur ziet de cv's uit Frankrijk al binnenkomen

De andere activiteiten van Alpine, in het World Endurance Championship en in de Dakar met Dacia, worden niet beïnvloed. Hoe dan ook zorgde het nieuws voor veel onbegrip bij de medewerkers in de fabriek in Frankrijk. 'Veel ingenieus zijn hierheen gekomen voor het F1-programma en degenen die solliciteren dromen ervan om deze ervaring te beleven. We zullen een braindrain zien', schrijft L'Équipe, die dat had meegekregen tijdens de Grand Prix van Italië. 'Enkele dagen later verklaarde de baas van Ferrari, Fred Vasseur, tegenover L'Équipe dat zijn inbox overstroomde met cv's uit Frankrijk... De personeelsvertegenwoordigers hebben nog geen officiële reactie gegeven, maar dat zullen ze dinsdag doen om hun wil om door te gaan met de ontwikkeling van de F1-motor te laten zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws