Formule 1-coureurs zijn bang voor een burnout door de alsmaar groter wordende kalender van de sport. Dat vertelt Alexander Wurz, voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association, aan PlanetF1. Het komende seizoen wordt de langste in de geschiedenis van de Formule 1, maar daar is niet iedereen gelukkig mee.
Als hoofd van de Grand Prix Drivers' Association is een van de belangrijkste taken van Alex Wurz het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van de rijders. Daarom waarschuwt de oud-F1-coureur nu voor burnouts bij degenen die hij vertegenwoordigt. 'Natuurlijk moeten we ervoor zorgen dat zij niet opgebrand raken door te veel races door de jaren heen, iets wat de coureurs als een zorg beschouwen.'
Wurz is er wel van overtuigd dat eigenaren Liberty Media het welzijn van de coureurs als prioriteit hebben gesteld. 'We weten zeker dat wat de F1 verkoopt de circuits zijn en het product de coureurs zelf. Er is dus een factor om ervoor te zorgen dat ze vlijmscherp zijn en enthousiast blijven om veel races te doen tijdens elke race en elk interview, wat een feit is dat we voortdurend hebben besproken en zullen blijven bespreken met belanghebbenden.'
GPDA zoekt contact op met NASCAR
Een kampioenschap waar al veel wordt geracet, is NASCAR. Zo doen de teams die om het kampioenschap vechten mee aan 36 races. De GPDA heeft onlangs overleg gehad met NASCAR over hoe je om moet gaan met die werkdruk. Wurz trok daaruit een conclusie. 'Om eerlijk te zijn heb ik gemengde gedachten. Aan de ene kant zie ik NASCAR het zonder grote problemen doen met veel meer evenementen, aan de andere kant is de uitdaging misschien een potentiële overbelasting en verzadiging van ons publiek.'
Daar moet dus een balans in gevonden worden, maar Liberty heeft dat volgens Wurz goed onder de knie. 'De druk op de coureurs zelf is misschien secundair en inderdaad gelijk aan al het acterende personeel dat de volledige rondes doet. Maar als NASCAR de menselijke factor beheert, zouden we dat ook moeten kunnen als wij ervoor kiezen om meer races te doen.'
Maar om meer races te doen, moet er wel eerst steun zijn vanuit de fanschare van de Formule 1, vindt Wurz. 'De sleutel is de interesse van de fans. Het is inderdaad duidelijk dat meer races een zakelijke generator zijn en dat is de reden waarom de Liberty deze richting koestert. Ik moet zeggen dat de GPDA het werk dat Liberty heeft gedaan zeer waardeert, aangezien we zien dat ze dingen doen voor de langere termijn. Bovendien staan ze permanent in contact met de GPDA om dergelijke zaken op elkaar af te stemmen en te bespreken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties