FIA was op zijn hoede voor mazen in de wet met de flexibele vloeren en gesjoemel met de rijhoogte Formule 1
Formule 1

FIA was op zijn hoede voor mazen in de wet met de flexibele vloeren en gesjoemel met de rijhoogte

FIA was op zijn hoede voor mazen in de wet met de flexibele vloeren en gesjoemel met de rijhoogte

De FIA is er zeker van dat geen van de Formule 1-teams met opzet de regels betreffende de flexibele vloeren hebben overtreden, ondanks dat er wel ruimte was voor eventuele mazen in de wet. Tot nu toe is er namelijk nog geen overtreding gevonden. Na de openingsfase van het 2022-seizoen besloot het bestuursorgaan die regels door te voeren vanwege de problemen die veel teams hadden met porpoising. Daarnaast legde de FIA een aerodynamische oscillatiemetriek op om het gestuiter te beperken.

Ongeveer midden in het 2022-seizoen gaven veel coureurs aan toch wel behoorlijk last te hebben van porpoising. Met name de race op het hobbelige stratencircuit van Bakoe riep veel geklaag en protest op. Zo gaven Lewis Hamilton en Pierre Gasly aan dat ze na de race in Azerbeidzjan lichamelijke klachten kregen. De FIA besloot in te grijpen om het gestuiter en gehobbel van de bolides te beperken. Ook scherpte het bestuursorgaan de regels aan betreffende de flexi floors. De flexibele vloeren zouden een trucje kunnen zijn om de bolides weer te laten zakken en zo in de praktijk uit te komen met een iets lagere rijhoogte, wat invloed heeft op de werking van het 'ground effect' en een sportief voordeel zou kunnen betekenen.

Door deze regels aan te scherpen denkt Nikolas Tombazis, technisch directeur van de FIA, dat de teams dus niet met opzet de regels konden overtreden. De mazen in de wet zouden eruit gehaald zijn. 'Teams werken altijd op het randje als het gaat om de regels', bespreekt Tombazis bij Motorsport.com. 'Al hebben we geen vermoeden gehad dat er iemand aan het valsspelen was of iets dergelijks', vervolgt hij. 'De regels gaven wel de ruimte voor eventuele trucjes', geeft de Griek toe. 'Daarom hebben we regels wat aangepast en verduidelijkt.'

FIA-technisch directeur: 'Niet altijd makkelijk om te onderhandelen met competieve teams'

Het vaststellen van de regels is niet altijd even makkelijk. Voor 2023 werd afgesproken dat de rijhoogte van de bolides omhoog moet. De FIA zag graag dat dit met 25 millimeter zou gaan gebeuren, maar de teams wilden vijftien millimeter. Uiteindelijk is het dan ook vijftien millimeter geworden. 'Het is niet altijd makkelijk om te onderhandelen met competitieve teams', vertelt Tombazis. 'Het is zo intens voor ze dat ze dingen waar ze van hebben geprofiteerd vaak vergeten, en dingen waarvoor ze gestraft zijn juist onthouden.'

Hoe dan ook probeert de FIA zo neutraal te zijn als ze kunnen. 'We willen niet dat de één meer profijt heeft dan de ander', stelt Tombazis. 'Het is meer de psychologie van de competitie waardoor die gedachte wel kan circuleren.' Tombazis is tevreden over het algehele proces van de nieuwe regels van 2022, al had hij persoonlijk wel wat strengere regels in de planning. 'Ik zou zelf strenger zijn geweest met de regels van de vloerranden. Maar de rest vond ik wel prima', aldus de Griek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws