De FIA heeft de reglementen omtrent de baanlimieten aangescherpt naar aanleiding van het fiasco dat zich voordeed in Bahrein. Tijdens de Grand Prix in Sakhir bleek de wedstrijdleiding inconsistent in het straffen van coureurs die een oneerlijk voordeel haalden uit het buiten de baan treden. Om een vergelijkbaar incident tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna te voorkomen is er ingegrepen, te lezen in de reglementen.
In de 'Race Directors' Event Notes' zijn de belangrijke reglementaire punten van het aanstaande weekend opgenomen, met de regels rondom de baanlimieten inbegrepen. Er zijn drie bochten waar op gelet wordt in Imola, bocht 9, 13 en 15. Tweemaal (9 en 15) betreft het de exit van de bocht, bij bocht 13 moeten de coureurs oppassen bij het nemen van de apex.
'Een rondetijd gedurende een van de oefensessies of tijdens de kwalificatie zal de coureur afgenomen worden als deze het circuit verlaat in bocht 9, 13 of 15', zo luiden punten 21.1, 21.2 en 21.3 van de reglementen voor Imola. In bocht 9 en 13 moeten de coureurs met een onderdeel van de bolide nog in contact staan met het circuit. In bocht 15 mogen de coureurs niet naast de rood-wit-groene kerb terecht komen.
Deze reglementen zijn hetzelfde gebleven vergeleken met de reglementen van Bahrein. Daar werden tijden van de coureurs tevens afgenomen als ze tijdens de oefensessies of kwalificatie naast het circuit belandden. Daar zat de crux drie weken geleden ook niet - met name de inconsistentie in het naleven van de reglementen gedurende de race zelf was daar een probleem.
Reglementen tijdens de race
Er is in de reglementen voor aankomende wedstrijd echter ook opgenomen wat er gaat gebeuren als een coureur herhaaldelijk naast het circuit rijdt in de wedstrijd - iets wat in Bahrein dus wel vermeld stond maar waarvoor de gevolgen niet gedocumenteerd waren. In Imola zal de wedstrijdleiding vanaf het begin van de wedstrijd bovenop de baanlimieten zitten, blijkt nu.
Punten 21.4 a), b), c) en d) betreffen allen de gevolgen voor een bolide wanneer deze het circuit onbevoegd verlaat tijdens de Italiaanse race. 'Elke keer dat een auto in bocht 9, 13 of 15 het circuit niet gebruikt zoals gewenst, zal het team geïnformeerd worden middels het officiële berichtgevingssysteem', zo luidt het eerste punt.
'De derde keer dat een coureur in bocht 9, 13 of 15 niet binnen de lijnen van het circuit kan blijven, krijgt deze coureur de zwart-witte vlag te zien. Elke daaropvolgende overtreding zal bij de stewards gemeld worden', aldus punt b. Dit betreft niet drie overtredingen per bocht, maar drie overtredingen over alle bochten verdeeld.
Mochten coureurs tijdens de race oneerlijk gebruik maken van de grenzen van het circuit, dan worden ze dus vanaf het begin af aan al teruggefloten. Blijft het gebeuren, dan staat de coureur die de overtreding begaat een tijdstraf te wachten - vermoedelijk vijf seconden, maar details worden niet gegeven. Wel wordt benadrukt dat wanneer een coureur van het circuit wordt gedwongen door een concurrent dat dat incident individueel beoordeeld zal worden door de stewards.
Bahrein-fiasco voorkomen
Door duidelijker te documenteren wat voor maatregelen coureurs te wachten staat die consistent de baanlimieten uitbuiten voorkomt Michael Masi dus dat we een vergelijkbaar scenario gaan zien met wat we op Bahrain International Circuit ervaren hebben. Daar was niet duidelijk vermeld wat er met coureurs zou gebeuren die consistent over de grens gingen in de bocht die Max Verstappen uiteindelijk de overwinning kostte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties