Coureursvakbond wederom teleurgesteld door de FIA: 'Moesten dit via de media ontdekken' Formule 1
Formule 1

Coureursvakbond wederom teleurgesteld door de FIA: 'Moesten dit via de media ontdekken'

Coureursvakbond wederom teleurgesteld door de FIA: 'Moesten dit via de media ontdekken'

De FIA legde eind januari uit dat de regels omtrent het taalgebruik van de coureurs strenger zouden worden, maar daarbij heeft het bestuursorgaan niets overlegd met de coureurs, zo bevestigt GPDA-voorzitter Alex Wurz. De nieuwe straffen omvatten aanzienlijke boetes met zelfs schorsingen en puntenaftrek, maar dat is nooit overlegd met de rijders. Ze moesten het via de media te weten komen.

Na de Grand Prix van São Paulo 2024 waren de rijders het zat en besloten ze samen een open brief te sturen aan de FIA. Daarin verzochten ze de autosportfederatie om hen te behandelen als de volwassenen die ze zijn, en dus open en duidelijk te communiceren over de kwesties die gaande zijn in de F1-wereld. Met name transparantie was een onderwerp, aangezien Mohammed ben Sulayem in Bakoe via een interview aankondigde dat hij wilde dat de coureurs minder zouden schelden.

De taakstraf van Max Verstappen in Singapore kwam dan ook zonder waarschuwing of een wijziging in het FIA-wetboek. Voorafgaand aan het 2025-seizoen kondigde de FIA aan dat de regels ditmaal wel gewijzigd en opnieuw vastgelegd waren. Als het taalgebruik van de rijders tijdens persconferenties en andere mediamomenten niet naar wens is, kunnen ze een boete krijgen tot 120.000 en zelfs een schorsing of puntenaftrek. Dit besluit komt vermoedelijk nadat Verstappen in Abu Dhabi riep dat de stewards 'idioten' waren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen oscar piastri start crash spin abu dhabi 13
Verstappen kreeg tien seconden en twee punten op zijn licentie in Abu Dhabi, en was het daar niet mee eens.

Geen overleg met de GPDA

Dat de open brief van de GPDA aan Ben Sulayem niet zou werken, was al te zien toen de Emirati aangaf dat de 'rijders zich met het racen bezig moesten houden en de FIA zich om de regels zou bekommeren'. Daarbij maakte hij impliciet duidelijk dat de FIA niet openstond voor een gesprek. In Qatar heeft de FIA-president wel om de tafel gezeten met Verstappen, maar de onderwerpen van het gesprek waren niet bekend. Wurz lijkt het bizar te vinden dat de FIA gewoon op dezelfde koers verdergaat, zonder te overleggen.

'Nee, er was geen overleg', bevestigt Wurz tegenover de internationale media. 'We hebben dit via de media moeten ontdekken', vervolgt de Oostenrijker, die tussen 1997 en 2007 69 Grands Prix verreed. 'Er zou ruimte voor verbetering kunnen zijn als we hier samen aan zouden werken', wijst hij naar een overleg tussen de FIA en de coureursvakbond. 'Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de NFL in Amerika, daar zijn de spelers verenigd in een vakbond en worden ze betrokken bij het proces. In dit geval zijn wij er niet bij betrokken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

juan pablo montoya david coulthard alexander wurz mark webber jos verstappen helmut marko legends parade
Wurz (tussen Jos Verstappen en Helmut Marko) wist niets van de regelwijziging van de FIA.

Coureurs onderling hebben nog niet vergaderd

Wurz liet tijdens de Autosport Awards al weten dat de coureurs nog geen tijd hebben gehad om met zijn allen te overleggen om een eventuele vervolgstap te ondernemen. 'We hebben er nog geen tijd voor gehad, het is een drukke periode voor de rijders met alle voorbereidingen op het 2025-seizoen', gaf hij tegenover Sky Sports aan. 'Het staat in de regels, en dit is niet iets wat we zomaar kunnen veranderen. Natuurlijk gaan we wel overleggen, en bespreken wat we kunnen doen en welke koers we gaan varen. De beste oplossing is uiteindelijk heel simpel: niet schelden', aldus Wurz.

McLaren-CEO Zak Brown wees op het feit dat de FOM de kwestie zelf deels in handen heeft. Als ze niet willen dat een scheldwoord van een rijder op de boordradio wordt uitgezonden, kunnen ze 'gebruikmaken van de zeven seconden vertraging en de boordradio eruit filteren of zelfs verwijderen'. Op die manier kan de FOM ervoor kiezen om die boordradio's niet publiekelijk te maken. Het lijkt de FIA vooral te gaan om de voorbeeldfuncties die de rijders hebben, waardoor ze het belangrijk vinden dat de coureurs net taalgebruik gebruiken in alle situaties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws