De FIA geeft toe dat er fouten zijn gemaakt toen de racestewards in Singapore besloten geen straf uit te delen aan Max Verstappen. De Nederlander kreeg enkele reprimandes voor het hinderen van andere coureurs tijdens de kwalificatie. Het bestuursorgaan benadrukt nu dat er uiteindelijk wél een gridstraf had moeten komen, en probeert ook de nodige geruststelling te bieden dat een herhaling in de toekomst voorkomen zal worden.
Na de al extreem tegenvallende prestaties van Verstappen tijdens de kwalificatie moest de Nederlander zich na afloop tot overmaat van ramp ook nog melden bij de raceleiding. In een poging om een gaatje te vinden achter teamgenoot Sergio Pérez zou hij Yuki Tsunoda en Logan Sargeant gehinderd hebben, maar na afloop kreeg hij van de raceleiding dus enkel twee reprimandes en kreeg Red Bull Racing een geldboete van 5.000 euro. Verstappen kwam er dus onterecht goed vanaf, zag ook de concurrentie. Er ontstond de nodige ophef over de keuze van de FIA, en de keuze is zelfs bij de bespreking van teambazen onderling nog ter sprake gekomen.
Fout is inmiddels toegegeven, maar hoe zal het in de toekomst voorkomen worden?
Matteo Perini, de steward die zowel in Singapore als Japan van dienst is, gaf na het herzien van de beelden toe dat de reprimande die hij uitdeelde voor het hinderen van Tsunoda een fout oordeel was, citeert Motorsport.com. Menig coureur kreeg echter de nodige vragen over hoe dit soort incidenten in de toekomst afgehandeld zullen worden, en dat dit incident mogelijk een slechte voorbode kan zijn voor toekomstige incidenten.
Perini durft echter met volle overtuiging te verzekeren dat dit soort incidenten in de toekomst met een secuur oog afgehandeld zullen worden, en dat zelfs een gebrek aan boordradio's geen invloed meer zal hebben op de beslissingen als het om het hinderen van andere coureurs gaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties