De FIA wil een herinzage plannen van het gebruik van de zwarte vlag met de oranje stip. Deze wordt gezwaaid om een coureur te waarschuwen dat de auto technisch niet helemaal in order is. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten zorgde het gebruik en het niet gebruiken van de vlag voor wat verwarringen, vooral met het incident van Fernando Alonso. Haas tekende protest aan, waardoor het bestuursorgaan opnieuw gaat kijken naar de regels van de desbetreffende vlag.
Tijdens de Grand Prix op het Circuit Of The Americas kreeg Haas-coureur Kevin Magnussen de zwart-oranje vlag vanwege een losse front wing endplate aan zijn bolide. Haas protesteerde tegen Red Bull Racing en Alpine, die beiden min of meer hetzelfde probleem hadden. Het protest tegen Sergio Pérez en de schade aan zijn bolide werd direct afgewezen, maar die tegen Alpine hadden ze in eerste instantie gewonnen. Op 29 oktober is bekendgemaakt dat de FIA deze beslissing heeft teruggedraaid, en Alonso zijn P7 en de bijbehorende punten zijn hersteld.
Alonso verloor tijdens het incident met Lance Stroll zijn rechterspiegel, maar kreeg hiervoor niet de zwart-oranje vlag, die Magnussen dus wel kreeg. Dit vond Haas niet correct. De stewards aanwezig in de Verenigde Staten gaven aan dat ze aanraden dat de FIA voortaan dit soort problemen aanpakt door de vlag wel te zwaaien, of het team van de coureur inlicht via de radio. Magnussen heeft de zwart-oranje vlag dit jaar al drie keer gezien. 'Het is vanwege de veiligheid, en veiligheid komt eerst, dat snap ik absoluut', zegt de Deen bij de internationale media. 'Hoe dan ook is het goed dat de FIA ons stopt als we rijden met losse onderdelen.'
Magnussen vindt wel dat de FIA een beetje overdrijft op het gebied van losse onderdelen. 'Om ons voor zulke kleine dingen naar binnen te halen is wel wat overdreven', stelt de Haas-coureur. 'Maar als de hele voorvleugel aan het wapperen is, dan snap ik het. Ik heb dit jaar de vlag drie keer gehad, en dan is het niet eerlijk dat andere coureurs ook schade hebben en de vlag niet krijgen', vertelt Magnussen. Volgens Magnussen is een losse end plate echt niet het einde van de wereld. 'Dat voel je amper en de kans is heel klein dat hij er echt vanaf valt', legt de Deen uit. De spiegel van Alonso was dan gevaarlijker dan Magnussen zijn end plate.
Alonso: 'In de auto weten we soms niet eens wat voor schade we hebben'
Alonso, die in principe het slachtoffer was van de 30 seconden penalty die de FIA hem had gegeven, kreeg de zwart-oranje vlag dus niet als waarschuwing. Hierdoor werd zijn straf later ongedaan gemaakt. De Spanjaard vindt dat de wedstrijdleider van de race actie moet ondernemen als er een los onderdeel aan de auto zit dat aandacht vereist. 'In de auto weten we soms niet eens wat voor schade we hebben', vertelt de tweevoudig wereldkampioen. 'We vertrouwen op de wedstrijdleider en racen zo snel als we kunnen.'
De Alpine-coureur vindt dat de vlag wel wat vaker gebruikt mag worden, al hangt die beslissing vanzelfsprekend af van de FIA. 'De Formule 1 is in de aflopen 40, 50 jaar behoorlijk veranderd. Er zijn zoveel aerodynamische onderdelen, en we moeten daar wel duidelijke regels over hebben', stelt Alonso. De Spanjaard denkt wel dat er meer DNFs plaats kunnen vinden als de zwart-oranje vlag vaker gebruikt wordt. Hoe dan ook gaat de FIA de procedures van het zwaaien van de vlag opnieuw inzien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties