Ferrari geeft strijd met één concurrent al half op: 'We zaten dichter bij de anderen' Formule 1
Formule 1

Ferrari geeft strijd met één concurrent al half op: 'We zaten dichter bij de anderen'

Ferrari geeft strijd met één concurrent al half op: 'We zaten dichter bij de anderen'

Het is in moderne tijden eerder zeldzaam dat Ferrari nog met torenhoge verwachtingen naar een Grand Prix trekt. In Zandvoort is dat al helemaal niet het geval. Het lijkt wel het tegenovergestelde. Met een zesde plek voor Leclerc en een elfde plek voor Sainz op de startgrid dreigt het een moeilijke race te worden voor de Italiaanse renstal.

Frédéric Vasseur reageert bij de Italiaanse tak van Motorsport op de startposities voor zijn beide rijders. 'Voor Leclerc was dit het best mogelijke resultaat, ja, maar ook weer niet. Misschien hadden we met Pérez kunnen vechten voor een positie. Door de lay-out van de baan en het gebrek aan updates hadden we er niet veel van verwacht, ook omdat we hier vorig jaar onze slechtste race hadden', schetst de Fransman de situatie.

Voor Sainz moeilijker dan voor Leclerc

'We zullen moeten proberen de best mogelijke race te rijden en uit de race zoveel mogelijk punten mee naar huis te nemen', rest de teambaas van Ferrari weinig anders dan er met een cliché tegenaan te kijken. Dat is dan nog bekeken vanuit het oogpunt van Leclerc. Voor Carlos Sainz zal het al helemaal een moeilijke opgave worden. De Spanjaard zal immers van buiten de punten moeten vertrekken in Zandvoort.

'Vanuit Carlos' oogpunt zal het lastiger zijn', beseft Vasseur. 'Voor de kwalificatie was het hem niet gelukt een ronde op de soft-banden te rijden.' Dat kwam omdat hij vrijdag tijdens de enige droge sessie al na een paar minuten met een technisch probleem te kampen had. 'Het werd een onmogelijke opgave om te kwalificeren voor Q3 met zoveel auto's zo dicht op elkaar qua tijden.'

Ferrari hoopt op goed bandenmanagement

Sainz kwam toch nog in de buurt om die 'onmogelijke opgave' alsnog goed af te ronden. 'Hij miste Q3 op een tiende. In de race zullen er ook andere aspecten bij komen kijken, zoals bandenmanagement. We zijn er zeker van dat we de banden goed kunnen managen en dat we iets kunnen doen in de race.' Vasseur waarschuwt wel voor het nemen van overdreven risico's. Daar lijkt hij geen groot voorstander van te zijn.

''Iets drastisch anders doen kan je verder bij een optimaal resultaat vandaan brengen. Er zit dus altijd een keerzijde aan het nemen van bepaalde risico's.' Eén van de oorzaken waarom het voor Ferrari zo'n moeizaam raceweekend is tot dusver, is dat het tijdens de racesimulatie minder data kon verzamelen. 'Ik denk dat Norris ons altijd een stap voor was, maar we zaten wel dichter bij de anderen. Als het verschil zo klein is, twee tienden tussen alle auto's behalve die van Norris, dan zijn het de details die het verschil maken.'

Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws