David Sanchez, hoofdingenieur bij het team van Ferrari, weet dat er nog voldoende te verbeteren is aan de Ferrari-bolide. De auto had aan het begin van het seizoen nog veel last van porpoising, maar dat heeft het team gedurende de eerste seizoenshelft op weten te lossen. Op dit moment kijkt de Italiaanse renstal al naar volgend seizoen. Sanchez hoopt dat Ferrari een betere auto neer kan zetten dan de F1-75.
De huidige bolide van Ferrari is duidelijk kampioenschapsmateriaal. Toch ziet men dat er nog voldoende ruimte voor verbetering is. 'De auto lijkt op bijna alle circuits competitief te zijn', stelt Sanchez bij Autosprint. 'Tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat de F1-75 snel is in langzame bochten, maar we voelen ons niet snel genoeg en we willen veel verbeteren. We zullen in de toekomst zien wat we kunnen doen.'
De eerste verbeteringen waren gericht op het elimineren van het stuiteren. Sanchez stelt dat een doorsnee ontwikkelingsplan de renstal geholpen heeft. 'Het allereerste wat we deden was het fenomeen analyseren en begrijpen hoe we in een zeer kort tijdsbestek moesten reageren. We hebben aan de vloer en aan de rest van de aerodynamica gewerkt. Toen we naar Europa gingen en we in Frankrijk raceten spraken we er nauwelijks meer over en lieten we het achter ons. Misschien was er een overdreven reactie van sommige teams die dit probleem wilden oplossen door middel van de reglementen.'
Technische richtlijnen in Spa-Francorchamps nog deels onduidelijk
Porpoising zal bij de eerste race na de zomerstop weer onderwerp van gesprek zijn. De FIA gaat het met de nieuwe technische richtlijnen proberen te handhaven. Sanchez verwacht dat sommige teams wat aan performance zullen inleveren. 'Als we naar het Belgische circuit kijken, zien we hele lange rechte stukken en hoge snelheden. Zeker, sommige auto's kunnen worden beïnvloed, want als je snel prestaties zoekt, dan is het eerste wat je doet de achterkant verlagen. Als je dit in Spa doet, betreed je de gevarenzone.'
Toch zijn er nog enkele vraagtekens rondom de richtlijnen. Ferrari stelt dat het team geen idee heeft hoe het gehandhaafd zal worden. 'Als er in de vrije training een overtreding plaatsvindt, zullen de teams onmiddellijk moeten ingrijpen, maar de vraag blijft wat er gebeurt als de matrix niet wordt gerespecteerd tijdens de Grand Prix. We weten niet hoe hard deze zaken zullen worden aangepakt en of er onmiddellijke sancties zullen volgen.'
Ferrari al begonnen aan de auto van 2023
Ferrari heeft gedurende de eerste helft van het jaar meerdere upgrades gebracht. Het team gaat na de zomerstop ook met nieuwe dingen komen. 'We hebben nog wat nieuws gepland voor de periode na de zomervakantie. Het grootste deel van de ontwikkeling van de F1-75 ligt nu achter ons. Nu, na de pauze, zullen we ons vooral richten op de afwerkingswerkzaamheden en proberen het maximale uit onze machine te halen.'
Naast het feit dat Ferrari kijkt naar huidige auto, kijkt het team ook al naar volgend seizoen. 'We zijn al een tijdje bezig met de auto van volgend jaar. We wachten op de bevestigingen over de hoogte van de vloer om onze activiteiten af te ronden. We hebben cijfers nodig, dat is alles, we moeten zo snel mogelijk de definitieve regels hebben. Vanaf nu tot begin 2023 zullen we geleidelijk al onze middelen verschuiven naar de machine van volgend jaar. We willen dat het een duidelijke stap vooruit is ten opzichte van de F1-75', aldus Sanchez.
Also read
Binotto heeft verklaring voor motorproblemen Ferrari: 'Gaven prioriteit aan performance'
Verstappen merkt heikel punt Red Bull op: 'Geen upgrade die ons daarbij kan helpen'
Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties