Ieder raceweekend zitten er weer miljoenen Formule 1-fans aan de buis gekluisterd. Gefocust op de twintig razendsnelle auto's die voorbij komen op het beeldscherm, zou je bijna vergeten dat er nog altijd iemand is die besluit wat we wel en niet te zien krijgen. De Belgische Wendy Hendrickx is Head of Live Production bij de Formule 1. Volgens Hendrickx is er sinds de overname door Liberty Media veel veranderd in de sport, maar is de journalistieke waarde van neutraliteit nooit verloren gegaan.
Als Head of Live Production is de Belgische verantwoordelijk voor de zogeheten World Feed die fans van over de hele wereld via nationale televisiezenders te zien krijgen. Tegelijkertijd heeft zij ook de regie over wat de fans via de eigen streamingdienst van de Formule 1, F1TV, te zien krijgen. Volgens de regisseur is er in de afgelopen jaren heel wat veranderd in de sport en is er geen sprake meer van een stereotype F1-fan. 'Vroeger dacht ik dat het meer de blanke, oudere mannen van veertig plus waren die keken. Nu heb ik het gevoel dat er veel meer jonge mensen aansluiten', vertelt Hendrickx.
'Een gesloten fenomeen'
In 2017 werd de Formule 1 van CVC Capitals en Bernie Ecclestone overgekocht door Liberty Media. Daarmee werd het Amerikaanse bedrijf eigenaar van de Formula One Group, de groep van bedrijven die verantwoordelijk is voor het promoten van de sport. Sinds de overname is de sport volgens Hendricks in positieve zin veranderd. 'Het is niet alleen een racespektakel, maar het heeft nu ook een hoog entertainmentgehalte. Mensen willen zich identificeren met grote en coole merken', vertelt ze aan de NOS.
De overname door Liberty heeft er met name voor gezorgd dat de sport toegankelijker werd voor mensen, stelt Hendrickx. 'Het is wat internationaler geworden, F1 staat open voor verandering. Het was een gesloten fenomeen, dat is nu anders.' Als gevolg daarvan is de fanbase van de sport gevarieerder geworden. 'Vroeger dacht ik dat het voornamelijk blanke mannen van veertig plus waren die keken. Nu heb ik het gevoel dat er veel meer jonge mensen aansluiten. Dat is ook het geval', stelt Hendrickx. 'We zien een enorme groei in vrouwelijke fans. Veertig procent is vrouw en één op de drie van die fans is jonger dan 35.'
Een gevarieerde doelgroep vereist alleen wel dat met de content die gedeeld wordt ieder type fan moet worden aanspreken. 'Het is een balans. We hebben nog steeds de fans met kennis van racen en strategieën, en we hebben de jongere fans die veel meer interesse hebben in entertainment en sociale media. We moeten zorgen dat ons product interessant is voor beide groepen.'
Tekst gaat verder onder de foto.
De uitdaging van neutraliteit
Aangezien de Formule 1 de strijd is aangegaan met derde partijen door zelf ook een streamingdienst te starten, draagt het de verantwoordelijkheid om zich aan journalistieke normen en waarden te houden. Hendrickx verzekert dat objectiviteit altijd wordt gewaarborgd. 'Je moet eigen kritiek kunnen vormen en uiten. Of dat nu kritiek is op een beslissing in de race of een beslissing in het grotere geheel. We hebben altijd die objectiviteit. Anders zouden we niet geloofwaardig zijn', vertelt ze. 'Voor ons is het extra belangrijk om die objectiviteit te handhaven. Minder chauvinisme en meer kritisch kijken naar wat er gebeurt.'
In een sport waarin fans zulke duidelijke voorkeuren hebben omtrent coureurs en de rivaliteit tussen teams zo groot is, is een van de grootste uitdagingen voor Hendrickx en haar team om neutraliteit te waarborgen in de uitzendingen. Met name de dominantie van een coureur als Verstappen kan dat moeilijk maken. Toch weet de regisseur daar naar eigen zeggen mee om te gaan. 'Als Verstappen ver vooraan rijdt, focussen we ons op de mensen daarachter. We kijken waar de gevechten zijn. Er spelen zich altijd meerdere verhalen tegelijk af.' Dat neemt niet weg dat Hendrickx zich wel kan verheugen op een overwinning van Verstappen in Zandvoort. 'Het is wel extra leuk als Verstappen als eerste over de finish rijdt tijdens zijn thuisrace', sluit ze af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties