Op zondag 25 augustus zal Max Verstappen proberen zijn thuisrace te gaan winnen vanaf de eerste startrij. De Nederlander wist tijdens de kwalificatie geen poleposition te halen, want deze plaats ging naar Lando Norris die ruim drie tienden sneller was dan zijn concurrent. Het belooft nog een hele klus te worden voor Verstappen, want de long runs toonden aan dat beide McLaren-coureurs betere rondetijden konden behalen.
Het weekend in Nederland verloopt voor de thuisheld niet zoals hij gewend is. De Nederlander wist zich tijdens de eerste twee vrije trainingen in de top vijf te rijden. De derde vrije training hebben de coureurs grotendeels in de garages doorgebracht, nadat een crash van Logan Sargeant ervoor zorgde dat de baan en de vangrail eerst flink onder handen genomen moesten worden voor de coureurs weer een paar rondjes konden rijden. Verstappen bleef door dit alles hangen op een zeventiende plaats. Tijdens de kwalificatie bleef de Nederlander achter Norris steken, maar Oscar Piastri in de andere McLaren liet hij wel achter zich.
Sergio Pérez had vergeleken met de afgelopen maanden een vrij goed weekend. Tijdens de kwalificatie was er een klein incident met Lewis Hamilton, waardoor de Mexicaan uiteindelijk maar één set banden had voor Q3. Toch wist hij een vijfde tijd neer te zetten en start hij vanaf de derde rij. Hamilton haalde Q3 niet en zal daarom, net als Carlos Sainz, buiten de top tien starten en wat inhaalacties moeten uitvoeren om punten te kunnen halen voor het team.
Gaan de banden het verschil maken?
Voor de Grand Prix van Nederland heeft Verstappen in principe drie sets banden tot zijn beschikking, twee setjes harde banden en nog een set mediums. De voornaamste concurrenten van Verstappen, namelijk de McLarens, hebben ook nog drie sets over, maar beschikken juist over twee sets mediumbanden en één set harde banden. De rest van de top vijf heeft minder bewegingsruimte, want zowel Pérez als George Russell, zal het gaan moeten doen met één set harde banden en één set mediums.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor veel coureurs lijkt het een verplichte eenstopper te worden, een strategie die ook door Pirelli als de voornaamste mogelijkheid wordt gezien. Een aantal coureurs heeft nog minstens één set van elke band over na de kwalificatie, waaronder dus Sainz en Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De mogelijke strategieën van Pirelli maken allemaal gebruik van de zachte band, die al veelal zijn gebruikt tijdens de kwalificatie. Desondanks blijft het dus een belangrijke rol spelen op Zandvoort. De eenstopper lijkt de meest waarschijnlijke strategie, gebaseerd op de voorspellingen van de bandenleverancier, maar toch benoemen ze ook de tweestopper van zacht naar medium naar hard als een mogelijkheid. Wat betreft de banden ligt er dus nog veel open en deze keuzes kunnen mogelijk doorslaggevend zijn tijdens de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties