F1 in het kort | Leclerc verloor koppositie mede door tak op de baan Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Leclerc verloor koppositie mede door tak op de baan

F1 in het kort | Leclerc verloor koppositie mede door tak op de baan

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Leclerc verloor koppositie mede door tak op de baan

In de eerste ronde van de race in Baku verloor Charles Leclerc zijn positie op de baan mede door een losliggende tak van een boom, zo legt hij uit aan Motorsportweek. 'Opeens lag daar een tak in bocht 15, ja. Daar heb ik flink wat tijd verloren, want ik wilde de baan afsnijden. Ik schrok een beetje en toen verloor ik een hoop tijd. Uiteindelijk had ik de inhaalacties van Hamilton en Verstappen niet kunnen voorkomen, maar het moment was wel onfortuinlijk.'

Schumacher boos op Mazepin na stevig duel in Baku

Mick Schumacher werd in de slotronde van de Grand Prix van Azerbeidzjan boos op teamgenoot Nikita Mazepin, vanwege de verdedigingsactie van de Rus op het rechte stuk. Mazepin maakte een snelle stuurbeweging naar rechts toen Schumacher aan die kant zijn teamgenoot probeerde in te halen. De Duitser sprak direct zijn frustratie uit over de boordradio: 'Serieus, probeert hij ons te vermoorden?' Na afloop van de race was de Haas-coureur iets gekalmeerd. 'We moeten kijken naar wat er is gebeurd, het was niet zo fijn in de auto.'

Teambaas Guenther Steiner zei kort daarop dat de situatie besproken was en dat alles was opgelost. 'Er was inderdaad een rare situatie op het rechte stuk', legt de Italiaan uit volgens motorsport.com. 'Het was een misverstand, maar dat is nu opgelost. We zijn er allemaal goed uit gekomen en kijken vooruit naar de volgende races.'

Verstappen sr. kritisch naar Pirelli na klapband Max in Baku

Jos Verstappen is totaal niet te spreken over de geleverde Pirelli-banden op Baku City Circuit. Door een klapband moest Max Verstappen in de slotfase van de Grand Prix van Azerbeidzjan de overwinning laten aan teamgenoot Sergio Perez en dat was volgens Jos nergens voor nodig. 'Wat een grap', reageert hij onder een tweet van Pirelli, dat suggereert dat de geleverde compounds voor de Azerbeidzjaanse wedstrijd de 'ingrediënten tot succes' waren.

Race-directeur Masi: 'Geen enkele coureur remde genoeg af voor de gele vlaggen'

Tijdens de rode vlag-situatie in Baku wees McLaren-ingenieur Paul James de FIA race-directeur Michael Masi erop dat Yuki Tsunoda niet genoeg afremde voor de dubbele gele vlaggen. Masi had alleen geen enkele intentie om het direct te bestraffen. Tsunoda was namelijk niet de enige coureur die de regels aan zijn laars lapte. 'Ik vind dat het gehele veld bestraft moet worden voor het onvoldoende afremmen voor dubbele gele vlaggen', was de reactie van Masi over de radio. 'Het is allemaal duidelijk. Een klein beetje gas terugnemen is niet genoeg en in de volgende bijeenkomst ga ik het ze vertellen.'

Verstappen krijgt nieuw setje gebruikte softs

Max Verstappen krijgt een nieuwe set gebruikte softbanden. De coureur moet normaal gesproken zijn set van Q2 gebruiken, maar op deze softbanden zat verf, wat gesmolten is tijdens een FIA-weegbrugcontrole voorafgaand aan de race. Hierdoor krijgt hij een set gebruikte banden toegewezen.

Verstappen trekt nog steeds veel op met Ricciardo

Max Verstappen en Daniel Ricciardo bouwden een goede relatie op toen ze gezamenlijk bij Red Bull Racing reden. Deze is geenzins verslechterd sinds de Australiër eind 2018 vertrok bij het team. Volgens Verstappen trekken ze nog steeds veel met elkaar op: 'We zien elkaar vaak omdat we beiden in Monaco wonen', zegt de Nederlander in gesprek met Sky Sports Italia. 'We reizen met hetzelfde vliegtuig tijdens Grand Prix-weekenden en we praten over allesbehalve de Formule 1. Het is belangrijk om dit soort relaties te hebben buiten het circuit.'

Pirelli komt met berekening mogelijke strategieën

Volgens bandenfabrikant Pirelli zal een éénstopper de snelste strategie zijn tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Starten op de rode band, 11-15 rondes doorrijden en dan een pitstop maken, om vervolgens de race hierop uit te rijden, lijkt de voornaamste keuze. Een stint op geel en overstappen op de harde band lijkt even snel te zijn. Een tweestopper moet langzamer zijn.

Spa-Francorchamps flink beschadigd na noodweer, herstelwerkzaamheden nodig

Na enorme stortbuien moet Circuit de Spa-Francorchamps op de schop. Herstelwerkzaamheden zijn nodig nadat het asfalt omhoog is gekomen door de vloedgolf aan water die is ontstaan in de regenbui. Ook naast het asfalt zijn werkzaamheden nodig bij onder andere de voetgangerstunnels. Het stuk asfalt tussen La Source en Eau Rouge kwam voor zo'n vijftig centimeter onder water te staan, zoals hieronder op beelden te zien is.

24 uur van Nürburgring loopt enorme vertraging op na slecht weer

In het GP-weekend van Baku wordt er ook geracet in Duitsland. Op de Nürburgring is een 24 uurs race gaande, al werd deze op zaterdagavond stilgelegd door mistbanken op de green hell. Na een urenlange rode vlag staat de start gepland voor 10.40 uur. De race is te volgen via deze link.

FIA geeft Norris toch wel straf na negeren rode vlag in Baku

De FIA heeft besloten om Lando Norris toch een straf te geven voor het negeren van de rode vlag tijdens de kwalificatie. De McLaren-coureur wordt door de wedstrijdleiding nu drie plekken teruggezet. Ook krijgt hij drie strafpunten op de superlicentie. Als de rode vlag tijdens een kwalificatie wordt genegeerd, volgt er meestal een straf van vijf posities. Maar omdat de rijder snel reageerde, is de wedstrijdleiding milder.

Ricciardo crasht in kwalificatie Baku en zorgt voor derde rode vlag

De kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan begint zo langzaamaan op een heuse afvalrace te lijken. Na twee ongelukken in bocht 15 in het eerste gedeelte van de sessie gaat ook Daniel Ricciardo de mist in op het Baku City Circuit. De McLaren-coureur probeerde met man en macht Q3 te bereiken, maar maakte een fout bij het aanremmen voor bocht 3 en eindigde daarbij in de muur. Als gevolg wordt de rode vlag gehangen, maar omdat er nog maar anderhalve minuut over was in de sessie wordt deze niet hervat.

Giovinazzi schrijft auto af in Baku, tweede rode vlag van kwalificatie

Het hobbeltje vlak voor bocht 15 van het Baku City Circuit heeft zijn tweede slachtoffer van de kwalificatie geëist in de vorm van Antonio Giovinazzi. Nadat Lance Stroll eerder in Q1 tegen de muur aanreed en daarbij zijn rechtervoorwiel afbrak, doet de Alfa Romeo-coureur het trucje dunnetjes over. Giovinazzi remt te laat en komt met te veel snelheid aan in de gevaarlijke knik naar links, waarna hij geen kans ziet om het momentje op te vangen. De crash die volgt zorgt voor de tweede rode vlag-situatie van de kwalificatie.

Stroll zorgt voor rode vlag door crash in kwalificatie

Lance Stroll is het eerste slachtoffer geworden in de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Aston Martin-coureur ging in de fout bij het aanremmen voor bocht 15, maar besloot niet voor de veilige optie en rechtdoor te rijden te kiezen en kwam als gevolg in de muur terecht. Hierbij brak het rechtervoorwiel van de auto van de Canadees af. De kwalificatie is als gevolg stilgelegd. Alleen Charles Leclerc heeft tot nog toe een tijd genoteerd.

Vraagteken achter deelname Russell aan kwalificatie 

Omdat George Russell stilviel in de training vanwege een probleem aan de motor, moet het team van Williams de auto repareren voor de start van de kwalificatie. Het team laat weten dat het een probleem betreft aan de waterpomp van de motor, waardoor de auto van de Brit mogelijk niet op tijd gereed is voor Q1. Het is vooralsnog onduidelijk of de bolide op tijd klaar is.

Rosberg kritisch op circuit Baku vanwege ingang pitstraat

Volgens voormalig wereldkampioen Nico Rosberg is de ingang van de pitstraat van het Baku City Circuit veel te gevaarlijk. 'Het is echt eng hoor, hoe ze het hebben vormgegeven', stelt hij. 'Ik heb dat altijd het gevaarlijkste punt van de hele racekalender gevonden. Je moet eigenlijk op het midden van het rechte stuk invoegen, als je op volle snelheid aan komt zetten. De baan en pitingang worden dan gesplitst door een betonnen muur. Dus eigenlijk begint er een betonnen muur terwijl je er met 340 km/h langs raast. Erg gevaarlijk, als je het mij vraagt. Als je dat ding raakt, ben je er geweest. Moet je nagaan als er iets breekt in de auto', aldus de Duitser in zijn laatste video op YouTube.

Tweede GP in Verenigde Staten mogelijk, terugkeer Indianapolis zit er niet in

Na de annulering van de Grand Prix van Singapore heeft de Formule 1 een gat op te vullen in haar kalender. Het is nog niet duidelijk of er inderdaad een vervanger zal komen, maar als dit wel gebeurt, dan bestaat de kans dat er een tweede race in de Verenigde Staten gehouden zal worden, zo schrijft RACER. In dit geval zijn er twee circuits waar dit kan gebeuren: Circuit of the Americas, waar al een race gehouden wordt in 2021, en Indianapolis Motor Speedway. Een woordvoerder van de snelheidstempel heeft echter laten weten dat een Formule 1-race dit jaar niet mogelijk zal zijn. Zodoende komt alleen COTA in aanmerking, en dan dus voor een tweede race in 2021. Andere mogelijkheden zijn het houden van een race in China of Turkije.

Kleine bekeuring voor Red Bull na snelheidsovertreding Perez

Red Bull Racing krijgt van de FIA een kleine bekeuring van 200 euro op de deurmat. Tijdens de trainingen in Baku, voorafgaand aan de GP van Azerbeidzjan, reed Sergio Perez 1.7 kilometer per uur te hard de pitstraat in. In de pitstraat mogen de coureurs maar 80 kilometer per uur rijden, waardoor het team van de Mexicaan een kleine boete ontvangt. Voor Perez heeft dit verder geen gevolgen.

Aston Martin spreekt vertrouwen uit in Vettel na sterk resultaat in Monaco

Sebastian Vettel zit na een moeilijk beginfase beter in zijn vel bij Aston Martin. Teambaas Otmar Szafnauer laat zich tevreden horen over de Duitser: 'Vettel zit nog niet op 100 procent, maar hij is dichtbij. Hij voelt zich steeds comfortabeler in de auto en na elke race en kwalificatie komt hij weer dichterbij.' De vijfde plaats in Monaco voor de Heppenheimer geeft de Britse renstal goede moed.

Ook Vettel zelf is tevreden over het feit dat het hem nu beter af lijkt te gaan bij Aston Martin dan in de eerste wedstrijden van 2021: 'Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken in het middenveld. We moeten blijven pushen, als team merken we echter dat we steeds beter begrijpen hoe de auto werkt.' Volgens Vettel is Aston Martin er dus nog lang niet, zo laat hij weten bij Sport1.

In Finland gestrande Bottas gearriveerd in Baku

Valtteri Bottas zou voet hebben gezet op Azerbeidzjaanse bodem, zo meldt journalist Adam Cooper. De Fin miste de traditionele donderdagpersconferenties, omdat hij vast zat op het vliegveld in thuisland Finland. Zijn oorspronkelijke vlucht ging niet door, waardoor een nieuw vliegtuig gezocht moest worden. Met succes, want de Mercedes-coureur is in Baku.

Schumacher wil concurrentie 'opeten' in Baku

Mick Schumacher heeft het originele doel voor ogen om de concurrentie tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan 'op te eten'. Dat vertelt hij wanneer hem wordt gevraagd naar de invloed van ze zwakkere Ferrari-motor achterin zijn Haas op het lange rechte stuk in Baku. Zo zou hij worden 'opgegeten' door de rest van de coureurs: 'Maar wat als ik de concurrentie opeet? Dat is namelijk wel mijn doel', grapt de Duitser tegenover F1-Insider.

Bottas vast op Fins vliegveld, woont persconferentie digitaal bij

Valtteri Bottas zit momenteel vast op een Fins vliegveld, zo laat hij weten tegenover Autosport. De Mercedes-coureur zit er al zo'n vijf en een halfuur vast door enkele vertragingen. Daardoor moet de 31-jarige nu de persconferentie van later vandaag bijwonen door te videobellen. Wel zal hij op tijd aankomen voordat de vrije trainingen beginnen op vrijdagochtend.

Ferrari-junior Ilott ziet weg naar Formule 1 open liggen

Callum Ilott mocht voor 2021 dan wel geen zitje bemachtigd hebben in de Formule 1, maar dat betekent niet dat hij de hoop op een kans in de koningsklasse opgegeven heeft. De talentvolle Brit, onder contract bij de juniorenacademie van Ferrari, eindigde vorig jaar tussen Mick Schumacher en Yuki Tsunoda in het wereldkampioenschap en denkt dat hij daarom nog steeds interesse wekt van de teams op de huidige grid.

'Ik vind dat ze (Mick en Yuki, red.) het goed doen. Het is een kwestie van tijd voordat ze hun draai gevonden hebben in de Formule 1 en dan wordt het makkelijker om voor mij te zeggen: 'Kijk, ik ben degene die tussen deze twee gasten in is geëindigd', aldus het plan van Ilott, welke hij vrijgeeft in gesprek met Motorsport.com. 'Ik ben nog steeds van mening dat ik mij in een zeer goede positie bevind', voegt hij daaraan toe. Voorlopig blijft het bij een enkele vrije training voor Alfa Romeo in 2021 en verder moet hij zich laten zien in de GT-klasse.

 Mercedes in zee met BWT: 'Samen boodschap verspreiden'

Mercedes heeft er een nieuwe partner bij. Het team sloot eerder vandaag een deal met BWT. Christoph Sagemüller van Mercedes-AMG Motorsport is trots op de nieuwe samenwerking. 'We gaan zowel op als naast het circuit samenwerken, dat is gaaf. Ze zijn al lang actief in de autosport, dat maakt ze een sterke partner', aldus Sagemüller op de website van Mercedes. Het bedrijf BWT is de marktleider op het gebied van watertechnologie. Samen met Mercedes willen ze hun missie bekendmaken. 'We willen samen de boodschap verspreiden: schoon drinkwater overal bereikbaar maken.'

Ideaal cadeau voor vaderdag: Arrows van Jos Verstappen te koop aangeboden

Voor wie nog op zoek is naar een cadeau van vaderdag: let goed op. De Arrows A21, waarmee Jos Verstappen in 2000 zevende werd tijdens de Grand Prix van Brazilië, is te koop aangeboden. Voor 155.000 euro is de bolide voor jou en wie nog eens 45.000 euro extra neerlegt, krijgt er volgens de Nederlandse tak van Motorsport.com een pakket aan reserve-onderdelen bij. De motor en versnellingsbak ontbreken wel, dus zelf rijden zit er helaas niet in.

Bolide van Verstappen geïnspecteerd door de FIA na winst in Monaco

De RB16B van Max Verstappen is na afloop van zijn overwinning in de Grand Prix van Monaco gecontroleerd door de FIA. Het ging om een inspectie die de legaliteit en veiligheid van de bolide onder de loep nam. Deze test wordt sinds dit jaar gebruikt en elke race wordt willekeurig een auto gekozen die eraan wordt onderworpen. De keuze om naar de auto van Verstappen te kijken heeft dus niets te maken met het feit dat de Nederlander de betreffende Grand Prix won.

Szafnauer: 'Teams kunnen een hulpbron zijn voor de FIA'

Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer vindt dat Formule 1-teams de FIA moeten kunnen helpen bij keuzes over mogelijk illegale onderdelen. Aston Martin heeft zelf al zijn hulp aangeboden voor het probleem rond de flexibele vleugels. Het is niet zo dat Szafnauer de FIA niet vertrouwd, hij denkt juist dat de expertise van de vele technici in de F1 kan helpen bij het maken van lastige beslissingen.

'Ik denk dat de middelen van de FIA ​​nu net zo goed zijn als voorheen, zo niet beter', vertelt Szafnauer volgens Formel1.de. 'Maar misschien kan een beetje input vanuit de teams van grote hulp zijn. Als je alle tien teams bij elkaar optelt, hebben we duizenden en duizenden ingenieurs die de hele tijd met de reglementen omgaan. Dus we kunnen een hulpbron zijn in situaties als deze (flexibele vleugels, red.).'

McLaren-CEO Brown stapt in GT4-auto in Zandvoort

McLaren-CEO Zak Brown gaat ook zelf eens een poging wagen achter het stuur. De Amerikaan, naast zijn rol als CEO fervent autosportliefhebber, zal halverwege juni deelnemen aan de GT4 European Series. Van 18 tot en met 20 juni stapt hij in een McLaren 570S. Brown: 'Ik ben ontzettend enthousiast en kan niet wachten om weer achter het wiel te kruipen in Zandvoort.'

'Ik heb nu enkele keren in onze McLaren getest voor het team (United Autosports, red.) en daarom ben ik er klaar voor om in Zandvoort te bekijken wat ik uit kan halen', aldus de McLaren-topman in gesprek met Formula 1.

Bottas gebruikt een 'negatieve foto' als achtergrond van zijn computer

Valtteri Bottas heeft een 'negatieve foto' als achtergrond ingesteld van zijn computer. Dat deed hij na een tip van teambaas Toto Wolff. 'Je zou een foto van je rivaal in de kalender of op het bureau kunnen plaatsen en elke keer dat er een beetje gebrek aan motivatie is, kijk je naar deze mensen', zei Wolff tijdens het GP-weekend in Spanje. Bottas heeft het alleen iets anders aangepakt. Een foto van Max Verstappen of Lewis Hamilton is bij hem nergens te vinden.

'Ik heb één ding op mijn computer, een bureaubladafbeelding', legt de Fin uit in gesprek met motorsport.com. 'Dat is een motivatie voor mij elke keer als ik de computer open. Het is niet echt iets positiefs. Het is iets negatiefs dat me er altijd aan herinnert om ze te laten zien wat ik kan.' Bottas wil alleen niet onthullen wat de foto is.

Norris staat open voor debuut bij Indy 500

De kans dat Lando Norris op een dag aan de start van de Indy 500 verschijnt is aanzienlijk, zo laat hij weten aan RACER. 'Ik vind het echt een geweldige race, het is een prestigieus evenement. Ik zou het op een dag dus echt graag willen doen. Nu ben ik echter nog gefocust op de Formule 1, dus het zal nog even duren. Voor nu kijk ik het graag op TV.'

Netflix aanwezig in Red Bull-garage tijdens succeswedstrijd in Monaco

Een filmcrew van de Netflix-serie Drive to Survive volgde Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Monaco. De groep was te zien met Sergio Perez in de boot die hen op zondagochtend af zette bij de paddock. Ook Max Verstappen zou door een cameraploeg gevolgd zijn. Met de overwinning van de Nederlander in de middag heeft het Netflix-team achteraf gezien misschien wel één van de best mogelijke beslissingen gemaakt.

Arrivabene in beeld als CEO bij Juventus

Maurizio Arrivabene, voormalig directeur van Scuderia Ferrari, is volgens Gazzetta Dello Sport in beeld voor het CEO-schap bij voetbalclub Juventus. De Italiaanse krant meldt zelfs dat Arrivabene de favoriet is voor de functie. 'Hij staat op poleposition voor deze functie', aldus het doorgaans goed geïnformeerde Italiaanse medium. Eerder zat hij al in de raad van bestuur bij Juventus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws