In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Extreme straf maakt Bottas onaantrekkelijk als invaller
Valtteri Bottas heeft geen stoeltje voor 2025, maar heeft er al vaker op gehint dat hij op de een of andere manier weer aan Mercedes verbonden zal zijn. Als de ervaren Fin daar reservecoureur wil worden, neemt hij wel een onaangename erfenis mee. Bottas crashte in Abu Dhabi eerst met Sergio Pérez en vervolgens met Kevin Magnussen. De routinier verzamelde vijf strafpunten op zijn licentie, en kreeg voor het tweede incident ook vijf plekken gridstraf voor de volgende race waar hij aan deelneemt. Als hij dus ergens de kans krijgt om in te vallen, moet hij deze straf inlossen. Hij is niet de enige coureur: Robert Shwartzman kreeg eerder dit jaar al dezelfde straf na een incident in Mexico.
Hülkenberg moet vrezen voor zijn vierde startplek
Nico Hülkenberg heeft een geweldige kwalificatie achter de rug, en klokte de vierde tijd, maar de Duitser is nog niet zeker van zijn startplek. De Haas-coureur heeft namelijk ingehaald bij de pitsuitgang en dat is niet toegestaan. Hülkenberg moet zich vanwege het vergrijp melden bij de wedstrijdleiding. Mocht Hülkenberg bestraft worden, kan Verstappen nog opschuiven naar de vierde startplek.
Voormalig CEO van Formule 1 komt terug
Chase Carey was de CEO van de Formule 1, maar gaf in 2020 het stokje door aan voormalig Ferrari-teambaas Stefano Domenicali. Nu keert Carey terug naar de Formule 1, meldt Motorsport.com. Hij zal lid worden van het uitvoerende comité van het bestuur van Liberty Media. De verwachting is dat hij Domenicali zal ondersteunen bij zijn taken. Carey is een belangrijk figuur in de Formule 1. Hij heeft onder andere een grote rol gespeeld bij het invoeren van het budgetplafond.
Verstappen lanceert nieuwe kledinglijn met babykleding
Max Verstappen kondigde in Abu Dhabi al aan dat vriendin Kelly Piquet in verwachting is, en het koppel heeft meteen gebruikgemaakt van de kansen die daarbij komen kijken. De webshop van Verstappen.com biedt nu ook babykleding aan. 'Voor ouders die net zoveel passie voor het racen hebben als Max is nu deze unieke kledinglijn beschikbaar.' Zo zijn er onder meer pyjama's en rompertjes voor baby's te krijgen.
Zeer slecht nieuws voor Ferrari in titelstrijd: gridstraf voor Leclerc
Ferrari hoopt dit weekend haar eerste constructeurstitel sinds 2008 te pakken, maar moet dan wel een achterstand van 21 punten op McLaren goedmaken. Charles Leclerc startte in Abu Dhabi nog met de snelste tijd, maar ontbrak aan het begin van de sessie vanwege een kapotte Energy Store. Het is inmiddels duidelijk geworden dat de Monegask een nieuwe batterij nodig heeft, en daardoor wordt hij op zondag tien plekken teruggezet op de startopstelling. Een flinke klap voor de kansen bij de constructeurs dus voor Ferrari.
Leclerc is overigens niet de enige rijder die een gridstraf aan zijn been heeft. Williams laat weten dat beide rijders uit het team een gridstraf van vijf posities krijgen. Bij de auto's van Alex Albon en Franco Colapinto heeft Williams onderdelen aan de versnellingsbak verwisseld. De nieuwe onderdelen vallen buiten de toegestane pool. Williams moest deze ingreep doen als gevolg van incidenten uit de Grand Prix van Qatar.
Grand Prix van China krijgt langdurig nieuw contract
Nadat het contract van de Grand Prix van Italië eerder deze week al verlengd werd, en Zandvoort een nieuw éénjarig contract tekende, is de beurt nu aan China. De race werd in 2020 tot en met 2023 nog geschrapt vanwege het coronavirus, maar was dit jaar het toneel van een dominant optreden van Max Verstappen. De Grand Prix van China is nu verzekerd van een plekje op de kalender tot en met 2030.
Magnussen brengt zijn toekomstplannen naar buiten, gaat aan de slag voor BMW in endurance
Kevin Magnussen rijdt in Abu Dhabi hoogstwaarschijnlijk zijn laatste race in de koningsklasse van de autosport. Het leven gaat verder, dus moest de Deen verder zoeken. Dat heeft hij gedaan, want hij heeft een contract getekend bij BMW en gaat hier deel uitmaken van het LMDh-project van de Duitse autofabrikant.
Ferrari schrijft geschiedenis en laat gebroeders Leclerc samen VT1 rijden
Tijdens het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi zal er geschiedenis worden geschreven. Twee broers zullen voor hetzelfde team gaan rijden. Charles Leclerc en Arthur Leclerc zullen samen de eerste vrije training op het Yas Marina Circuit verzorgen voor het team van Ferrari. Michael Schumacher en Ralf Schumacher reden uiteraard ook op hetzelfde moment in de Formule 1, maar zij reden nooit voor hetzelfde team.
Alpine pikt Nederlandse Gademan op voor F1 Academy
Nina Gademan heeft zich aangesloten bij het team van Alpine en mag zichzelf komend jaar laten zien in de F1 Academy. De 21-jarige Nederlandse reed dit jaar in de raceklasse op Zandvoort dankzij een wild card. Volgend jaar heeft ze dus een permanent zitje te pakken. 'Ik ben heel trots dat ik het Formule 1-team van Apine in 2025 in F1 Academy mag vertegenwoordigen', zegt Gademan in een persbericht van Alpine. 'Dit is een moment waarvan ik wel eens had gedacht dat het nooit zou komen en het is een droom die uitkomt.'
Mama van Verstappen lacht om strijd met Horner: 'Reed altijd achteraan!'
Jos Verstappen heeft het als coureur ver geschopt, aangezien hij de Formule 1 haalde en daar ook twee podiumplekken pakte. Sophie Kumpen, de moeder van Max Verstappen, kon er echter ook wat van. Kumpen streed in de karts met coureurs als Jenson Button, Rubens Barrichello, Jarno Trulli, en Giancarlo Fisichella, maar ook tegen Christian Horner. De moeder van Max Verstappen was in Qatar aanwezig, en kreeg bij Sky Sports Deutschland de vraag of het klopt dat ze Horner altijd versloeg. 'Ja, dat klopt', lacht Kumpen. 'Hij reed altijd achteraan', voegt mama Verstappen toe, die daarna aangeeft dat ze soms toch wel wat concurrentie van de twee jaar oudere Red Bull Racing-teambaas ondervond.
Pérez krijgt geen extra straf na teleurstellende DNF
Sergio Pérez reed kort op een veelbelovende vijfde plek, maar zag zijn race eindigen met een uitvalbeurt. De Mexicaan werd onderzocht voor mogelijk gevaarlijk rijgedrag na de spin die hij maakte. De stewards bekeken de beelden en stelden vast dat Pérez niet de baan weer opreed zoals in eerste instantie gedacht werd, maar dat hij probeerde (zonder succes) een spin van 90 graden wilde maken, wat normaal is in zo'n situatie. Er wordt geen verdere actie ondernomen.
Verstappen senior grijpt zege in Spa Rally
Jos Verstappen heeft de maand op ideale wijze afgetrapt voor de Verstappens. De voormalige Formule 1-coureur ontbrak in Las Vegas omdat hij een beetje ziek was, en zich voor moest bereiden op belangrijke rallyraces. Dat wierp zijn vruchten af, want de Limburger zegevierde samen met navigator Renaud Jamoul in de Spa Rally. Hij is net op tijd klaar om zoon Max Verstappen aan het werk te zien in Qatar.
Pulling zorgt voor vroege beslissing in F1 Academy-kampioenschap
Na het eerste F1 Academy-weekend van 2024 leek Doriane Pin met de kleuren van Mercedes aan een dominant seizoen te beginnen, maar die rol werd als snel overgenomen door Abbi Pulling. Met nog drie races te gaan in het kampioenschap wist de Britse de tweede kampioene van de serie te worden. Pin hield Pulling tijdens de race wel achter zich en deed daarmee goede zaken voor een tweede plek. De enige die deze plek nog van haar af kan pakken is de Nederlandse Maya Weug, die derde werd tijdens de eerste race in Qatar. Emely de Heus pakte slechts één punt en staat zestiende in het kampioenschap.
Ferrari komt weg met een geldboete na pitstraatincident
Carlos Sainz kwam tijdens de kwalificatie bij het uitkomen van de pitstraat bijna in botsing met de man die hem in 2025 gaat vervangen bij Ferrari. De Spanjaard werd naar buiten gestuurd, maar vlak ervoor kreeg ook Lewis Hamilton het seintje dat hij richting het circuit kon rijden. Er was sprake van een unsafe release, waarvoor beide teams op het matje werden geroepen. Uiteindelijk wordt het incident afgedaan met een geldboete van Ferrari, dat 5000 euro dient te betalen.
Pérez start sprintrace vanuit de pitstraat na wijzigingen aan de RB20
Sergio Pérez kende een lastige kwalificatie en eindigde op P16 voor de sprintrace, maar na wijzigingen aan de auto bevestigt de FIA dat de Mexicaan de race op zaterdag vanuit de pitstraat zal aanvangen. Het document van Jo Bauer laat weten dat er veranderingen zijn doorgevoerd aan de wielophanging van de auto van Pérez. Naast Pérez moet ook Franco Colapinto uit de pitstraat starten. De coureur met startnummer 11 heeft wederom een inhaalrace voor de boeg als hij in de punten wil eindigen. Veel tijd om meer aanpassingen door te voeren is er niet, enkele uren na de sprintkwalificatie wordt er gekwalificeerd voor de hoofdrace.
Formule 2-coureur Paul Aron bemachtigt reserverol bij Alpine
Alpine kondigt tijdens het raceweekend in Qatar aan dat Formule 2-coureur Paul Aron de rol van Jack Doohan over zal nemen in 2025. De Australiër debuteert aankomend seizoen bij de Franse renstal voor zijn eerste seizoen in de Formule 1, en dus mag Aron de reserverol op zich nemen. De coureur uit Estland stond een lange tijd aan kop in het Formule 2-kampioenschap, maar staat inmiddels vierde met 133 punten, iets meer dan dertig punten achter Gabriel Bortoleto, die het kampioenschap leidt. Aron is een tijdje onderdeel geweest van de Mercedes-junioren, maar die rol heeft hij een tijd geleden al achter zich gelaten. Vanaf 2025 is hij dus onderdeel van Alpine.
Williams regelt filmdag voor Sainz, mag een dag eerder debuteren
Williams heeft onlangs aangekondigd dat Carlos Sainz op de dinsdag na de Grand Prix van Abu Dhabi in de bolide van de Britse renstal mag debuteren, maar om hem nog wat extra tijd in de auto te geven is een filmdag geregeld. Daardoor mag Sainz op maandag al in de Williams-bolide stappen. Het team uit Grove heeft het circuit afgehuurd. Sainz rijdt de aankomende twee races nog voor Ferrari en mag amper 24 uur na zijn laatste race in de Ferrari-bolide dus al plaatsnemen achter het stuur van zijn toekomstige werkgever. Op dinsdag 10 december testen de andere teams ook met een coureur en een young driver, waarna het Yas Marina Circuit op 11 tot en met 13 december beschikbaar is voor de Formule 2-testdagen.
Red Bull kondigt nieuwe sponsor en partner aan
De wereldtitel van Max Verstappen lijkt zijn vruchten af te werpen voor Red Bull Racing, dat daags na de Grand Prix van Las Vegas een nieuwe sponsor kan aankondigen: Neat. Vanaf 2025 zal de specialist in videotechnologie een innovatieve partner van het team worden. De stickers van Neat zullen de komende drie seizoenen terug te vinden zijn op de Red Bull-bolides en het bedrijf zal Red Bull achter de schermen ook ondersteunen.
Hülkenberg slaat mediadag in Qatar over vanwege verkoudheid
Haas bevestigt dat Nico Hülkenberg in zijn hotel blijft tijdens de mediadag in Doha. De Duitser heeft een verkoudheidje te pakken en zal daarom niet met de journalisten spreken of bij de broadcasters langskomen. Haas laat middels een persbericht weten dat de coureur uit Emmerich uit zal rusten zodat hij op vrijdag fit aan het intensieve raceweekend kan beginnen. In Brazilië was Kevin Magnussen diegene die ziek was, toen kreeg Oliver Bearman de kans om in te vallen. Het lijkt er echter niet op dat Hülkenberg te ziek is om niet achter het stuur te kruipen, dus zullen we hem vrijdag gewoon op het circuit zien.
Monza blijft tot 2031 op de kalender
De Formule 1 heeft op Formula1.com aangekondigd dat het een nieuwe overeenkomst van zes jaar gesloten heeft met de Grand Prix van Italië. Dat komt bovenop het huidige akkoord, dat loopt tot 2025. Concreet betekent dit dat zeker tot 2031 geracet zal worden op het circuit van Monza.
Stefano Domenicali, voorzitter en CEO van de Formule 1, is in zijn nopjes met de verlenging van het akkoord. 'Monza is het hart van een rijke Formule 1-geschiedenis. De tifosi zorgen elk jaar voor een unieke sfeer. De recente upgrades aan de infrastructuur van het circuit en de geplande investeringen tonen aan dat in Italië de wil is om op de lange termijn deel uit te maken van de Formule 1.'
Angelo Sticchi Damiani, voorzitter van de Automobile Club d'Italia, glundert uiteraard ook van trots. 'Dit is een grote eer voor ons. Ik ben dankbaar voor het aandeel van Stefano Domenicali, die deze contractverlenging mogelijk maakte. Ik wil ook de nadruk leggen op de bijdrage van de Italiaanse overheid en van de regio Lombardije. We zijn er ons van bewust dat geschiedenis alleen niet voldoende is. Met dit in ons achterhoofd blijven we werken om te voldoen aan de standaarden van de moderne Formule 1.'
Hadjar neemt stoeltje Verstappen over tijdens eerste training in Abu Dhabi
Max Verstappen zal tijdens het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi zijn stoeltje aan Isack Hadjar laten in de eerste vrije training, meldt Red Bull Racing. Sergio Pérez stond zijn plekje al eerder dit seizoen af en nu is het de beurt aan Verstappen, die tijdens de Grand Prix van Las Vegas zijn vierde wereldtitel wist te pakken. Het wordt een interessant weekend voor Hadjar, die dus opnieuw de kans krijgt in de Red Bull-bolide nadat hij op Silverstone Pérez verving. De Fransman kan datzelfde weekend de titel in de Formule 2 pakken. Hadjar staat op dit moment 4,5 punten achter Gabriel Bortoleto in het kampioenschap.
Cadillac in gesprek met Ferrari over levering motoren
Maandag werd bekend dat Cadillac Racing vanaf 2026 als elfde team op de F1-grid zal staan. Ook werd duidelijk dat de renstal dat in eerste instantie als klantenteam zal doen, alvorens het in 2028 voor het eerst met een eigen ontwikkelde motor aan de start zal verschijnen. Cadillac moet dus een tijdelijke deal zien te sluiten met een motorleverancier en heeft de ideale partner al gevonden. Tegenover NBC News stelt oud-wereldkampioen Mario Andretti, die een bestuursrol bij Cadillac krijgt, dat er al gesprekken gaande zijn met Ferrari. 'We praten met Ferrari over een motor. Het is nog niet definitief, maar het is wel het doel en dit heeft onze voorkeur.'
Mario Andretti keert terug in de Formule 1 met bestuursrol bij GM
Maandagavond 25 november werd bekendgemaakt dat de Formule 1 akkoord is met General Motors om in 2026 toe te treden als elfde team in de Formule 1. Het team gaat onder de naam Cadillac deelnemen. De naam Andretti is dus daadwerkelijk betrokken bij het team, maar dat betekent niet dat de naam Andretti helemaal geen vinger in de pap heeft bij het project. Inmiddels is namelijk bekendgemaakt dat Mario Andretti, wereldkampioen F1 van 1978, een bestuursrol krijgt bij het team. De Amerikaan zelf kan het moeilijk geloven. 'Om in deze fase van mijn leven nog steeds betrokken te zijn... Ik moet mezelf in de arm knijpen om er zeker van te zijn dat ik niet droom.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties