F1 in het kort | Di Resta: 'Vettel ziet er gewoon heel ongeïnteresseerd uit' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Di Resta: 'Vettel ziet er gewoon heel ongeïnteresseerd uit'

F1 in het kort | Di Resta: 'Vettel ziet er gewoon heel ongeïnteresseerd uit'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Di Resta: 'Vettel ziet er gewoon heel ongeïnteresseerd uit'

Paul Di Resta heeft zich kritisch uitgelaten over Sebastian Vettel. De Duitse coureur is net hersteld van een coronabesmetting en kende een slecht weekend in Australië. Di Resta, die in de Formule 3 teamgenoot was van de Aston Martin-rijder, ziet het al misgaan bij de houding van Vettel. 'Hij ziet er gewoon heel ongeïnteresseerd uit', vertelt de voormalig Formule 1-coureur tegenover Sky Sports. 'De lichaamstaal die hij uitstraalt, zal zijn prestaties zeker niet bevorderen. Misschien zit hij wel met zijn hoofd bij andere dingen. Aston Martin presteert ondermaats en ze weten niet hoe snel ze dit kunnen omdraaien', aldus Di Resta.

Inwoners proberen stokje te steken voor GP Miami: 'Rechtbank draait beslissing niet om'

De inwoners van Miami proberen een stokje te steken voor de Grand Prix van Miami die begin mei moet plaatsvinden, schrijft de Miami Herald. Volgens de bewoners rondom het Hard Rock Stadium, waar de race gehouden zal worden, zal het geluidsoverlast niet te verdragen zijn. Het geluid zou de orde verstoren en kunnen leiden tot fysieke schade bij de bewoners. Voor de rechtbank is het kort dag om een beslissing te nemen. Bovendien hebben de residenten geen poot om op te staan. 'De bewoners zullen de goedkeuring van de stad niet zomaar kunnen omdraaien in de rechtbank', zegt Joseph Serota, woordvoerder van de stad.

Villeneuve steekt draak met Stroll: 'F1 is de modewereld niet'

Jacques Villeneuve heeft geageerd op het dramatische raceweekend bij Aston Martin. De Canadees steekt de draak met het management van het team en dan met name eigenaar Lawrence Stroll. De steenrijke eigenaar van Aston Martin's Formule 1-team en vader van coureur Lance Stroll maakte zijn fortuin in de modewereld. Volgens Villeneuve was het misschien beter geweest als hij zijn focus daar had gehouden in plaats van een Formule 1-team te kopen.

Volgens de wereldkampioen van 1997 en huidig commentator - die net als de familie Stroll Canadees is - wordt de zakenman met de neus op de feiten gedrukt: 'Geld alleen is niet genoeg om een F1-team succesvol te maken. Het is bijvoorbeeld anders dan in de modewereld, waar Stroll zijn fortuin maakte als investeerder.' Verder zegt Villeneuve dat Stroll 'aan het leren is' en dat 'de Formule 1 geen modemerk is', aldus de harde woorden van oud-coureur.

Glock: 'Vettel bezig aan zijn laatste Formule 1-seizoen'

Volgens Timo Glock zou het goed kunnen dat Sebastian Vettel bezig is aan zijn laatste seizoen in de Formule 1. De oud-coureur ziet zijn landgenoot worstelen met zijn auto en acht de kans groot dat Vettel de eer aan zichzelf houdt wanneer Aston Martin haar auto niet verbetert. Glock denkt dat Vettel niet de motivatie kan opbrengen om achterin het Formule 1-veld zijn rondjes te rijden.


'Het raceteam van Vettel beleefde in alle opzichten een absoluut slecht weekend. De enigen die kunnen worden geprezen zijn de monteurs die hun uiterste best hebben gedaan om de auto's steeds weer op de rails te krijgen, wat is gelukt. Ik kan me voorstellen dat Vettel op een gegeven moment zijn geduld zal verliezen, omdat hij weet hoe lang het duurt om uit zo'n dieptepunt te komen. Daarom is de vraag of hij dit zichzelf nog wil aandoen. Nu is het wachten op de volgende races om te zien hoe hij zichzelf kan motiveren en wat hij dan beslist voor zijn toekomst', aldus Glock.

Piastri krijgt 'intense rol' als testcoureur bij Alpine: 'Hij gaat heel veel leren'

Oscar Piastri zit momenteel zonder permanent zitje. De coureur werd vorig seizoen kampioen van de Formule 2 en mocht heel even hopen op een stoeltje in de Formule 1. Uiteindelijk moet de Australische coureur het doen met een reserverol bij Alpine. Volgens Laurent Rossi, CEO bij de renstal, zal dit de ontwikkeling van de coureur niet in de weg zitten. 'Hij gaat een heel erg uitgebreide rol vervullen qua testen', stelt Rossi bij Motorsport.com. 'Hij gaat heel veel testen, heel veel kilometers maken en heel veel in de simulator zitten. Zo kan hij veel leren en leren wij weer heel veel van hem.'

Rossi geeft daarnaast aan dat hij heel veel bij de briefings zal zitten gedurende een Grand Prix-weekend. 'Hij krijgt hier heel erg veel ervaring door.' Bovendien zijn er plannen om de jonge coureur mee te laten doen aan een vrije training in de Formule 1. Het eerste idee was om dat in Melbourne te doen, maar de nieuwe reglementen en lay-out van het circuit hielden dit tegen. 'Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om dit later in het seizoen te laten gebeuren', besluit Rossi.

Pirelli maakt beschikbare compounds aankomende vier Grands Prix bekend

Bandenleverancier Pirelli heeft voor de aankomende vier Grands Prix de beschikbare compounds bekendgemaakt. Voor de aankomende twee races, die worden verreden op Imola en in Miami, worden de middelste compounds meegenomen, namelijk de C2-, C3, en C4-band. Tijdens de Grand Prix van Spanje krijgen de coureurs te maken met de hardste compound banden, terwijl de race in Monaco juist zal worden verreden op de zachtere compounds.

GP Monaco waarschijnlijk ook na 2022 op F1-kalender

Doordat de Formule 1 volgend jaar drie races in de Verenigde Staten zal verrijden, werd er gespeculeerd over welk circuit van de kalender zou worden gehaald. Naast de Grand Prix van Frankrijk werd ook Monaco genoemd als kandidaat. De media zeiden dat de vraagprijs van Liberty Media te hoog zou zijn voor de organisatoren, maar dat blijkt niet te kloppen. 'We voeren op het moment gewoon gesprekken met Liberty Media', wordt Michel Boeri, voorzitter van de Automobile Club Monaco, geciteerd door La Gazette de Monaco op Twitter. 'Ik weet alleen nog niet of het nieuwe contract voor drie of vijf jaar zou zijn', stelt Boeri.

Sensoren op W13 van Hamilton indicatie van stappenplan Mercedes

Tijdens het Grand Prix-weekend in Australië was er licht te zien aan de onderzijde van de W13 van Lewis Hamilton. Volgens Motorsport.com is dit een eerste stap voor Mercedes om het gat te dichten naar Ferrari en Red Bull Racing. De Duitse renstal heeft nog steeds heel veel last van porpoising. Deze lichten waren de sensoren die onder de auto van Hamilton waren gemonteerd. Deze sensoren meten de rijhoogte wanneer de auto over de baan beweegt.

Hierdoor was de auto van de zevenvoudig wereldkampioen 1,5 kilogram zwaarder dan de auto van George Russell, maar het team probeert nu vooral het stuiteren te verminderen. Deze sensoren helpen Mercedes begrijpen wat de optimale rijhoogte is voor hun bolides. Hierdoor liggen er ook nog geen grote upgrades in de pijpleiding voor Mercedes. Het team wil het stuiteren onder de knie krijgen en eerst de racesnelheid verhogen om zo het gat naar de top-twee te dichten.

Racelicentie Russische kartcoureur ingetrokken na nazi-saluut op podium

De racelicentie van Artem Severiukhin, de Russische coureur die een Hitlergroet deed op het podium na een race in het kartkampioenschap, is afgepakt. De Italian Automobile Club heeft dat besloten na aanleiding van het incident. De Rus rijdt onder de Italiaanse vlag, nadat het onmogelijk was om onder de Russische nationaliteit te racen. 'Severiukhin heeft niet alleen respectloos gedrag vertoond ten opzichte van universele waarden, maar tegenover de menselijkheid, waardigheid en burgerlijk samenleven.'

Minardi: 'Vettel moet eigenlijk gewoon met pensioen gaan'

Aston Martin kent een dramatische seizoensopening. De auto heeft geen snelheid en tijdens de eerste twee Grands Prix kon Sebastian Vettel niet meedoen vanwege een coronabesmetting. Voor de race in Melbourne was de Duitser terug, maar dat bracht hem geen succes. De viervoudig wereldkampioen crashte gedurende het weekend tweemaal en Giancarlo Minardi heeft een tip voor de coureur. 'Hij moet echt met pensioen gaan', stelt de eigenaar van het voormalige Formule 1-team Minardi. 'Hij heeft al veel titels gewonnen, maar meer komen er ook niet aan.'

Glock: 'Leclerc zal snel voorkeurspositie genieten bij Ferrari'

Aan het begin van het seizoen gaf Mattia Binotto nog aan dat Charles Leclerc en Carlos Sainz nog met elkaar mochten racen. Op het moment lijkt Leclerc echter een maatje te groot voor zijn teamgenoot. Timo Glock, voormalig Formule 1-coureur, verwacht dat ook dat de Monegask prioriteit gaat krijgen boven Sainz. 'Bij Ferrari is het nu al duidelijk wie de leider is', stelt de Duitser bij Sky Deutschland. 'Het zal nog niet zo heel erg extreem zijn, maar Leclefc is de WK-leider en Sainz staat best ver achter', aldus Glock.

Stroll niet blij met straf tijdens GP Australië: 'Er worden vreemde beslissingen genomen'

Tijdens de Grand Prix van Australië kreeg Lance Stroll een tijdstraf van vijf seconden, nadat hij over het rechte stuk slingerde om de slipstream te breken. De wedstrijdleiding zag het slingeren van de Aston Martin-rijder als een verdedigende actie. Stroll is het niet eens met die beredenering. 'Ik snap het echt niet, want je mag dit gewoon doen als er niemand echt dichtbij is', stelt de Canadees bij Autosport.com. 'Dit was niet een manier om mijn positie te verdedigen. Er worden veel rare beslissingen genomen door de wedstrijdleiding.'

Valtteri Bottas werd vooral benadeeld door de acties van Stroll. De Finse coureur van Alfa Romeo had graag gezien dat Stroll nog een straf had gekregen, nadat hij Bottas van de baan duwde na de safety car-herstart. 'Hij zat op dat moment gewoon te slapen', legt Stroll uit. 'Ik kon hem daarom pakken. Dat was in mijn ogen gewoon goed racen.'

Inflatie wekt zorgen bij F1-teams: drie teams willen geen verhoging budgetlimiet

Door meerdere factoren is de inflatie de afgelopen jaren flink gestegen. Dat heeft ook een effect op de Formule 1-teams, zeker in de tijd van de huidige budgetlimieten. Zeven teams willen dat het budgetplafond verhoogd wordt met zeven miljoen euro als de inflatie volgend seizoen hoger dan drie procent blijkt te zijn. Door de inflatie wordt de ontwikkeling van de bolides natuurlijk een stuk duurder.

Drie teams zijn daar fel op tegen. Alfa Romeo, Haas en Alpine hebben alle drie gezegd niks te zien in het idee van de zeven andere renstallen. 'Regels zijn regels', wordt Frédéric Vasseur geciteerd door Auto, Motor und Sport. Volgens Otmar Szafnauer ligt het probleem van de teams heel ergens anders dan alleen bij de inflatie. 'Ze hebben problemen met hun auto's. Om dat te kunnen herstellen, heb je extra geld nodig.'

Jonge Russische coureur ontslagen na Hitlergroet op podium: FIA doet onderzoek

Artem Severyukhin, een vijftien-jarige Russische coureur, stond afgelopen weekend won afgelopen weekend de race in Portugal in de juniorenklasse van het kartkampioenschap. Op het podium deed de rijder echter een Hitlergroet en dat komt hem nu duur te staan. Zijn team, Ward Racing, heeft het contract met Severyukhin ontbonden. 'Wij zien de actie van Artem als onsportieve gedraging en we zien geen mogelijkheid in een verlenging van onze samenwerking', wordt het team geciteerd door The Daily Mail.

Ook de FIA heeft van zich laten horen na het incident. Het bestuursorgaan van de autosport gaat het voorval goed onder de loep nemen. De FIA zal spoedig een uitspraak doen, stellen ze in een persbericht. 'De FIA gaat per direct aan de slag met een onderzoek naar de onacceptabele gedraging van Severyukhin op het podium na de race.'

Italiaanse regering legt beslag op waardevolle villa van voormalig F1-coureur Mazepin

De Italiaanse regering heeft beslag gelegd op meerdere stukken grond die eigendom zijn van Nikita Mazepin en zijn vader Dimitry Mazepin, meldt Independent. Het zou gaan om een villa die naar schatting ongeveer 105 miljoen euro waard. De villa ligt in het noorden van Sardinië en staat bekend als 'Rocky Ram.' Deze beslaglegging is onderdeel van een grootschalige operatie om rijke Russen die banden hebben met het Kremlin te straffen.

Bottas niet blij met fratsen van Stroll: 'Zo hoor je niet te racen'

Valtteri Bottas is niet blij met de verdedigende acties van Lance Stroll. De Canadese coureur kreeg tijdens de race een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij aan het slingeren was op het rechte stuk. Daarna duwde hij, naar de mening van Bottas, de Fin van de baan af, nadat de Alfa Romeo-coureur een inhaalactie probeerde in te zetten. 'Door dat slingeren wist ik niet waar ik naartoe moest', wordt Bottas geciteerd door RacingNews365. 'Bij die inhaalactie duwde hij mij ook nog eens van de baan af. Ik denk niet dat je op die manier hoort te racen', stelt de tienvoudig racewinnaar.

Vettel geeft auto nog geen naam: 'Hij is te langzaam'

Sebastian Vettel heeft de traditie zijn Formule 1-auto's een naam te geven, zo gaf de Duitser zijn vorige Aston Martin de naam: Honey Ryder, verwijzend naar de Bond-girl in de film Dr. No. Vettel gaf na de race toe zijn huidige auto nog geen naam gegeven te hebben: 'Ik heb de auto nog geen naam gegeven want momenteel is hij nog te langzaam.'


De Duitser zei verder moeite te hebben met het gedrag van zijn bolide. 'De auto is heel moeilijk te besturen want de balans is totaal niet op orde. Bij het aanremmen weet ik totaal niet wat ik kan verwachten en kan ik de auto ineens kwijt zijn.' Kwijt was Vettel zijn auto zeker, hij spinde in de race en viel uit.

FIA pleit voor nieuwe richtlijnen om safety car-incidenten te voorkomen

FIA-stewards pleiten voor nieuwe richtlijnen onder de coureurs om toekomstige incidenten tijdens safety car-fases te voorkomen. Dat valt te lezen op RaceFans. Tijdens de Grand Prix van Australië ontweek Mick Schumacher nog maar net Yuki Tsunoda, die op de rem trapte om teamgenoot Pierre Gasly niet aan te rijden. Coureurs moeten volgens de stewards tijdens driver briefings, middels het voeren van overleg daarover, ervoor zorgen dat zulke momenten in de toekomst niet leiden tot ongelukken.

Statistiek wijst uit: Mercedes verliest alleen maar tijd op de kop

Mercedes kende een dramatische start van het seizoen, waarna duidelijk werd dat de Duitsers een inhaalslag te maken hadden. Tot dusver komt het team van Lewis Hamilton, die zich eerder op de dag al uitliet over het feit dat er geen progressie was geboekt, geen steek verder. Sterker nog, de woorden van Hamilton worden kracht bijgezet, daar het team alleen maar tijd lijkt te verliezen op de kop van het veld. In een tweet van Andrew Benson wordt de statistiek uitgelicht dat de Duitse renstal tijdens elke race alleen maar meer tijd verloor op Ferrari.

Stroll krijgt grid penalty voor crash Latifi

Lance Stroll heeft van de wedstrijdleiding een gridpenalty gekregen voor het veroorzaken van de crash van Nicholas Latifi in de kwalificatie van de Grand Prix van Australië. De Brit stuurde in op de Canadees toen hij Stroll wilde inhalen. Het zorge ervoor dat Latifi een wiel verloor om vervolgens via een spin in de muur te belanden. De penalty voor Stroll zal weinig verschil maken, de Aston Martin-coureur had nog geen tijd staan in de kwalificatie en stond zodoende al achteraan.

FIA verwijdert één DRS-zone op Albert Park

Tobi Grüner, een doorgaans goed ingevoerde Formule 1-journalist van Auto, Motor und Sport, stelt dat er gesproken wordt over het verwijderen van één van de DRS-zones op Albert Park Street Circuit. Naar verluidt is het het stuk tussen bocht 8 en 9 dat eraan moet geloven. Inmiddels is dit bevestigd. Met name Fernando Alonso was niet tevreden met de DRS-zone en twijfelde aan de veiligheid van de vierde zone. Er zijn nu nog drie DRS-z

Alonso: 'Wil nog twee of drie jaar racen in de F1'

Fernando Alonso is van plan om nog 'twee of drie jaar' in de Formule 1 te blijven, wat betekent dat hij deze zomer een nieuw contract wil tekenen voordat zijn huidige verbintenis afloopt aan het einde van het huidige seizoen. Alonso, die zijn F1-debuut maakte in 2001, keerde vorig jaar terug naar in de sport na twee seizoenen zonder Formule 1 in 2019 en 2020.

De tweejarige overeenkomst van de 40-jarige met Alpine loopt aan het einde van dit seizoen af, maar hij is van plan om ook daarna in de F1 te blijven - hetzij bij Alpine, hetzij bij een ander team: 'Als het bij Alpine is, zal het goed zijn, als het bij een ander team is, zal het ook goed zijn, ik zal de contractbesprekingen waarschijnlijk in de zomer beginnen. Let's see', zegt de Spanjaard bij ESPN.

Ricciardo: 'Het is hier altijd een gekkenhuis, maar dit jaar is het heftiger'

Daniel Ricciardo is verrast door de ontvangst die hij gekregen heeft in Melbourne dit jaar: 'Het is hier altijd een gekkenhuis, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dit jaar lijkt het of het allemaal nog een stukje heftiger is. Op donderdag kwamen we al aan en ik weet niet of de fans doorhadden dat het een donderdag was. Het voelde als een zondag', aldus de Australiër bij ESPN.

'Het was de drukste donderdag die ik ooit meegemaakt heb in de paddock. Dat was zeker bijzonder en tof. Het brengt een positieve chaos met zich mee en ik merk dat er mij veel steun geboden wordt. Dat voelt erg speciaal', concludeert hij. Het enthousiasme is in Australië hoog, wat vermoedelijk deels komt vanwege het feit dat de Grand Prix al twee jaar niet verreden is.

Video: Een ronde op het nieuwe circuit van Melbourne

We hebben er even op moeten wachten, maar daar dan eindelijk het eerste bewegende beeld van een ronde op het vernieuwde circuit van Melbourne. Ervaar een rondje op het 'nieuwe' Albert Park Street Circuit via de onboard camera op de Aston Martin Vantage safety-car bestuurd door Bernd Maylander.

Nieuwe achtervleugel voor Red Bull in Melbourne

In tegenstelling tot Mercedes zal Red Bull dit weekend wél met een nieuwe achtervleugel aan het Grand Prix-weekend beginnen. Dit melden verschillende bronnen rondom het team, waarom Telegraaf-journalist Erik van Haren. Hoeveel tijdwinst de nieuwe achtervleugel gaat opleveren, zal nog moeten blijken uit de data van de vrije trainingen die op vrijdag en zaterdag verreden worden.

Geen nieuwe achtervleugel voor Mercedes in Melbourne

Volgens F1-journalist Mark Hughes heeft Mercedes niet de beschikking over een nieuwe achtervleugel in Melbourne. Eerder werd er volgens bronnen rondom het Duitse team geroepen dat de formatie zowel een update aan de vloer als de achtervleugel zou meenemen naar Australië, om zo een poging te doen dichterbij Ferrari en Red Bull te komen. Volgens Hughes is dit voor dit weekend niet het geval en zal Mercedes nog altijd met haar bestaande achtervleugel rijden. 'De nieuwe achtervleugel wordt verwacht voor de race in Imola of Miami', zo zegt Hughes op Twitter.


Alonso: 'Verdienen hogere posities in de pikorde na twee races'

Fernando Alonso denkt dat hij na de eerste twee races van 2022 hoger zou moeten staan dan elfde in het coureurskampioenschap. De pace van de A522 ligt hoog, maar wegens betrouwbaarheidsproblemen wist de Spanjaard de Grand Prix van Saoedi-Arabië niet uit te rijden. 'We verdienen het om veel hoger in de pikorde te staan. Onze auto is goed, en we presteren gedurende het weekend goed', aldus de Asturiër, die momenteel dertiende staat in het klassement. Teamgenoot Esteban Ocon doet het beter. De Fransman bezet momenteel P6.

Verstappen en Hamilton naast elkaar in persconferentie Australië

Max Verstappen en Lewis Hamilton nemen samen plaats voor de persconferentie in Australië. De Nederlander en de Brit worden voor het eerst weer aan elkaar gekoppeld na hun titelstrijd in 2021. Voorafgaand aan de Grand Prix van Australië stellen de coureurs zich op voor de persconferentie op vrijdagochtend (lokale tijd). In vier groepen van vijf zullen alle coureurs aanwezig zijn om vragen te beantwoorden over het komende raceweekend. Verstappen en Hamilton zitten beiden in de laatste groep en worden vergezeld door Lando Norris, Valtteri Bottas en Yuki Tsunoda.

Ook Sebastian Vettel is weer terug na de eerste twee races te hebben gemist. De Duitser miste de eerste twee Grands Prix van 2022 door een corona-infectie. De viervoudig wereldkampioen werd vervangen door Nico Hulkenberg, maar veel heeft Vettel niet gemist. Aston Martin is dit seizoen namelijk niet in goede vorm en heeft nog geen punten gescoord.

Grand Prix van Australië aangeklaagd voor 8 miljoen euro

De Australian Grand Prix Corporation is aangeklaagd voor meer dan 8 miljoen dollar na de plotselinge annulering van Robbie Williams' optreden tijdens het Formule 1-evenement van 2020 in Melbourne. Racebezoekers stonden op 13 maart 2020 buiten Albert Park toen bekend werd dat het evenement werd afgelast.

Volgens een onlangs bij het Victoriaanse Hooggerechtshof ingediende dagvaarding was Williams geboekt voor een optreden de volgende avond - met een honorarium van 1,94 miljoen dollar - maar werd het optreden van de Britse popster geschrapt. World Touring Melbourne, dat gedeeltelijk eigendom is van acteur Will Smith, beweerde dat de Australische Grand Prix Corporation 'haar verplichtingen' onder de samenwerkingsovereenkomst voor live muziek had geschonden. 'WTM heeft verlies en schade geleden', luidde de verklaring.

Het agentschap eist een totaalbedrag van 7,594 miljoen dollar voor gemaakte kosten, plus 1,128 miljoen dollar aan gederfde winst. Het dagvaarding bevat een lange lijst van kosten, waaronder zaalhuur, catering, productiekosten zoals geluid en licht, locatiekosten, reis- en verblijfkosten, publiciteit, verzekering en juridische kosten.

Unicum in Australië: Albert Park krijgt vier DRS-zones

Albert Park Street Circuit zal aankomend weekend vier DRS-zones hebben. Dit is een unicum in de F1, tot op heden waren het er maximaal drie. De eerste sector kent twee DRS-zones, ook in sector 2 zit een DRS-zone over het gewijzigde stuk, en van bocht 10 naar bocht 11 loopt de laatste zone.

Red Bull-junior moet 2022-seizoen laten varen na diagnose ziekte van Crohn

Red Bull-junior Jonny Edgar laat het Formule 3-seizoen van 2022 varen nadat hij gediagnosticeerd is met de ziekte van Crohn. In een bericht gaf de coureur aan dat hij fysiek niet in staat is deel te nemen vanwege de darmziekte en helaas moet hij daarom zijn Trident-stoeltje afstaan aan Oliver Rasmussen. 'Zodra ik behandeld ben, hoop ik weer gezond terug te keren, maar tot dan moet ik mijn gezondheid vooropstellen', stelde Edgar volgens RaceFans.

Hülkenberg: Vettel heeft achterstand opgelopen door missen eerste twee GP's

Sebastian Vettel zal een achterstand hebben opgelopen op de rest van het veld door het missen van de eerste twee Grands Prix wegens een coronabesmetting. Dat vertelt Nico Hülkenberg, die Vettel verving bij Aston Martin, in gesprek met Motorsport Week: 'Hij zal wel met een achterstand beginnen door het missen van de eerste twee races, dat is duidelijk. Maar hij is erg getalenteerd, ik denk dat hij de achterstand zeker goed kan maken. Hij heeft alleen wat meer werk te doen en daardoor moet hij wat dieper graven.'

F1 neemt geen afscheid van Saoedi-Arabië na lastig 2022-weekend

De Formule 1 kende afgelopen raceweekend in Saoedi-Arabië een allesbehalve vlekkeloos evenement. Op vrijdag werd een oliedepot nabij Jeddah Corniche Circuit aangevallen en dat deed zorgen ontstaan bij de coureurs en teams over de veiligheid in het Midden-Oosterse land. Ondanks deze zorgen gaat de sport in 2023 gewoon terug, geeft F1-CEO Stefano Domenicali vrij.

'Ja, die race vormt een onderdeel van de kalender. Het is onze taak om met alle betrokkenen te praten. In deze gesprekken is relevantie belangrijk, maar ook dat we een open perspectief houden', meldt de Italiaan, die bij Reuters benadrukt dat hij een onderdeel vormt van het commerciële front achter de sport. Met andere woorden: de financiële implicaties van een race in Jeddah spelen wel degelijk een rol.

Ocon tevreden met progressie bij Renault: 'Deden voor niemand onder'

Esteban Ocon is tevreden met de progressie die geboekt wordt bij Renault. Voor 2022 ging de Franse motorfabrikant voor een flinke vermogenstoename, en volgens haar coureur is die vermogenstoename geleverd: 'We deden voor niemand onder', stelt de Fransman tevreden als Motorsport.com hem vraagt naar de snelheid van de krachtbron. 'Zodra ik mijn DRS open had, kon ik erlangs. Ik kon de Aston Martin en de McLaren met gemak bijhouden.'

Marko: 'Als Schumacher die volgende stap wil zetten, moet hij Magnussen verslaan'

Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko is van mening dat Mick Schumacher in 2022 moet afrekenen met zijn teamgenoot om aan te tonen dat hij het talent heeft dat nodig is voor de top van de sport. 'Het is duidelijk dat wanneer Schumacher zijn carrière voort wil zetten, dat hij Kevin Magnussen moet verslaan', stelt Marko bij RTL. De eerste twee Grands Prix van 2022 wist Schumacher niet hoger te eindigen dan zijn teamgenoot. In de meest recente race crashte de jonge Duitser in de kwalificatie, waarna Haas zijn bolide niet in ere meer kon herstellen.

Hülkenberg niet wanhopig voor F1-stoeltje: 'Lastig om plekje te veroveren'

Nico Hülkenberg mocht de afgelopen twee races invallen voor Sebastian Vettel. De coureur heeft als sinds het einde van 2019 geen permanent zitje meer in de Formule 1. Ondanks dat hij het racen mist, is hij ook niet wanhopig op zoek naar nog een kans in de sport. 'Ik mis het racen op de ene dag meer dan op de andere dag', stelt Hülkenberg bij Motorsport.com. 'Maar ik ben ook niet wanhopig op zoek naar een zitje. Het zal dan ook lastig worden om weer een permanente plek te veroveren in de Formule 1, maar als er plek is, mogen ze me bellen.'

Viaplay bereikte al 1,9 miljoen mensen na introductie in maart

Viaplay heeft sinds de introductie van de streamingsdienst begin maart al 1,9 miljoen mensen weten te bereiken. Dat blijkt uit een marktonderzoekbureau van GfK. Het eerste weekend van de Formule 1 in Bahrein zou alleen al goed zijn voor één miljoen kijkers via de app en website van de dienst. Het bereik zou het grootst zijn bij mensen tussen de 35 en 49 jaar oud en de meeste daarvan zouden man zijn.

Formule 1 live kijken in 2022? Bekijk de opties!

Bottas: 'Raar om Hamilton en Mercedes zo te zien worstelen'

Valtteri Bottas was vijf jaar lang coureur voor het team van Mercedes. Afgelopen winter maakte hij de overstap van de Duitse renstal naar Alfa Romeo. Op dit moment strijdt hij met zijn voormalige formatie om de plekken achter Red Bull Racing en Ferrari. 'Het is heel erg verrassend om ze te zien worstelen', wordt de Fin geciteerd door RacingNews365. 'Tegelijkertijd is het wel leuk om met ze te vechten op de baan.'

Button zet vraagtekens bij langdurig contract Norris bij McLaren

Lando Norris tekende vorig seizoen een langdurig contract bij het team van McLaren. Jenson Button, die zelf reed voor de Britse renstal, vraagt zich af of Norris hier goed aan heeft gedaan. 'Je wilt natuurlijk een teamspeler zijn, maar je weet nooit waar McLaren staat over drie jaar', vertelt de voormalig Formule 1-coureur bij Sky Sports. 'Dit seizoen zal even pijn doen en Norris moet hopen dat het niet nog vijf jaar zo doorgaat.' Wel verwacht Button dat McLaren een comeback zal maken. 'Het is natuurlijk wel gewoon een geweldig team.'

Alfa Romeo zeer te spreken over Bottas: 'Hij brengt positieve energie'

Valtteri Bottas heeft zijn eerste twee races met Alfa Romeo verreden en hij heeft direct een goede indruk achtergelaten. De coureur pakte in Bahrein direct punten en het leek erop alsof hij dat in Saoedi-Arabië opnieuw kon doen, maar toen stopte zijn auto ermee. Niet alleen de prestaties op de baan springen in het oog van zijn team. Ook buiten de baan is het team uitermate tevreden met de FIn.

'Zijn prestaties zijn tot nu toe geweldig', wordt Xevi Pujolar, hoofd engineering bij Alfa Romeo, geciteerd door RaceFans. 'Maar wat zeker geweldig is, is de positieve energie die hij met zich meebrengt.' Hiermee is de tienvoudig racewinnaar een inspiratiebron voor de rest van het team. 'Hij is heel erg snel op de baan en met zijn mentaliteit neemt hij het team op sleeptouw.'

Albon heeft geen spijt van mislukte inhaalactie ten opzichte van Stroll

Alexander Albon probeerde een inhaalactie te maken op Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar de Canadees gooide de deur dicht. Hierdoor botste de Williams-auto van Albon tegen de AMR22 van Stroll op. Hierdoor liep de auto van Albon schade op, waardoor hij de race niet uit kon rijden. 'Ik heb geen spijt van mijn inhaalactie', zegt de Thaise coureur tegenover Formula1.com. 'Voor mij was het gewoon een race-incident.'

Gasly kermde van de pijn tijdens laatste ronden GP Saoedi-Arabië

Pierre Gasly scoorde tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië zijn eerste punten van dit seizoen. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Tijdens de laatste vijftien ronden van de race schreeuwde de coureur het uit van de pijn. 'Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad', wordt de coureur geciteerd door The Race. 'Ik had heel last van mijn darmen. Het voelde echt alsof ik dood ging, want bij elke bocht naar links leek het alsof iemand mij in mijn buik stak.' De coureur is inmiddels naar de dokter geweest en wacht nog op de uitslag.

Albon drie plaatsen gridstraf, Sainz en Pérez geen straffen

Alexander Albon heeft voor de Grand Prix van Australië een gridstraf van drie plaatsen gekregen nadat hij in de laatste ronde in contact kwam met Lance Stroll, meldt RaceFans. De Thai dacht een gat in te duiken dat er niet bleek te zijn, en moet deze actie dus bekopen met een straf, nadat hij ook al een lekke band overhield aan het incident. Sergio Pérez en Carlos Sainz waren nog under investigation voor het te hard rijden onder gele vlaggen, maar dit blijft voor beiden onbestraft.

Magnussen: 'Ik voel me bevoorrecht om terug te zijn'

Kevin Magnussen heeft een sterke comeback in de Formule 1 gemaakt. De Deen die in 2020 naast een stoeltje greep, kreeg die aan het begin van dit seizoen terug van de Rus Nikita Mazepin: 'Mijn terugkeer in de Formule 1 was een grote verassing, ik voel me bevoorrecht om terug te zijn.'

Magnussen reed wederom een sterke race voor het team van Haas en eindigde op P9. De coureur startte op de harde band en had pech met de timing van de safety car: 'De eerste safety car kwam voor ons niet echt goed uit, maar gelukkig konden we de race in de punten eindigen.'

De coureur van Haas ziet ook mogelijkheden voor zijn team in de aankomende Grand Prix van Australië: 'Het ging daar in het verleden goed, maar niet per se beter dan op andere circuits. Wanneer we het meeste uit auto kunnen halen zijn er punten te scoren', zo sluit hij af.

Tsunoda valt stil op weg naar grid, start hoogstwaarschijnlijk niet

Het is nog niet het weekend van Yuki Tsunoda. De Japanner kon zijn kwalificatie al niet rijden door een motorprobleem en moest dus al van achteruit starten, maar die start gaat er waarschijnlijk niet komen. De AlphaTauri-coureur is op weg naar de grid stilgevallen en lijkt wederom een motorprobleem te hebben. Het zou voor het tweede weekend op rij zijn dat de motoren van Red Bull Powertrains problemen kennen. Vorig weekend was het Tsunoda die als enige de dans wist te ontspringen, dit weekend is hij als eerst aan de beurt.

Wolff: 'Benzineprijs eerder omlaag dan Hamilton die achtste titel pakt'

Toto Wolff laat in een interview met BILD weten dat hij eerder de benzineprijs omlaag ziet gaan dan Lewis Hamilton die zijn achtste titel pakt. Zo kan de teambaas van Mercedes nog een beetje dollen over de vorm waarin zijn team momenteel verkeert: 'Ik denk dat de olieprijs in de toekomst niet veel zal veranderen, maar als de OPEC (organisatie van samenwerkende ole-landen, red.) ermee instemt om de productie op te voeren, kan het snel gebeuren. Daarom zeg ik: als eerste gaat de brandstofprijs weer omlaag.'

Marshall niet langer actief op circuit na hoop op crash Hamilton

Een marshall die tijdens het Grand Prix-weekend in Jeddah aan het werk was, is niet langer onderdeel van het evenement, zo meldt ESPN. De marshall postte een tweet waarin hij vermeldde de hoop te hebben op een crash voor Lewis Hamilton. 'Ik hoop dat hij een ongeluk krijgt zoals Romain in Bahrein', is de vertaling van zijn woorden.

Inmiddels is dus bekend geworden dat de marshall niet langer actief is op het event nadat de FIA is ingelicht over de desbetreffende tweet. Inmiddels heeft de marshall zijn excuses aangeboden aan de Saoedi-Arabische Motorsport Federatie en de Britse coureur. 'Ik wil graag mijn excuses aanbieden aan de SAMF en Lewis en bekendmaken dat ik mijn taken op de baan niet langer zal uitvoeren.'

Gasly: 'AlphaTauri heeft ware snelheid nog niet laten zien'

'Het waren twee goede vrije trainingen vandaag', zo begint Pierre Gasly in het persbericht van AlphaTauri. 'We liepen wat schade op aan de vloer in de tweede vrije training waardoor we niet onze ware snelheid konden laten zien. We denken zeker in de mix te zitten voor een plek in de top 10 en ik verwacht een intense strijd met de teams in het middenveld', zo verwacht de Fransman om mee te doen voor de punten. 'We weten dat er werk aan de winkel is maar we focussen op het beter maken van de auto voor morgen en ik denk dat het wel eens een enerverende race kan worden.'

Tot de laatste momenten van de tweede vrije training voelde de auto oké vandaag', zo verwijst Yuki Tsunoda naar het stilvallen van zijn bolide. 'Er zijn op het moment nog altijd veel dingen om aan te werken, maar we zijn in staat geweest om enorm veel data te verzamelen met beide auto's, wat enorm belangrijk is om een duidelijker beeld te krijgen in welke richting we moeten met de auto.' De Japanner hoopt dat het team het probleem aan zijn auto heeft opgelost voor hij morgen weer moet gaan rijden. 'Hopelijk kunnen we de problemen oplossen voor de derde vrije training morgen zodat we alles kunnen laten samenkomen tijdens de kwalificatie.'

Albon op het matje geroepen voor hinderen Schumacher

Alexander Albon moet zich melden bij de stewards na Mick Schumacher in de weg gereden te hebben. De Thai kon niet tijdig uitwijken voor de Duitser in bocht 9 van Jeddah Corniche Circuit, wat de reden is dat hij een verklaring af moet leggen. De kans is aanzienlijk dat het hem een reprimande oplevert.

Vettel wederom niet van de partij wegens COVID-infectie

Ook Saoedi-Arabië zal Sebastian Vettel over moeten slaan. De Duitser liep het coronavirus op en heeft daar nog steeds last van. Zodoende kan hij niet deelnemen aan de tweede race van 2022. Net zoals vorige week is het Nico Hülkenberg die plaatsneemt in de Aston Martin.

Ferrari-bolide Sainz geïnspecteerd: FIA verklaart F1-75 legaal

Na de Grand Prix van Bahrein werd de auto van Carlos Sainz willekeurig uitgekozen voor een inspectie. Er wordt altijd na een race een auto willekeurig uitgekozen door de FIA om nader te onderzoeken. Ditmaal was de auto met startnummer 55 aan de beurt. De bolide werd vooral grondig bekeken rondom de wielen. De FIA kon alleen maar concluderen dat de F1-75 in overeenstemming was met de technische reglementen.

Wolff: 'Hamilton, Russell, Verstappen, in die volgorde'

Mercedes-teambaas Toto Wolff verscheen in een interview met het Duitse Bild. Toen zijn interviewer hem vroeg wie op dit moment de beste drie coureurs in de sport zijn antwoordde hij met: 'Hamilton, Russell, Verstappen, in die volgorde.' Het is wel duidelijk dat Wolff nog altijd niks heeft met Red Bull. Als hem gevraagd worden of hij het liefst Max Verstappen erbij heeft als coureur, Christian Horner als teambaas of Helmut Marko als adviseur, zegt Wolff lachend: 'Dan doe ik het liever alleen.'

Steiner geniet nog van droom bij Haas: 'We zullen niet lang derde staan'

Guenther Steiner leeft momenteel in een droomwereld. Na een puntloos seizoen in 2021 wist Kevin Magnussen afgelopen zondag tien punten te scoren voor het team van Haas in Bahrein. Daardoor staat de Amerikaanse renstal nu op de derde plek in het constructeurskampioenschap. 'We zullen daar niet lang staan', wordt de teambaas geciteerd door RaceFans. 'Maar ik geniet nog wel van deze droom.'

Zhou heeft 'beste antwoord' op critici: 'Punten scoren'

Zhou Guanyu heeft afgelopen weekend zijn debuut gemaakt in de Formule 1. Zijn eerste race in de koningsklasse van de autosport verliep volgens plan, aangezien de coureur direct een punt wist te scoren. Hiermee hoopt hij de criticasters de mond te hebben gesnoerd. Zij dachten immers dat er een zak geld nodig was voor het zitje bij Alfa Romeo.

'Toen ik mijn contract had ondertekend, hadden meerdere mensen een mening over mij', zegt de Chinese coureur bij Motorsport.com. Zhou geeft aan dat hij in zijn carrière al bewezen heeft dat hij het zitje verdient. Met zijn start in de Formule 1 kon hij een passend antwoord geven op de kritiek. 'Mijn doel is om Q2 te halen en punten te scoren om de critici de mond te snoeren. Ik heb afgelopen weekend dan ook het perfecte antwoord gegeven', aldus de Alfa Romeo-coureur.

Seizoenstart F1 in Bahrein trekt via streamingdiensten veel minder kijkers dan 2021

De seizoensopener in Bahrein werd afgelopen zondag door 1,8 miljoen Nederlanders bekeken. Het was de eerste race die niet meer werd uitgezonden op Ziggo Sport, maar bekeken moest worden via streamingdiensten als Viaplay en F1TV. Voorlopig heeft dat geen succes. Vorig jaar werd de race namelijk bekeken door ruim 2,5 miljoen mensen.

Dat heeft Stichting Kijkcijferonderzoek bekendgemaakt aan RTLZ. Deze cijfers zijn echter wel een schatting, aangezien Viaplay de kijkcijfers niet openbaar maakt. Veel meer mensen keken tijdens de Grand Prix van Bahrein naar andere programma's of keken via hun televisie naar Netflix, volgens het SKO. Het grootste probleem is dat de Formule 1 heel populair was onder de lineaire televisiekijkers. Er werd afgelopen zondag wel relatief meer gestreamd, maar dat was niet genoeg om te tippen aan de kijkcijfers van vorig jaar.

Onduidelijkheid over kijkcijfers F1: Viaplay houdt cijfers geheim

Het is onduidelijk hoeveel mensen in Nederland afgelopen zondag naar de Grand Prix van Bahrein hebben gekeken via Viaplay. De streamingdienst heeft bij het ANP aangegeven de kijkcijfers niet openbaar te maken. Bovendien maakt Viaplay ook niet bekend hoeveel abonnees het heeft weten te vergaren de afgelopen tijd. De zender staat dan ook niet in het overzicht van de Stichting Kijkonderzoek.

W-series-kampioene Chadwick langer bij Williams-academie

Tweevoudig W-series-kampioene Jamie Chadwick blijft in 2022 onderdeel van de academie van Williams, schrijft het team op Twitter. Het team gaat de coureur ondersteunen in haar progressie als rijder. Ze mag dan nog altijd dromen over een mogelijke kans in de Formule 1. 'We zijn verheugd dat Jamie nog langer aan het team verbonden blijft. Zij is een fantastische ambassadeur voor het team', aldus een woordvoerder van het team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws