Formule 1-journalist en analist Mark Hughes merkte iets op tijdens de sprintkwalificatie van Oostenrijk: hoe Red Bull Racing haar DRS gebruikt om haar voorsprong terug te winnen. Red Bull kon op thuiscircuit Red Bull Ring tevens met iets meer achtervleugel rijden dan McLaren, en dat wierp zijn vruchten af. Hughes legt het DRS-gebruik van de Oostenrijkse renstal onder de loep.
Max Verstappen ervoer tijdens de eerste vrije training wat mechanische problemen, maar na een reboot en 'have you tried turning it off and on again' in de garage, liep de RB20 weer. Dat was in de sprintkwalificatie te zien. De Nederlander was behoorlijk rap en wist ook op het juiste moment de snelste ronde te klokken. Hij pakte de poleposition voor de sprintrace met 93 duizendsten verschil op Lando Norris. 'Op basis van de sprintracekwalificatie lijkt de Red Bull Ring vriendelijker voor Verstappen en Red Bull dan Barcelona', trapt Hughes af in zijn analyse bij The Race. 'Zijn SQ3-voorsprong op de McLaren van Norris was uiteindelijk net iets minder dan 0,1 seconde, maar dat was met een zwaardere voorbereidingsronde dan ideaal is voor de zachte banden. Op de mediums, gebruikt in SQ1 en SQ2, was Verstappens marge ongeveer 0,3-0,4 seconde.'
Wat zorgt er dan voor dat de marge van Red Bull in Oostenrijk wat groter is dan in Barcelona? 'In essentie, als we gedetailleerd kijken naar hoe de rondes werden uitgevoerd, was de aero-efficiëntie hier meer bepalend. Vooral met DRS ingeschakeld', gaat Hughes verder. 'Een ronde op de Red Bull Ring is gevoeliger voor luchtweerstand dan die van Barcelona. Red Bull kon met iets meer achtervleugel rijden dan McLaren, wetende dat de superieure DRS-prestaties meer terug zouden winnen dan verloren aan McLaren in het niet-DRS-gedeelte van de rechte stukken, terwijl ze in de langzamere bochten konden genieten van meer downforce van de grotere vleugel', schrijft de Brit. Verstappen was tijdens zijn ronde in SQ3 sneller in sector 1 en 3, Norris was vooral snel in sector 2.
'Groot percentage van deze ronde is DRS'
Hughes geeft aan dat de GPS-gegevens van McLaren laten weten dat de bolide van de Britse renstal sneller is aan het begin van de rechte stukken dankzij de 'lagere' vleugel. 'Maar zodra ze in de DRS-zone komen, is het Red Bull. Een groot percentage van deze ronde is DRS, veel meer dan in Barcelona', schrijft Hughes. 'Norris kan het snelst zijn in sector 2 omdat de rechte lijn tussen bochten 3 en 4 kort genoeg is dat zijn winsten aan het begin van de rechte lijn behoorlijk in evenwicht zijn met wat hij verliest in het DRS-gedeelte.' Norris pakt bocht 6 dan met de vijfde versnelling met 208 kilometer per uur, terwijl Red Bull daar tien kilometer per uur langzamer is, aldus de analist. Dat is de hele middensector.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen, die zes honderdsten had gewonnen op Norris in de eerste sector, verliest net geen twee honderdsten in het midden, en dan wint hij vijf honderdsten in sector 3. Dat voordeel in de laatste sector is gebaseerd op Verstappens sensationele snelheid door bocht 7 in de zesde versnelling', vervolgt de Brit. 'Zijn hogere exitsnelheid brengt hem sneller de volgende heuvelopwaartse rechte lijn op dan de McLaren - precies waar de McLaren anders sneller zou worden verwacht vanwege hun respectievelijke vleugelniveaus.' Verstappen was dan ook tevreden over de balans en gaf aan dat er nog maar een paar kleine aanpassingen nodig waren. Dat stond in schril contrast met de grote set-up heroverwegingen die nodig waren in Imola en Barcelona.
'Mercedes was er niet'
'Met al deze factoren in het voordeel van Red Bull, was de voorsprong op Norris minder dan een tiende, wat opnieuw de algehele consistente snelheid van McLaren onderstreept', schrijft Hughes. Voor hem was het duidelijk dat McLaren en Red Bull het voorveld in alle sessies aan zullen voeren. 'Mercedes was er niet', stelt de Brit daarna. 'Russell vond de grip gewoon niet, vooral in de langzamere bochten. Potentieel was Lewis misschien sneller, maar zijn kwalificatie werd ernstig gehinderd door zijn run over de kerbs van bocht 1. Dit beschadigde zijn vloer met ongeveer twee tienden aan aero-verlies. In zijn laatste ronde maakte hij er een nog grotere puinhoop van bocht 4 dan Piastri, door wijd over de kerb te gaan met onderstuur.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties