Een carrière na de F1? Van gouddelver tot politicus in Argentinië Formule 1
Formule 1

Een carrière na de F1? Van gouddelver tot politicus in Argentinië

Een carrière na de F1? Van gouddelver tot politicus in Argentinië

Wie klaar is in de Formule 1, gaat vaak nog verder racen in een andere raceklasse. Denk daarbij aan de IndyCar, het WEC, de Formule E of bepaalde GT-kampioenschappen. Sommigen laten de autosport echter achter zich en gaan totaal wat anders doen. Wist je dat één wereldkampioen na zijn carrière zijn geluk beproefde als zanger? En dat is nog niet eens het meest opvallende!

Pedro Diniz - Boer

Pedro Diniz was een typische paydriver die toevallig wel goed kon sturen. Tussen 1995 en 1999 reed de Braziliaan 99 Grands Prix, waarin hij totaal tien punten bij elkaar verzamelde. In die tijd konden alleen de eerste zes coureurs punten scoren en Diniz reed niet bepaald bij de grootste teams.

Dat de wagens van Forti, Ligier, Arrows en Sauber niet de snelste op de grid waren, mogen duidelijk wezen. De tractor waar Diniz nu echter in rijdt valt in het niets bij de achterhoedebolides die hij bestuurde. Inderdaad, na zijn carrière werd de nu vijftigjarige Braziliaan boer. Hij werkt bij een melkveebedrijf dat gespecialiseerd is in biologische producten.

Mike Thackwell - Gouddelver

Bijna dertig jaar lang was Mike Thackwell met zijn negentien jaar en 182 dagen de jongste Formule 1-coureur ooit, totdat Jaime Alguersuari hem van de troon stootte in 2009. Wat goed is komt snel, zo luidt het gezegde, maar de Nieuw-Zeelander speelde in vijf races bijzonder weinig klaar. In 1980 en 1984 kwalificeerde hij zich voor slechts twee races, maar de finish haalde hij nooit.

In 1984 behaalde Thackwell nog wel wat successen in de Formule 2 en Formule 3000, maar in 1988 was de liefde voor de autosport verdwenen. Wat volgde was een carrière in vele sectoren. Zo was hij helikopterpiloot en docent op een Engelse school, maar zijn meest bijzondere beroep was wel dat van gouddelver in Australië. Het legde hem klaarblijkelijk geen windeieren, want naar verluidt leidt hij een anoniem leven aan de Engelse zuidkust. Surfen is nu zijn favoriete bezigheid.

Jaime Alguersuari - DJ

Over Alguersuari gesproken. Als Red Bull-protegé stapte hij halverwege 2009 in bij Toro Rosso. De Spanjaard was een groot talent en presteerde ook redelijk in de koningsklasse van de autosport, maar Helmut Marko vond het onvoldoende. Na 2011 moest hij vertrekken bij de Italiaanse renstal en werd hij vervangen door ene Daniel Ricciardo. Vervolgens maakte Alguersuari in 2014 zijn opwachting in het allereerste seizoen van de Formule E.

Dat avontuur brak hij echter abrupt af. Het heilige vuur was weg. Alguersuari was al enige tijd actief al hobby-DJ, maar wilde er zijn beroep van maken. Dat deed hij dan ook en niet eens zonder succes. Zijn nummers zijn enkele tienduizenden tot honderdduizenden keren gestreamd op Spotify en bij elkaar zijn zijn nummers bijna een miljoen keer beluisterd. Onlangs vertelde Alguersuari dat het toch wel weer kriebelt en hij overweegt zijn helm weer op te pakken. Met zijn dertig lentes kan dat nog prima.

Carlos Reutemann - Politicus

Op de één of andere manier wordt Carlos Reutemann enorm onderschat. Als coureur van Brabham, Lotus, Ferrari en Williams pakte de Argentijn in de jaren zeventig en tachtig twaalf zeges, zes poles en eindigde hij diverse malen in de top drie van het wereldkampioenschap. De Argentijn was eigenlijk een steengoede coureur die met wat meer fortuin zomaar eens een titel had kunnen pakken. Na twee races in 1982 kapte hij er echter opeens mee, na een conflict met Frank Williams. Reutemann was toen al politiek betrokken en de Falklandoorlog tussen het Verenigd Koninkrijk en Argentinië was een dusdanig gevoelig onderwerp, dat Reutemann daardoor niet voor een Brits team wilde rijden.

Betwijfeld wordt of Reutemann de oorlog niet als excuus gebruikte omdat hij geen liefde meer had voor het racen. Zijn hart lag namelijk bij de politiek en direct na zijn carrière stapte hij dat wereldje in. Namens het rechtse Partido Justicialista werd hij gouverneur van Santa Fé en uiteindelijk zelfs senator. In 2011 overwoog hij mee te doen aan de presidentsverkiezingen van Argentinië, tot blijdschap van vele fans, maar zag hij toch af van deelname.

Robert Doornbos - Seksindustrie

Het moge duidelijk wezen dat Ziggo Sport-analist Robert Doornbos altijd al een neusje voor zaken heeft gehad. In zijn korte Formule 1-carrière reed hij in 2005 en 2006 een aantal races voor respectievelijk Minardi en Red Bull Racing, maar veel succes was er niet. In 2007 won hij nog een aantal races in de Champ Car, maar dat was het ook wel. Na wat avonturen in lagere klassen, zat het competitieve racen erop voor Doornbos in 2011.

Hoewel Doornbos nu het gezicht is van de analistengilde van de Nederlandse racerij, was hij een aantal jaar geleden actief in de seksindustrie. Hij was medeoprichter van het bedrijf Kiiroo, dat seks speeltjes fabriceert. 'We willen met ons product een nieuwe dimensie toevoegen aan seks speeltjes, met behulp van het internet', vertelde de oud-coureur in 2017 aan Cnet. Zo hielp hij mee aan de ontwikkeling van een op afstand bestuurbare dildo.

Jaqcues Villeneuve - Zanger

Dan ben je enkelvoudig wereldkampioen en duik je na je carrière de studio in. Kimi Raikkonen zou dat niet zo snel doen, maar Jacques Villeneuve waagde het in 2006. Zijn hoogtijdagen in de racerij lagen al lang achter hem, in 1997 kroonde de Canadees zich namelijk tot Formule 1-kampioen. Nog tijdens het seizoen 2006 vertrok bij BMW Sauber en stortte hij zich op de muziek.

Datzelfde jaar nog lanceerde Villeneuve zijn eerste single: Accepterais-tu, een Franstalig nummer waarin hij zijn geliefde ten huwelijk vraagt. Begin 2007 kwam daar nog eens een album achteraan. Private Paradise flopte compleet en ging niet eens duizend keer over de toonbank. Ach ja, zolang het leuk is, toch?

Niki Lauda - Eigenaar luchtvaartmaatschappij

Niki Lauda behoeft uiteraard geen introductie. 25 zeges, 24 poles, 3 wereldtitels en die bekende crash op de Nürburgring waar hij een verbrand gezicht aan overhield. In 1979 kapte hij ermee. De lol was er vanaf. 'Constant dezelfde rondjes rijden over dezelfde banen', zo omschreef de Oostenrijker de Formule 1. Nog in het jaar van zijn pensioen zocht Lauda zijn heil in de luchtvaartwereld om zijn eigen vliegmaatschappij op te richten: Lauda Air.

Lauda Air was een volledig opererende luchtvaartmaatschappij die reizigers naar plekken over de gehele wereld bracht. Griekenland, Portugal, Maleisië en de Maldiven; een greep uit de bestemmingen van het inmiddels niet meer bestaande bedrijf. Lauda was daar dus de eigenaar van, totdat hij zijn aandelen in 1999 verkocht. Overigens keerde hij in 1982 terug in de Formule 1 om twee jaar later zijn derde en laatste wereldtitel op te eisen. Na zijn definitieve pensioen stortte hij zich weer op Lauda Air, tot 1999 dus.

Damon Hill - Gitarist

Damon Hill was een echte punker. Wellicht was één van de redenen van zijn late ouverture in de racerij, hij maakte pas op 27-jarige leeftijd zijn debuut in de opstapklassen van de Formule 1, dat hij een carrière in de punkscène ambieerde. Een zwaar contrast met vader Graham Hill, de tweevoudig Formule 1-kampioen die juist bekend stond als een gentleman pur sang.

Met één titel in 1996 was zoon Damon in ieder geval ook heel succesvol, maar voor én na zijn carrière was hij serieus met muziek bezig. Eerst in een punkband met de merkwaardige naam Sex Hitler and the Hormones, na zijn successen op de baan als sparringpartner van ex-Beatle George Harrison, die overigens ook erg goed bevriend was met ex-wereldkampioen Emerson Fittipaldi, en als achtergrondgitarist op een album van rockband Def Leppard. De laatste gitaarsolo in het onderstaande nummer van deze band komt van de vingers van Hill.

Slim Borgudd - Drummer van ABBA

Nog een musicus die voor zijn Formule 1-carrière al het nodige in de muziek deed, al is het verhaal van Slim Borgudd wel heel bizar. De Zweed was namelijk de vaste drummer van wereldformatie ABBA. Hij behoorde weliswaar niet tot de officiële, voor iedereen bekende bezetting van ABBA, maar was wel verantwoordelijk voor de drums op een aantal studioalbums van de Zweedse band.

Borgudd, wiens voornamen eigenlijk Karl Edward zijn, was gedurende de jaren zeventig ook actief als autocoureur, maar kon ondanks de nodige succesjes niet de overstap naar de Formule 1 maken. Geldgebrek bleek de grote spelbreker, maar daar had Borgudd een oplossing voor. Hij benaderde vriend en ABBA-lid Björn Ulvaeus en regelde een dealtje. Ulvaeus zorgde voor de financiën en in ruil daarvoor zou Borgudd in de Formule 1 rondrijden in bolides met de naam van de band op de livery geplakt. Zo geschiedde en dus kreeg Borgudd een bescheiden Formule 1-carrière bij ATS en Tyrell. In de Britse Grand Prix van 1981 scoorde hij zijn enige punt.

Jody Scheckter - Biodynamische landbouw

De lol was al snel over voor regerend wereldkampioen Jody Scheckter toen Ferrari in 1980 een werkelijke drol van een bolide bouwde. Waar de Zuid-Afrikaan nog zestig punten pakte in zijn kampioenjaar, kwam hij het seizoen erna niet verder dan twee stuks. Reden genoeg om te vertrekken uit de sport.

Scheckter ging aan de slag als reporter voor verschillende televisiestations, maar vond zijn grote liefde in het plattelandsleven. De enkelvoudig wereldkampioen was opeens werkzaam in de biologisch-dynamische landbouw. Hij kocht een boerderij van duizend hectare nabij Londen op en ging aan de slag als boer. Niet zonder succes, want hij heeft een goedlopende lijn met eigen biologische producten op de markt gebracht. Zijn prestaties op het platteland hebben hem zelfs de nodige prijzen opgeleverd. (foto: Fernando Pereira/Nationaal Archief)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws