Robert Doornbos is erg onder de indruk van Charles Leclerc die veel goede rondes liet zien tijdens de kwalificatie in Las Vegas. Volgens de oud-coureur lijkt het wel alsof de Ferrari-bolide is gemaakt voor het stratencircuit. Max Verstappen kwam wat snelheid te kort in de kwalificatie maar is alsnog de favoriet voor de race vanwege zijn uitstekende longruns.
Leclerc was in elke sessie van de kwalificatie sneller dan Verstappen. Sowieso lieten de kwalificatiesimulaties al zien dat Ferrari de snelheid over één ronde ontzettend goed voor elkaar had, dus was voorafgaand een klein beetje te verwachten dat de poleposition wel naar Ferrari zou gaan. De druk stond er op bij Carlos Sainz, die heeft een gridstraf van tien plekken en moest dus zo goed mogelijk kwalificeren om de schade te beperken. Leclerc heeft er een handje van om onder druk toch te breken, maar het ging goed. 'Hij gaf de pole bijna weg', merkt Doornbos op in Ziggo Sport Race Café. 'In Q3 gaat het erom, en toen viel het eigenlijk tegen', zegt de Nederlander over de poleronde van Leclerc.
'Het was niet zijn ronde, en toen kwam Sainz erg dichtbij. Dat voel je als coureur, je ziet het op je delta, en dan ga je overdriven. Dus je gaat meer pushen en meer vragen van die banden', aldus Doornbos. Hoe dan ook denkt de oud-coureur dat Leclerc zonder die foutjes zeker vier tienden heeft op Verstappen. 'Maar dat is nu niet belangrijk, het gaat nu om het afstellen voor de race. Niemand weet hoe het zal gaan, want er is geen data van voorgaande jaren', zegt Doornbos. De racesimulaties van Red Bull lieten erg veelbelovende dingen zien, en daar hobbelde Ferrari vijf tienden achteraan. 'Dat graining is wel een dingetje, met name als de band best snel warm wordt, wat bij Ferrari en Williams zo is. Hoe gaat dat dan na twee, drie rondes?'
Tekst gaat verder onder de foto.
Omdat de SF-23 de band zo snel aan de praat kreeg, kon Leclerc zijn 23ste poleposition pakken. Hij staat nu op gelijke hoogte met Niki Lauda, die ook 23 poles haalde voor Ferrari. 'Nog belangrijker is, converteer je het naar een zege?' kaart Doornbos aan. 'Leclerc is de man met zoveel pech, maar wellicht draait het zich hier om naar geluk. De SF-23 lijkt wel gemaakt voor dit circuit. Die auto draait zo gemakkelijk. Hij rijdt heel goed over die kerbs, hij gaat er zo goed overheen, en raakt die bodemplaat ook niet', merkt Doornbos op, die onder de indruk is van de Ferrari-bolide op het Las Vegas Strip-circuit.
Mol ziet Ferrari geen schijn van kans maken
Ondanks dat Leclerc heel indrukwekkende dingen liet zien, wordt er niet verwacht dat hij een zege gaat pakken in Las Vegas. 'Ik heb de longruns gezien, Verstappen is zes tienden sneller dan de eerste Ferrari', zegt Ziggo-commentator Olav Mol. 'Zelfs 1,1 seconde sneller dan Hamilton. De runs die Ferrari deed waren op nieuwe mediumbanden, Red Bull deed haar runs op oude mediumbanden. Het waren sets van dertien ronden oud', vervolgt Mol. 'Ferrari gaat geen tweede overwinning pakke, tevens won Leclerc niet toen hij de laatste tien keer van pole vertrok', klinkt Mol stellig.
Het lijkt voor de Ziggo-analisten duidelijk te zijn dat Verstappen er op zaterdagavond 'gewoon' met de overwinning vandoor gaat. Of teamgenoot Sergio Pérez een kans maakt, is nog maar de vraag. De Mexicaan kwalificeerde als twaalfde. 'Het was gek, want de klok liep gewoon door', zegt Doornbos over het moment dat Pérez tijdens Q2 al naar binnen ging terwijl er nog zeker twee minuten over waren. 'Zijn strategie was niet goed. Ik denk dat het een verkeerde keus was, hij had niet zo vroeg moeten gaan. Op een stratencircuit bouwt het altijd enorm op.'
Tekst gaat verder onder de foto.
McLaren was nergens te bekennen
Tijdens de kwalificatie ging het al tussen Red Bull en Ferrari, en dat lijkt op zaterdagavond weer te gaan gebeuren. Zowel Mercedes als McLaren lijken geen rol te spelen in de strijd voor de zege. 'Ik denk dat ze zelf ook erg verrast zijn, Lando Norris heb ik eigenlijk helemaal niet gezien in Q1', zegt Doornbos. 'Waar het gebrek aan pace vandaan komt weten ze zelf ook niet. Volgens mij wordt Norris daar een beetje zat van.' Mol denk dat het gebrek aan pace komt doordat de MCL60 zich niet lekker voelt op banen met weinig downforce. 'McLaren neemt dan een vleugel mee voor low downforce, maar daar redden ze het eigenlijk niet mee. Er is dan te weinig waarbij ze het verschil kunnen maken, want op het rechte stuk kan men het verschil niet maken', sluit Mol af.
Lees ook
Leclerc denkt de strijd met Verstappen aan te kunnen gaan: 'Qua race pace dicht bij Red Bull'
Windsor concludeert: 'Dat onderstreept vooral hoe goed Verstappen is'
Verstappen niet overgehaald: 'Ik vind het niet leuk als je niet tot een bepaalde limiet kunt gaan'
ve
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties