Robert Doornbos is van mening dat Toto Wolff niet vrijuit gaat bij de valse start van Andrea Kimi Antonelli in de Formule 1. De Italiaan schoot uit de startblokken, maar crashte ook al snel. Doornbos denkt dat Mercedes de druk voor het supertalent veel te hoog heeft gelegd, maar merkt ook op dat Antonelli bloedsnel was.
Afgelopen zondag vierde Antonelli zijn achttiende verjaardag, en de jongeling wordt volgens Wolff in het Monza-weekend officieel bevestigd als coureur voor 2025. Dit jaar sprak Wolff al regelmatig over de oogappel van zijn talententeam. 'Mercedes heeft Antonelli zwaar gehypet. Dit was de dag dat het moest gebeuren', weet de Rotterdammer te vertellen bij het Ziggo Sport Race Café.
Als Antonelli aan het begin van 2025 zijn Grand Prix-debuut maakt, wordt hij na Max Verstappen en Lance Stroll de op twee na jongste coureur. De officiële bevestiging van Antonelli laat echter nog op zich wachten. 'Ik denk dat het marketingteam al met het persbericht klaarstond, dat hij het stoeltje in 2025 krijgt. Ze gingen ervan uit dat het soepel zou verlopen, en toen stond hij in de Parabolica in de muur', zegt de analist, die vermoedt dat Mercedes het persbericht even heeft laten liggen tot later in het weekend.
Antonelli voluit in de bochten
Normaal bouwt een debutant een eerste vrije training rustig op, maar daar was bij Antonelli geen sprake van. 'Dit was natuurlijk bizar, wat hier gebeurde. Hij ging naar buiten op rode banden, dat is bijna een kwalificatiesimulatie. Hij stuurt al in op de witte lijn, de hele ronde al, soms zelfs tegen het gras aan', zo liet de 18-jarige geen centimeter onbenut terwijl hij onmiddellijk de limieten opzocht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Toto Wolff heeft gezegd dat hij al enorm onder de indruk was van de data van die anderhalve ronde. Hij ging door de tweede Lesmo-bocht zeven kilometer per uur harder dan Max Verstappen, die uiteindelijk de snelste tijd neerzette', zo toont Doornbos aan dat Antonelli pijlsnel door de bochten ging. 'Hij deed het aan het begin van de sessie al. In de Ascari-chicane ging hij negen kilometer per uur harder dan wie dan ook, de hele dag. Dat is de moeilijkste bocht. Daardoor waren zijn achterbanden ook veel te heet. Hij stuurt dan in, en er was niemand thuis.'
Wolff wil Antonelli hypen
Doornbos denkt niet dat Wolff zijn coureur echt geholpen heeft. 'De druk was enorm', zegt Doornbos, die het contrast met de eerste VT1 van Verstappen aanstipt. 'Max heeft toen op een circuit als Suzuka geen fout gemaakt. Normaal laat je iemand eerst met brandstof rijden en bouw je dat op. Nu was het andersom, om hem te hypen', luidt de kritiek van Doornbos. Jack Plooij vindt echter dat ook Antonelli zelf niet slim bezig was. 'Dit is wel ongelofelijk stom, want je krijgt maar één opdracht: niet crashen. Als hij gewoon zeventiende was geworden, had niemand er wat over gezegd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties