Domenicali trots op progressie van F1: 'Van één naar drie races in Amerika' Formule 1
Formule 1

Domenicali trots op progressie van F1: 'Van één naar drie races in Amerika'

Domenicali trots op progressie van F1: 'Van één naar drie races in Amerika'

Formule 1-CEO Stefano Domenicali denkt dat de Formule 1 groots moet blijven denken en dat het over tien jaar nog steeds een geweldig platform zal zijn voor entertainment en grote technologische uitdagingen. Domenicali is trots op wat de Formule 1 momenteel is, maar streeft ernaar om de sport nog diverser te maken. Volgens de Italiaan hoeft de koningsklasse niet bang meer te zijn dat ze niet kunnen concurreren met andere sporten met vier wielen.

De Formule 1 is in de laatste paar jaren behoorlijk veranderd. Dat komt vooral door de meer commerciële aanpak van Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, betreffende de manier waarop Formule 1 gekeken wordt en waar de Formule 1 tegenwoordig racet. Domenicali is erg trots op hoe de Formule 1 er tegenwoordig uitziet en gaat ervan uit dat het over tien jaar nog steeds een fantastische sport zal zijn. 'F1 zal dan nog steeds een geweldig platform zijn voor entertainment, met grote technologische uitdagingen, een plek waar mensen samenkomen en op de baan strijden, in de juiste context', zegt Domenicali bij de BBC.

'We zijn een zeer succesvol platform. Over tien jaar moeten we ervoor zorgen dat de sport nog steeds centraal staat', gaat de Italiaan verder. 'We zijn een platform dat betrokkenheid ook belangrijk vindt. We moeten in contact komen met zowel de superfans als mensen die geen idee hebben wat Formule 1 is. We moeten communiceren met mensen', benadrukt de CEO. 'Niet alleen het verhaal, maar ook communicatiemiddelen veranderen snel, maar we creëren veel banen, veel interessante kansen voor de gemeenschap waarin we ons bevinden. Ik mix al deze dingen en schud ze goed door elkaar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start grid mclaren redbull mercedes belgie
Domenicali looft spannende seizoenen zoals dat van dit jaar.

'Diversiteit gaat niet alleen over coureur'

Naast de sport populairder maken en meer fans aantrekken, is ook diversiteit en inclusiviteit een prioriteit van de Formule 1 geweest de laatste jaren. Met F1 Academy probeert de koningsklasse bijvoorbeeld meer talentvolle vrouwen richting de feeder series te krijgen, om de doorstroming naar de hogere autosportklassen te bevorderen. 'Diversiteit gaat niet alleen over coureur. Het F1 Academy-project is in deze context opgezet om ervoor te zorgen dat we meisjes in het begin de kans geven om met de juiste aandacht te groeien en momentum te creëren, zodat steeds meer jonge meisjes echt aangetrokken worden door het karten', zegt Domenicali.

'Tot tien jaar geleden zag je niet zoveel vrouwelijke hoofdrolspelers in ons bedrijf, nu zie je ze op alle niveaus echt duidelijk aanwezig. De Formule 1 is in de afgelopen tijd enorm gegroeid', verklaart de Italiaan trots. De BBC-journalist stelt dat de Formule 1 als een rock-'n-rollband Amerika heeft veroverd. 'Het is echt fascinerend. Een paar jaar geleden worstelden we om één race te organiseren. Toen gingen we ineens van één naar drie races, en de aandacht groeit enorm. Ons publiek krijgt naar films, ze volgen evenementen, dus we horen bij hen. We moeten groot blijven denken. We geloven niet meer dat we moeten concurreren met andere sporten met vier wielen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fred vasseur susie wolff maya weug f1 academy
Domenicali is trots op het opzetten van F1 Academy.

Domenicali wil ervoor zorgen dat 'F1 een inclusief platform is'

Momenteel is geen enkele andere autosportklasse zo populair als de Formule 1. In Amerika zijn IndyCar en NASCAR vanzelfsprekend ook populair, maar nu Liberty Media haar focus op de Verenigde Staten heeft gericht om de markt daar te veroveren, is de aandacht voor F1 enorm. 'Dat is echt een drijfveer: ervoor zorgen dat we begrijpen dat als je wilt concurreren op een markt vol verschillende aanbiedingen, je sterk moet zijn', vervolgt Domenicali. 'Ik wil ervoor zorgen dat F1 een zeer inclusief platform is dat over de hele wereld geliefd is, waar mensen plezier hebben en genieten van het deel uitmaken ervan', aldus de CEO.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws