In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Williams, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de race in Las Vegas.
Williams: Albon P12, Sargeant P16
Beide Williams-coureurs waren goed aan hun weekend in Las Vegas begonnen, door als P6 en P7 te kwalificeren. Voor Logan Sargeant was zijn P7-kwalificatie zijn beste in zijn carrière tot nu toe. Helaas lukte het zowel Sargeant als Alexander Albon niet de punten in te rijden. Bandendegradatie was voor beide mannen de boosdoener. 'Ik had vandaag behoorlijk last van graining', gaf ook Albon aan als reden voor het later terugzakken door het veld van beide Williams-bolides. 'Het (de race, red.) was moeilijk voor ons en de safety car hielp niet mee, want de meesten kregen een pitstop met weinig gevolgen.' Albon eindigde de race uiteindelijk als twaalfde.
Sargeant kon, tijdens zijn derde thuisrace van het jaar, niet hoger komen dan de zestiende plek. Volgens de Amerikaanse coureur kon het team tijdens de race het niet veel beter hebben gedaan. 'Eerlijk gezegd denk ik niet dat we vandaag veel fouten hebben gemaakt. Als team zaten we na de eerste ronde rond de vijfde en zesde plaats, wat het doel was. Ik had het gevoel dat we die eerste stint relatief goed beheersten, maar zoals verwacht begonnen de snellere auto's tegen het einde langs ons heen te komen.' Ook Sargeant is van mening dat de tweede safety car uiteindelijk de races van beide Williams-coureurs heeft verpest. 'Ik denk niet dat we in een slechte positie zaten, totdat die tweede safety car naar buiten kwam en onze kansen om zeep hielp. We hadden niet echt een optie om binnen te komen en een nieuwe set eronder te monteren.'
Tekst gaat onder de afbeelding verder
Alfa Romeo: Bottas P17, Zhou P15
Voor Alfa Romeo-coureur Valtteri Bottas was het weekend in Las Vegas er ook eentje om gauw te vergeten, nadat hij in de eerste bocht al naast de baan stond. De Fin werd door een spinnende Fernando Alonso geraakt, en kreeg nog een klap na van Sergio Pérez. Bottas eindige uiteindelijk als zeventiende. 'Ik startte in een heel sterke positie, maar helaas werd mijn race in de eerste bocht zo goed als verpest', blikt de Fin terug. 'Na het contact met Fernando (Alonso, red.) werd ik aan de achterkant geraakt, waardoor mijn diffuser beschadigd raakte en ik geen kans meer had om verder te komen en de verloren posities terug te winnen. Daarna was het een lange race, met een gebrek aan tempo en grip.'
Tekst gaat onder de afbeelding verder
Teamgenoot Zhou Guanyu verging het niet veel beter dan Bottas, en kwam als vijftiende over de finishlijn. De Chinese coureur is echter wel een stuk positiever over zijn Vegas-race. 'De race was best leuk voor mij, met een aantal goede gevechten en goede bewegingen, ook al hebben we uiteindelijk geen punten gepakt. Ik moest bij de start uitwijken, dus ik kon niet echt profiteren van de chaos voor me.' Wel denkt Zhou dat Alfa Romeo voor de juiste pitstopstrategie was gegaan. 'We kozen ervoor om te pitten toen de safety car binnenkwam. Dat betekende dat we dertig ronden op mediumbanden moesten rijden: de strategie werkte goed en stelde me in staat om een paar plaatsen goed te maken en in gevecht te raken met Lewis (Hamilton, red.) en Fernando (Alonso, red.). Zonder verdere kansen om te pitten, was ik in de laatste tien ronden blootgesteld: toen de banden op waren, begonnen mijn rondetijden te zakken.'
Haas: Magnussen P13, Hülkenberg DNF
Ook voor het kleine Amerikaanse team was het niet het thuisweekend waar ze op hadden gehoopt. Kevin Magnussen kwam niet verder dan P13, terwijl de Deen vanaf P9 was gestart, en Nico Hülkenberg kon de race niet eens afmaken. Dat laatste was extra jammer voor het team, want het tempo was niet verkeerd, aldus Hülkenberg. 'Er gebeurde iets waardoor ik vermogen verloor, dus we zullen het moeten onderzoeken. Ik vond het racetempo eigenlijk niet zo slecht, ik had een goede start, maar door het ongeluk in bocht 1 moest ik wijd gaan aan de buitenkant en verloor ik veel plaatsen, dus toen lag ik al achterop. Daarna voelde ik me vrij comfortabel in de auto en ik had het gevoel dat we meer tempo hadden, maar er was altijd verkeer en vanwege het voorkomen van graining kon je niet zoveel pushen als je wilde, dus dat was beperkend.'
Ook Magnussen had het gevoel dat er meer in de Haas-bolide zat dan de uiteindelijke resultaten doen vermoeden. 'Ik heb het gevoel dat we de degradatie en het tempo hadden om punten te scoren, maar dat hebben we niet gedaan.' Volgens Magnussen moet nog onderzocht worden waarom dat was, maar toch heeft de Deen van de race kunnen genieten. 'Ik heb het gevoel dat we voor één keer een goede degradatie hadden en een goed tempo in de race, zelfs aan het einde van de stints. Er was veel baanevolutie gedurende de race, wat prima was en deel uitmaakte van de uitdaging. Ik heb ervan genoten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties