In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Australië.
Aston Martin - Stroll (P6), Alonso (P8):
Bij Aston Martin kwam Fernando Alonso na een duel met George Russell als zesde over de streep, maar de Spanjaard werd hard bestraft vanwege een vermeende brake test bij George Russell. Een tijdstraf van twintig seconden zorgde ervoor dat de 42-jarige gedegradeerd werd naar de achtste plek in de eindklassering. Teamgenoot Lance Stroll profiteerde en schoof op naar de zesde plek. Achteraf was de Canadees kort van stof. 'Het was een vrij eenzame race, maar ik kon gelukkig wel wat punten meepakken. Ik denk dat dit het maximale was', luidden de volledige antwoorden van Stroll op twee vragen van interviewer Lawrence Barretto.
Lees ook
Alonso vol onbegrip na tijdstraf voor incident met Russell: 'Dit maakt deel uit van de autosport'
Haas - Hülkenberg (P9), Magnussen (P10):
Nico Hülkenberg kende naar eigen zeggen een gelukkige race. 'De Virtual Safety Car hielp mij uiteraard. Dat was een goedkope pitstop', beseft de Duitser, die voor de tweede race op rij punten pakte; iets dat Hülkenberg voor het laatst voor elkaar kreeg als invaller in de coronacrisis voor Racing Point in 2020.
De Haas-coureur ging ook in op enkele penibele momenten na de pitstops. 'Als je hier uit de pitstraat komt, parkeer je de auto in de eerste bocht. Het snelheidsverschil is dan groot met een coureur die op het rechte stuk komt aanrijden. Bij de eerste pitstop wist ik Daniel Ricciardo zo in te halen, en bij de tweede pitstop haalde ik Alexander Albon in. Ik weet zeker dat ze daar allebei niet blij mee waren', zegt Hülkenberg over het parkeren van de auto in de eerste bocht. 'Daardoor viel onze race wel de goede kant op.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook zijn Deense teamgenoot was tevreden. 'Het ging goed. We eindigden met beide auto's in de punten, en we leverden weer goed teamwork af', zegt Magnussen. 'De eerste Virtual Safety Car hielp mij natuurlijk niet', aldus de 31-jarige coureur, die voor Hülkenberg startte. 'Het hielp Nico wel, dus hij kwam daardoor terug in het gevecht. Het is een fantastische dag voor ons, om hier drie punten te pakken. Na de kwalificatie was het redelijk, maar niet geweldig, dus ik ben hier heel erg blij mee.'
Williams - Albon (P11):
Bij Williams was Alexander Albon de enige deelnemer. De Britse Thai crashte op vrijdag hard, waarna zijn chassis niet meer bruikbaar was. Williams koos ervoor om het enig overgebleven chassis van Logan Sargeant naar Albon over te hevelen, die dus onder druk stond om punten te pakken. Dat lukte uiteindelijk net niet. 'Ik ben een beetje teleurgesteld', zegt Albon dan ook.
De Williams-coureur kwam net tekort op de Haas-coureurs. 'We waren niet snel genoeg, en verloren de groep waar we mee vochten uit het zicht. We probeerden dus steeds vroeger te stoppen en met nieuwe banden het gat weer te dichten, maar in de laatste tien ronden betaalden we daar de prijs voor. Toen vielen we verder terug. Het is frustrerend. Ik had het gewoon lastig met de banden. Ik had last van graining. Ik kon niet zo snel rijden als de anderen zonder last te krijgen van graining.'
Alpine - Gasly (P13), Ocon (P16)
Dat Alpine puntloos achterbleef, was niet geheel verrassend te noemen. 'We begonnen als zeventiende, en we eindigden als dertiende', vat Gasly samen. 'We hebben met de strategie geprobeerd om onszelf in een redelijke positie te plaatsen, en dan te hopen op een rode vlag op het juiste moment', zo legt Gasly de wanhoop bij het Franse team uit. 'Ik denk dat we gezien ons pakket het maximale hebben gedaan, maar vorig jaar vocht ik nog met Carlos (Sainz, red.) voor de vierde plek. Dit jaar wint hij de race, en eindig ik dertiende.'
Teamgenoot Esteban Ocon dacht juist wel nog even mee te dingen voor een nuttig resultaat. 'We deden mee voor een mogelijke plek in de punten. We reden voor Kevin (Magnussen, red.) en ik vocht met Alex (Albon, red.), en ik reed ook voor Nico (Hülkenberg, red.), dus we streden voor de negende, tiende, of elfde positie. Het zou een leuke race gaan worden, maar daar kwam niks van terecht vanwege dat probleem met de tear-off', aldus de Fransman, die daardoor een lange pitstop moest maken.
Stake - Bottas (P14), Zhou (P15)
Ook Valtteri Bottas baalde Down Under van de gemiste kansen, na wederom een ellenlange pitstop. 'Het was niet geweldig. We weten dat we werk te verzetten hebben bij de pitstops', vertelt de Fin. 'Het is frustrerend, want ik denk dat onze snelheid goed was, en de start was ook goed. Met de snelheid die we hadden, hadden we punten moeten pakken, dus dit valt me zwaar. We hebben onze problemen nog niet opgelost, dus daar moeten we aan blijven werken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zhou Guanyu, goed voor de vijftiende plek, met alleen Ocon nog achter zich, beaamde de woorden van zijn oudere teamgenoot. 'We waren wel sneller dan de Alpines, zoals we al verwacht hadden. Ik begon achteraan natuurlijk, dus het was lastig om posities goed te maken. Het was een DRS-trein, en het was lastig om in te halen, maar de snelheid was best oké, zoals we verwacht hadden', aldus de Chinees.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties