In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen werd tweede in Singapore en had wel het idee dat Red Bull Racing progressie wist te boeken met de RB20. Gezien de vorm van McLaren vond Verstappen zijn podiumplaats meer dan het maximale.
Het was op veel vlakken een interessant weekend, maar uiteindelijk gebeurde er op zondag in Singapore niet veel. Voorafgaand aan het weekend gebeurde er meer naast de baan. Zo was de paddock eerst in de ban van de achtervleugel van McLaren die van de FIA aangepast moest worden nadat ze zagen dat de 'mini-DRS' wel erg veel tijdswinst opleverde. Vervolgens verzocht FIA-president Mohammed ben Sulayem de coureurs om minder te schelden tijdens de persmomenten en over de boordradio's, waarna Verstappen werd bestraft toen hij het F-woord zei in de persconferentie op donderdag.
Enigszins geïrriteerd begon Verstappen dus aan de sessies op het Marina Bay Street Circuit, met name omdat de vrijdag een rommelige dag was voor Red Bull. De RB20 liep niet in het gareel, en er was duidelijk veel nodig om ervoor te zorgen dat de Oostenrijkse renstal op zaterdag en zondag competitief mee zou kunnen doen. Dat werk werd echter verricht door de monteurs, die onuitputtelijk aan de slag gingen om Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez een betere auto te geven. Verstappen pakte daardoor P2 tijdens de kwalificatie, en als er wat zou gebeuren tijdens de race, maakte hij zeker kans op de zege.
Verstappen muisstil op de boordradio na de start
Alle ogen waren gericht op Norris bij de start, die de laatste keren dat hij van poleposition vertrok al snel de leiding verloor na de eerste bochten, maar de Brit vertrok goed uit de startblokken en bleef iedereen voor in de openingsfase. Verstappen bleef een tijdje bij hem in de buurt, maar moest uiteindelijk afhaken. 'Denk om je banden, Max', verzocht ingenieur Gianpiero Lambiase. 'En alvast een heads-up, de grip is beter dan verwacht, dus je mag overschakelen naar de standaard grippositie', liet hij weten. 'Modus zes, graag.'
Verstappen had vanaf de start van de race een tijdje niets te melden, hij was dan ook zijn eigen race aan het rijden zodra het veld stabiliseerde. Lewis Hamilton had hij op een comfortabele achterstand weten te zetten, terwijl hij de McLaren voor hem op dat moment nog wel kon volgen. Het duurde echter niet lang voordat Norris uit het zicht verdween. De Brit versnelde rond de tiende ronde van de race en vergrootte het gat met Verstappen naar acht seconden. Hoewel de auto van de drievoudig wereldkampioen stabieler oogde op de onboards dan in Bakoe, moest Verstappen de bolide alsnog best veel corrigeren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen betreedt niemandsland
'Hamilton gaat nu naar binnen, het gat naar jou was negen seconden', laat Lambiase weten. De recordkampioen was immers op de zachte band gestart en ging daardoor eerder naar binnen dan de coureurs op de mediumband. McLaren was dan ook van plan om de eerste stint zo lang mogelijk te rekken, en niet naar binnen te gaan voordat Red Bull Verstappen naar binnen zou halen. 'Het gat naar achteren is nu elf seconden met Russell, zijn laatste ronde was een 38,4', ging de ingenieur verder. Nog steeds had Verstappen amper wat gezegd, dus het leek in de cockpit allemaal goed te gaan.
'Ter bevestiging, je wilt nog steeds graag twee clicks minder op je voorvleugel?' vroeg Lambiase. 'Eh, ja', antwoordde Verstappen. 'Oké, begrepen, dank je.' Verstappen reed op dat moment al een beetje in niemandsland, met een gat van dertien seconden voor hem en een gat van elf seconden achter zich. In ronde 27 begon Verstappen echter te merken dat zijn banden het ook niet meer zo goed deden. 'De achterbanden zijn best wel slecht nu', liet de Nederlander weten. 'Het zou niet lang meer moeten duren, Max', zei Lambiase, die erop hintte dat de pitstop snel zou komen.
Verstappen niet tevreden: 'Ik begrijp het echt niet'
'Laat het me weten als de status verandert', zei de ingenieur. 'Ja, nou, het wordt vrijwel elke ronde slechter nu', zei Verstappen. Red Bull wilde hem in ronde 28 echter nog niet naar binnen halen. 'Ik moet naar binnen komen nu', drong Verstappen aan. 'Ja, ik begrijp het, Max', zei Lambiase. 'Denk je dat je het nog een ronde vol kan houden? We kijken namelijk naar het gat met Hülkenberg', reageerde de ingenieur. 'Ja, maar hoe zit het met de undercut van Russell?' vroeg Verstappen. 'Hij zit in verkeer nu, Max', zei Lambiase. 'Oké', antwoordde de Nederlander, die nog een rondje langer doorging. Hij kwam uiteindelijk in ronde dertig binnen en hij ging over op de harde band.
'Het wordt misschien krap met Leclerc bij de exit van de pitstraat', waarschuwde Lambiase. 'Hij moet nog naar binnen.' Achter hem was Russell al gestopt, en de Brit zat opeens veel dichter achter Verstappen dan voor zijn pitstop het geval was. Daar was hij niet blij mee. 'Ik begrijp gewoon niet waarom we hem ons van zo ver hebben laten undercutten. Dat is zo dom', zei de Nederlander verhit. Het gat was inderdaad 5,7 seconden, terwijl dat eerder elf seconden waren. Anderen dachten dat dat wellicht een reactie was op Leclerc die voor hem belandde, maar Lambiase meldde duidelijk aan Verstappen dat Leclerc nog naar binnen moest.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Foutjes van Norris boden geen mogelijkheden
'We zitten net buiten Piastri's pit window', liet Lambiase weten. 'Zijn laatste ronde was een 38,1.' Red Bull beschouwde Piastri als een groter gevaar nadat de Australiër een pitstop zou maken. Verstappen had inmiddels Leclerc achter zich als buffer tussen hem en Russell, en hij had het gat weten te vergroten naar zeven seconden. Piastri ging in ronde 38 naar binnen, waardoor Verstappen weer tweede lag. Het gat naar Norris was echter groter dan twintig seconden, dus er moest een wonder gebeuren voor Verstappen om nog kans te maken op de zege.
Norris had wel een paar slordige rondjes achter de rug, de Brit had namelijk een paar keren de muur geraakt, maar had geen serieuze schade. 'Versnelling acht gebruiken graag. Het gat naar Piastri is zestien seconden, hij zit vlak achter Russell', liet Lambiase weten. De McLaren-coureur maakte er vrij snel werk van om Russell in te halen, maar er waren nog zestien ronden te gaan, en het was nog maar de vraag of hij het gat naar Verstappen binnen die tijd kon dichten. De Nederlander kon ondertussen zijn eigen race naar de vlag rijden, hij zat 24 seconden achter Norris.
Deze kennen we: 'Blauwe vlaggen bestaan niet, of zo?'
Verstappen kwam op dat punt in de Grand Prix dat hij wat verkeer begon tegen te komen, en dat betekende dat Piastri achter hem vanzelfsprekend ook wat auto's tegen zou komen. 'We hebben een treintje van vier auto's voor ons', zei Lambiase. 'Blauwe vlaggen bestaan niet, of zo?' vroeg Verstappen cynisch toen een paar voorliggers niet zo snel aan de kant gingen als hij graag wilde. 'Gat naar Piastri is nu zeventien seconden, zijn laatste ronde was een 35,7', informeerde Lambiase. 'Leclerc rijdt nog steeds 35,7', ging de Brit verder. Vanaf dat punt in de race hield de Red Bull-ingenieur hem praktisch alleen op de hoogte over het gat met Piastri.
Aan het begin van Piastri's tweede stint werd dat gat even kleiner, maar uiteindelijk stabiliseerde Verstappens voorsprong en werd het duidelijk dat de McLaren-coureur in principe geen bedreiging meer zou vormen. Met nog zes ronden te gaan was de situatie dan ook niet veranderd, de Australiër zat er nog steeds achttien seconden achter en Norris zat inmiddels 28 seconden voor de drievoudig wereldkampioen. Het enige wat Verstappen kon doen, was de auto heelhuids over de finish brengen en tegelijkertijd alert blijven, mocht er nog wel iets verrassends gebeuren in die laatste paar ronden. Norris had immers al een paar keren een fout gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ricciardo wordt op pad gestuurd voor de snelste ronde
'Nog vier ronden te gaan, Max, inclusief deze', zei Lambiase niet veel later. Verstappen had zelf niets te melden over de boordradio, maar bij het zusterteam van Red Bull, Visa Cash App RB, werd een plan klaargestoomd om voor de snelste raceronde te gaan. Het was aan Daniel Ricciardo om die ronde te bemachtigen. 'Head down, hard pushen', verzocht ingenieur Pierre Hamelin. 'Daniel, we gaan bezig om de snelste ronde te pakken. Box, box, keep the pace up', ging Hamelin verder, waarna Ricciardo binnenkwam. 'Denk om Sainz bij de pit exit, je zal er net voor zitten, blijf ervoor', zei de Fransman. Met een nieuwere set softs ging Ricciardo op pad om de snelste ronde te klokken.
'Blijf pushen, blijf pushen', moedigde Hamelin hem aan. 'Na bocht veertien gaan we over op Strat 12, modus 1. Sainz op vijf seconden', zei de ingenieur, die Ricciardo hielp alle zeilen bij te zetten om de snelste raceronde te bemachtigen. Het was hem dan ook gelukt. Voor Ricciardo een klein hoogtepuntje in een zware race zonder punten. 'Ik ben blij dat we alles hebben geprobeerd. Die stint in het midden was positief', zei Hamelin. 'En je hebt de snelste ronde', sloot hij af. 'Begrepen, yep. Bedankt, jongens. Bedankt', zei Ricciardo, terwijl hij een ronde ging afkoelen om vervolgens naar de pitstraat te rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull meldt het aan Verstappen: 'Je oude maat pakte de snelste ronde'
Voor Verstappen was het uiteraard positief dat Ricciardo dat punt bij McLaren weg wist te snoepen. Hij weet als geen ander hoe belangrijk één punt kan zijn met het oog op de titelstrijd. De Nederlander kwam als tweede over de streep. 'Goed gedaan, Max', zei Lambiase. 'Ja, ik denk dat het wel een goede race van damage limitation was', antwoordde Verstappen. 'De tweede stint zag er wat competitiever uit, vooral richting het einde', ging hij verder. 'Goed gedaan, Max. Ik denk dat je er alles uit hebt gehaald', klonk teambaas Christian Horner. 'Zeven punten ingeleverd op Lando, dus een goed weekend', vond de 51-jarige.
'En eh, je oude maat Daniel pakte de snelste ronde in de laatste ronde nog, Max', meldde Lambiase. 'Bedankt, Daniel!' zei Verstappen. 'We hebben een maand om alles uit de kast te halen zodat we weer mee kunnen vechten in Austin', klonk Horner daarna. 'Ja, we moeten blijven pushen. We hebben nog wat dingen om aan te werken, de auto, wat andere dingen, en dan kunnen we weer vechten', weet Verstappen. 'For your info, jij hebt de muur wellicht ook twee keer geraakt', zei Horner. 'Het was een tijdje geleden dat ik vrije lucht had in Singapore, dat was best wel fijn!' sluit Verstappen lachend af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties