De race van Norris | Norris komt verhaal halen over pitstop: 'Maar waarom? F*ck!' Formule 1
Formule 1

De race van Norris | Norris komt verhaal halen over pitstop: 'Maar waarom? F*ck!'

De race van Norris | Norris komt verhaal halen over pitstop: 'Maar waarom? F*ck!'

In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Lando Norris onder het vergrootglas te liggen. Norris kende een teleurstellende zaterdag en moest daardoor de race aanvangen vanaf P17. Op zondag maakte hij dat echter weer goed; hij kwam namelijk als vijfde over de streep en trakteerde het publiek op een aantal inhaalacties.

Na twee sprintweekenden achter elkaar was het weer eens tijd voor een raceweekend met een 'normale' planning, dus bestaande uit drie trainingen, op zaterdag de kwalificatie en op zondag de Grand Prix. McLaren had dus genoeg tijd om de MCL60 in perfecte vorm te krijgen voor de racedag. Het verliep voor Norris soepel tot de kwalificatie, wat hem een startplek achteraan opleverde. Het resultaat van de race was hoe dan ook goed, en daardoor wist Norris dat hij nog hoger was geëindigd als hij een betere kwalificatie had gereden.

Gele vlaggen verhinderen Norris' laatste poging: 'Nee, dat kan niet'

Na de derde vrije training op zaterdag was het tijd om te kwalificeren. Het was nog warmer dan tijdens VT3, en de baan was constant aan het evolueren. Norris ging zijn eerste snelle runs doen op de mediumband. 'Er zijn nog drie auto's voor je, ze zitten in bocht elf', liet ingenieur Will Joseph weten. Hij kon zijn ronde echter niet afmaken. 'We moeten deze ronde naar binnen komen, dus box deze ronde, alsjeblieft. Schakel de auto uit voor de garage', vervolgde de McLaren-ingenieur. Er was op dat moment iets mis met de MCL60, maar daarover werd niet gesproken op de boordradio. Op dat moment had Norris dus nog geen tijd gezet, dat betekende dus dat zijn tweede run een heel goede ronde moest worden.

McLaren wist het probleem in vier minuten te verhelpen, en dus kon Norris met nog zes minuten op de klok zijn kwalificatie vervolgen. Dat deed hij op een nieuwe set softs. 'We gaan voor push-cool-push', zei Joseph, die het plan voor de resterende tijd uitlegde. 'Gebruik overtake daar niet, alsjeblieft', verzocht de ingenieur toen Norris door de esses reed. Na zijn opwarmronde begon de Brit aan zijn vliegende run, maar hij maakte twee fouten waardoor hij zijn ronde af moest breken. Hij ging te hard over de kerbs in bocht 3 en deed dat nog een keer in Foro Sol. 'Oké, Lando. Laten we nog een run voorbereiden. Het gat met de andere coureurs zal groter worden', zei Joseph, die nog wat meer instructies gaf voor de balans van de auto.

Tekst gaat verder onder de foto

gp2319 111604 67a1377
Norris kreeg de perfecte run niet voor elkaar in Q1. (Foto: McLaren F1 Media)

'De wind komt van achteren in bocht twaalf, een andere auto voelde zojuist een snap', ging de ingenieur verder. 'Pérez zit in bocht 11, de volgende auto is Magnussen in bocht 11.' Zodra het gat er was kon Norris weer aan gaan zetten, maar Fernando Alonso spinde en de gele eerste sector gooide roet in het eten. 'Gele vlag, blijf doorgaan', zei Joseph, die wilde dat Norris zijn ronde nog afmaakte in de hoop dat het goed zou komen. 'Nee, dat kan niet. Ik moet deze ronde naar binnen komen', zei Norris. 'Zhou is nog aan het pushen, hij is in bocht 1', zei de ingenieur. 'Stop de auto voor de garage.' Aangezien Norris zijn ronde niet meer kon verbeteren sloot hij de kwalificatie af als negentiende af.

Lastige eerste stint: 'Ik kan de AlphaTauri niet te pakken krijgen'

Op zondag mocht de McLaren-coureur vanaf P17 starten, hij schoof namelijk naar voren vanwege de pitstart van Lance Stroll en de gridstraf van Yuki Tsunoda, die zijn motor en de versnellingsbak had gewisseld . Norris was de enige van het veld die begon op softs, en dat was een gok waarvan hij zelf ook niet zeker wist of het wel goed zou komen. Toen de lampen uitgingen voor de Grand Prix van Mexico was Norris goed uit de startblokken vertrokken en wist hij uit de problemen te blijven in de eerste chicane. De Brit reed een tijdje achter Tsunoda en Stroll, maar wist de inhaalactie op de Canadees snel gedaan te krijgen. 'DRS is nu beschikbaar', zei Joseph, waardoor Norris ook alvast zijn inhaalactie op Tsunoda kon gaan plannen. De Japanner reed namelijk binnen DRS-afstand voor hem.

Het was echter wel te merken dat Tsunoda op een hardere compound reed, Norris kon zijn tempo op de softs niet superlang volhouden. De zachte band begon snel te slijten met de hoge baantemperaturen. 'Er is op dit moment een virtuele safety car van kracht', informeerde de McLaren-ingenieur. Er lag nog wat rotzooi in de eerste bocht na de aanvaring tussen Sergio Pérez en Charles Leclerc in de openingsronde. 'Lando, hoe zijn de banden?', vroeg Joseph. 'Eh ja. Ik kan de AlphaTauri niet te pakken krijgen, ze zijn te snel in de laatste bocht', antwoordde Norris. 'Begrepen.' Norris zag dat er nog meer troep in bocht 3 lag. 'Bocht 2 en 3, dat moeten ze echt opruimen. De balans is prima', vervolgde de Brit. 'Als er een safety car komt, zou je dan de voorkeur geven aan hard of medium?' vroeg Joseph.

'Ik denk hard, wat denken jullie?' vroeg Norris. 'De VSC is zo voorbij, dus we blijven buiten', zei zijn ingenieur. De race werd hervat met de groene vlag en dus kon Norris zijn jacht op Tsunoda voortzetten. 'We moeten aan de rechterkant blijven', adviseerde Joseph. Ondertussen wist Norris niet zeker hoe lang hij nog door zou kunnen gaan op de softs, die toch wel steeds meer begonnen te slijten. 'Misschien drie rondes', antwoordde hij toen zijn engineer vroeg of hij de stint kon verlengen. 'Dat is oké, we willen de stint nog steeds verlengen.' Norris lag inmiddels veertiende. 'We moeten echt aan de rechterkant blijven', zei de ingenieur nogmaals. 'Ja, dat doe ik! Ik doe het elke keer, en niemand anders doet het, alleen ik', zei de Brit. 'We moeten liften in bocht 4 en 12.' 'Dat doe ik', herhaalde Norris.

Norris hengelt ze binnen: 'We gaan hem pakken in vijf rondes'

Norris moest het nog even volhouden op zijn setje softs. 'Zij (AlphaTauri, red.) hadden een langzame stop, dus we willen voor nu buiten blijven', informeerde de McLaren-ingenieur. Norris werd uiteindelijk in de twaalfde ronde binnengehaald. 'Pit confirm', zei de Brit op de boordradio. Hij kreeg de harde band onder zijn bolide en kwam voor Tsunoda weer de baan op. 'We hebben die out lap niet nodig, het gat met Tsunoda is groot genoeg', liet Joseph weten. De eerstvolgende coureur die Norris tegen zou komen was Esteban Ocon, maar dat duurde nog wel even, de Fransman zat namelijk vijftien seconden voor hem. Vanwege zijn vroege stop betekende het wel dat alle coureurs voor hem nog een stop moesten maken en dat hij op die manier snel wel weer plekken kon winnen.

'Gat naar Hülkenberg is 20,4', zei de engineer. Norris had vrije lucht om het gat dicht te rijden. Dat betekende wel dat de Brit voorlopig geen spannende race had, maar gelukkig kwam Joseph met een voorspelling wanneer hij in de buurt van zijn tegenstanders zou komen. 'Ocon is tien seconden van je verwijderd, we gaan hem pakken in vijf rondes.' De pace van Norris was dus goed, aangezien hij al vijf seconden van het gat met de Alpine-coureur dicht had gereden. In ronde 21 van de race kwam de Brit dan ook aankloppen op de deur van Ocon. Alonso zat daar vlak voor, dus er ontstond een klein DRS-treintje. Norris probeerde Ocon te pakken in de eerste bocht, maar dat lukte nog niet. Ocon was echter aan het glijden en daardoor was Norris' exit vanuit de chicane beter.

Tekst gaat verder onder de foto

gp2319 150416 ony0206
Norris kreeg de inhaalacties snel gedaan en baande zich een weg richting de punten. (Foto: McLaren F1 Media)

Al snel liet de Brit Ocon achter zich en kon hij door naar Alonso. Ook de Aston Martin was geen partij voor hem; hij denderde er voorbij op het rechte stuk naar bocht 1. 'Oké, de volgende is Stroll. De coureurs daarvoor beginnen pitstops te maken', zei Joseph. In de verte was de tweede Aston Martin-coureur al te zien, het gat tussen hen was drie seconden. Inmiddels lag Norris veertiende. Het duurde slechts een paar rondes voordat Norris dicht bij de Canadees kwam en hem net als zijn teamgenoot op het rechte stuk voorbijging. 'Bottas en Albon hebben nog geen pitstop gemaakt', liet Joseph weten. Vanwege pitstops van de Haas-coureurs schoof Norris op naar P11. Hij had Bottas, Russell en Albon voor zich. Toen Gasly in ronde 29 naar binnen ging lag Norris al in de punten.

Norris snapt beslissing niet: 'Waarom? F*ck!'

De 23-jarige had de smaak te pakken, ook Bottas werd al snel ingehaald. 'Goed werk, maat. Pas wel op met de snaps in bocht twaalf, iets minder remmen daar', zei de ingenieur. Norris hield zich stil en zette zijn jacht op Albon voort. 'Probeer de kerbs in de exit van bocht 10 te vermijden.' Het duurde niet lang voordat hij Albon ook achter zich kon laten. De Brit lag inmiddels al achtste en zat nog 4,5 seconden achter George Russell. Norris zijn flow werd niet veel later onderbroken door een safety car vanwege de crash van Kevin Magnussen. De Tecpro-muur was echter teveel beschadigd, dus besloot de wedstrijdleiding om de race stil te leggen. 'Dit wordt een safety car of niet?' vroeg Norris toen hij het incident van Magnussen zag.

'Ja, safety car is ingezet', liet Joseph weten. 'Hoe is de balans?' vroeg de engineer. 'Ik ben momenteel tevreden', antwoordde Norris. 'Denk je dat de hards weer op kunnen starten?' vroeg Joseph door. 'Ja, ik denk het wel? Ik weet het niet, dus ik zeg maar ja. Was mijn pace gelijk aan de rijders voor me of langzamer? Het is op dit moment wat te vroeg om te zeggen.' McLaren haalde hem op dat moment naar binnen. 'Kom deze ronde naar binnen', zei de ingenieur. 'Ja, confirm. Maar waarom? Fuck!', antwoordde Norris. 'Je bent tweede in de rij (in de pitstraat, red.)', zei de ingenieur. 'Je zit achter Hülk en voor Gasly bij de exit.' 'Oké, dus wat is het plan nu?' vroeg Norris, die het spoor even bijster was. 'Ah, motherf-...' Norris hield zich in voordat hij zijn zin afmaakte.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Norris | McLaren ziet de bui hangen in gevecht met Russell: 'Je weet hoe hij is'
De stop voor de rode vlag betekende dat Norris weer wat inhaalwerk moest verrichten. (Foto: ProShots)

De pitstop bleek achteraf niet zoveel zin te hebben, niet veel later kwam namelijk de rode vlag, waardoor de race ongeveer een klein halfuurtje onderbroken werd. Nadat de muur was hersteld werd de race met een staande herstart hervat. Norris lag tiende op dat moment en had door de pitstop te maken voor de rode vlag dus twee plekken verloren. De herstart verliep niet vlekkeloos voor de McLaren-coureur, en dus zakte hij nog vier plekken terug. Norris moest dus een tweede inhaalrace gaan rijden om terug te komen op zijn positie voor de rode vlag. 'Je moet de banden wel blijven koelen', waarschuwde Joseph. Norris werd voor het tweede deel van de race op de mediumband gezet, en die sleet wat sneller dan de harde band. Het duurde daarom ook even voordat hij Bottas voorbij kon steken, maar langzaamaan begon hij zijn voorliggers binnen te hengelen.

Ingenieur waarschuwt voor Russell: 'Je weet hoe hij is'

Voor hem had hij de twee Alpine-coureurs, maar hij zat al binnen DRS-afstand van de eerste, dat was Gasly. Het gat naar de top tien was slechts twee seconden. Norris had geduld en wachtte tot hij de Fransman met DRS op het rechte stuk in kon halen. Daarna kon hij direct door naar Ocon, die hij eerder in de race ook al had gepasseerd. Hij wilde zijn inhaalactie op de Fransman herhalen, maar daar wilde Ocon een stokje voor steken. Norris glipte echter snel tussen hem en Hülkenberg door. 'We hebben iets meer lift nodig in bocht 4 en 12', zei Joseph. 'Ja, ik weet het, ben je blij met linksvoor?', vroeg Norris. Amper een ronde later was Hülkenberg ook het slachtoffer van de inhaalactie van Norris. Hij leek ze één voor één binnen te halen.

De volgende coureurs waren Albon, Tsunoda en teamgenoot Piastri. Tsunoda en Piastri waren met elkaar in gevecht, dus dat was in het voordeel van Albon en Norris. Niet veel later spinde de Japanner toen hij Piastri in wilde halen en dat op een niet zo voorzichtige manier deed. Dat plekje kreeg Norris dus cadeau. 'Wat zijn de rondetijden van Daniel (Ricciardo, red.) en de Ferrari's?' vroeg Norris. 'Daniel reed de laatste ronde een 23,5. Sainz een 23,1 en Russell een 23,6', antwoordde Joseph. De pace van Norris was sneller dan die van zijn teamgenoot, en dat zag McLaren ook. Ze vroegen Piastri dan ook om Norris voorbij te laten. 'Het gaat in bocht 4 gebeuren', zei Joseph. 'Bedankt!', antwoordde Norris, die Piastri inhaalde om zijn eigen pace voort te zetten.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Norris | McLaren ziet de bui hangen in gevecht met Russell: 'Je weet hoe hij is'
Norris werd verzocht voorzichtig te doen bij Russell. (Foto: ProShots)

Daardoor kwam hij al snel aan bij Ricciardo. Hij deed een poging om zijn bolide ernaast te zetten in bocht 1, maar dat lukte nog niet. In de chicane remde Ricciardo zo laat als van hem verwacht werd, maar Norris liet de rem eerder los en kon er daardoor via de buitenkant voorbij. 'Oké, Lando. De volgende auto is Russell. Hij zit op 3,1 seconden voor je, hij deed zojuist een 22,9', informeerde Joseph. 'Strat 13', vervolgde ingenieur met wat instructies voor de motorafstellingen. 'En we weten hoe Russell is, bij hem is het alles of niets, dus heb geduld met hem.' Norris lag inmiddels zesde en had dus een knappe inhaalrace gereden vanaf P14. McLaren wilde die punten pakken, maar dan moest er niets gebeuren in de laatste negen ronden naar de vlag.

Norris zag dat er meer in had gezeten: 'Ai, ai. Wat had kunnen zijn, hè'

Norris had nog ruim de tijd om het kleine gat tussen hem en zijn landgenoot dicht te rijden, en hij volgde het advies van zijn ingenieur op. Elke ronde kwam hij dichter bij Russell en liet hij zichzelf even zien in de spiegels van de Mercedes-coureur. Door de chicane was Norris al aan het kijken waar een gaatje zat, en op het perfecte moment zette hij zijn bolide ernaast. Met een betere exit van Norris was Russell gezien. In de resterende rondes tot het einde van de race kon Norris het gat naar Carlos Sainz niet meer dichtrijden, maar hij ging zeker een poging doen. 'Er zijn nog drie rondes te gaan. Het gat naar Sainz is acht seconden. Jij deed net een 22,9', zei Joseph. 'Ja, cool', antwoordde Norris.

Norris kon inderdaad niet meer bij oud-teamgenoot Sainz in de buurt komen, maar die P5 had hij te pakken. 'Goed gedaan, maat. Dat is P5. Ik denk echt dat dit een van onze beste races is. Goed gedaan', looft de McLaren-ingenieur. 'Ai, ai. Wat had kunnen zijn, hè', zegt Norris, doelend op waar hij had kunnen eindigen als hij een betere kwalificatiedag had gehad. 'Erg goede race, goed gedaan. Ook een erg goede pace. Sorry voor gisteren. Als we het in de volgende race weer samen gaan voegen, dan wordt het een podium', sluit Norris af, waarna hij zijn auto naar Parc Fermé rijdt en uit zijn wagen springt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws