In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Charles Leclerc, die allerminst een goed weekend heeft gehad in Frankrijk en na zijn twee polepositions weer met beide benen op de grond staat.
De eerste tekenen van dat Ferrari een lastig weekend tegemoet ging, zagen we al op vrijdag. In de eerste vrije training kwamen zowel Leclerc als Carlos Sainz niet verder dan respectievelijk P11 en P16. De Monegask was met een 1:34,950 ruim anderhalve seconde langzamer dan snelste man Valtteri Bottas. Sainz was een kleine vier tienden langzamer dan zijn teamgenoot. In de middagsessie zag het er een stuk beter uit met Leclerc op P5 met een 1:33,550 en Sainz op P8 met een 1:33,698. Helaas was het niet geheel representatief voor de rest van het weekend voor de twee Ferrari-mannen.
Op de zaterdag was het eerst tijd voor de laatste vrije training. Leclerc zakte wederom terug naar P11 en klokte een 1:32,820. Sainz reed verrassend genoeg de derde tijd achter Bottas en kopman Max Verstappen en was ruim zes tienden sneller dan zijn collega. De Spanjaard zou opnieuw sneller zijn dan Leclerc tijdens de kwalificatie. Sainz kwalificeerde zich op P5, terwijl Leclerc niet verder kwam dan P7. Het verschil bedroeg ruim een tiende tussen de 1:30,840 van de Madrileen en de 1:30,987 van de Monegask.
Verdienstelijke start van muisstille Leclerc
Leclerc wist zijn zevende plaats te behouden tijdens de start van de Grand Prix van Frankrijk. Hij verloor weliswaar kortstondig zijn plek aan Fernando Alonso, maar in bocht 9 was hij alweer voorbijgegaan aan de Alpine-coureur. De 23-jarige wist snel een gat te slaan van een kleine seconde en zat ongeveer ook zo ver weg van Pierre Gasly voor hem. Het zicht op Sainz op P5 was ook nog niet verdwenen.
In ronde 6 werd het veld meer verspreid over de hele baan en dat was terug te zien in de tijdverschillen tussen de coureurs. Alonso lag nu een kleine twee seconden achter op Leclerc, die veelvuldig door ingenieur Xavier Marcos Padrós op de hoogte werd gehouden over de gaten. Gasly lag om en nabij de seconde voor op de tweevoudig Grand Prix-winnaar en hoewel het verschil niet kleiner werd, fluctueerde het met regelmaat.
Leclercs ingenieur vroeg in de tussentijd in ronde 7 om een update over de banden, maar kreeg geen gehoor van zijn coureur. De Monegask leek zich volledig te willen focussen op de jacht op Gasly. Enkele instructies over de balans van zijn auto leek hij een ronde later ook niet op te willen volgen, gezien hij van de knopjes op zijn stuur afbleef. 'Sainz' rondetijd was een 1:40,6', vertelt de ingenieur vervolgens terwijl Leclerc een 1:41,6 klokte.
Padrós vertelde zijn coureur in ronde 9 dat iedere rijder momenteel moeite had met slijtage van de achterbanden. Ook vroeg de Spanjaard Leclerc opnieuw over een update van zijn banden, maar wederom kreeg hij geen gehoor. Inmiddels was Daniel Ricciardo voorbijgegaan aan Alonso en lag de McLaren-coureur op 1,6 seconden van de Ferrari. De Australiër was ongeveer twee tienden sneller dan Leclerc in ronde 11.
Ricciardo jaagt, strategisch steekspel met Leclerc
Ronde 12 en Leclerc liet zich voor het eerst horen over de boordradio. Zo kreeg hij van Padrós te horen dat de strategie nog steeds op plan A was, wat suggereert dat er (nog) geen reden was om af te wijken van de oorspronkelijke strategie. Dat was namelijk het maken van slechts één bandenwissel van de mediums naar de harde banden. De 23-jarige gaf een simpele 'copy' als antwoord. Ricciardo bleef jagen op Leclerc en volgde dezelfde strategie als zijn voorligger. In de tussentijd slaagde de Australiër erin om ongeveer een halve seconden per ronde in te lopen en in ronde 14 ging hij voorbij aan de Ferrari-jongeling, wat een belangrijke ronde zou worden voor Leclerc.
Hij ging namelijk als eerste van het veld naar binnen voor een bandenwissel. Leclerc wisselde van de mediums naar het harde Pirelli-rubber en kwam als negentiende terug op de baan, achter Nikita Mazepin. De Rus maakte het hem op het rechte stuk van Mistral niet lastig om weer te passeren. Ricciardo bleef ondertussen twee ronden langer op de baan om vervolgens in ronde 16 zijn enige pitstop van de race te maken. In die twee ronden hadden hij en zijn ingenieur overleg over de banden en waar eventueel nog tijd viel te winnen. Een undercut van Leclerc zou natuurlijk niet mogen slagen.
De 31-jarige liet weten dat de grip in zijn banden minimaal was en dat er niet meer veel leven inzat. Ingenieur Tom Stallard reageerde: 'Copy, er valt weliswaar nog tijd te winnen in bocht 2 en 3, met name in 3.' Gezien het strategische steekspel waren deze twee bochten blijkbaar cruciaal. McLaren zag dat Leclerc daar tijd kon winnen ten opzichte van Ricciardo. De oud Renault-man vertelde in ronde 16, voorafgaand aan de pitstop, dat zijn voorste twee banden voor de grootste problemen zorgden.
Undercut Leclerc slaagt, woedende Gasly over boordradio
Het lukte de oud Red Bull Racing-coureur niet om voor Leclerc terug te komen op de baan. Zo werd het een geslaagde undercut van Ferrari om weer voorbij te gaan aan de Australiër. Een ronde later en Sainz ging naar binnen voor dezelfde bandenwissel als zijn teamgenoot. Ook Gasly kwam naar binnen voor een pitstop, maar de latere bandenwissels van de Spanjaard en Fransman waren niet ideaal. Zowel Leclerc als Ricciardo zaten nu voor hen in ronde 18.
Sainz liet niets van zich horen na de overduidelijk minder effectieve overcut-strategie, maar Gasly liet merken dat hij pissig was. De Fransman kon het maar niet begrijpen dat zijn team niet naar hem wilde luisteren: 'Ik riep zes ronden lang dat we naar binnen moesten gaan.' De 25-jarige had blijkbaar graag in ronde 12 al zijn bandenwissel willen doen, maar zijn team leek het daar niet eens mee te zijn. Gasly kreeg geen reactie terug van zijn ingenieur na zijn ietwat gefrustreerde opmerking.
Een sprongetje naar ronde 24 dan, want Leclerc reed het gat dicht naar Antonio Giovinazzi. De Alfa Romeo-man was nu de voorligger van de Ferrari-coureur gezien hij nog geen pitstop had gemaakt en op de harde banden begon. Voor de snelle rechterbocht van bocht 10 maakte de Italiaan het de 23-jarige niet al te lastig en zo lag Leclerc nu op P8, vlak achter Esteban Ocon. Een ronde later wist hij voorbij te gaan aan de Fransman aan het einde van Mistral bij bocht 8. Zo leek het tempo van Leclerc toch bij lange na niet zo slecht te zijn.
Banden en tempo van Leclerc storten in
Het tempo begon echter in te storten in ronde 27 voor Leclerc. Waar hij eerder nog voorbijging aan Ocon twee ronden eerder, ging Ricciardo nu voorbij aan Leclerc op hetzelfde punt. In bocht 1 van ronde 28 verloor de Formule 2-kampioen van 2017 ook meteen P8 aan zijn teamgenoot. Lando Norris ging ondertussen voorbij aan Gasly en beiden lagen nu op drie tienden afstand van de Monegask.
Zo leek het erop dat Leclerc zelfs buiten de punten zou vallen. Dat gebeurde, en snel. In de één-na-laatste bocht van ronde 28 passeerde Norris de ploeterende SF21 en aan het einde van start-finish in ronde 29 volgde Gasly ook maar meteen. Wat een paar ronden geleden nog P7 was, was inmiddels P11. 'Plan C', zegt een duidelijk teleurgestelde Leclerc tegen zijn ingenieur, waardoor een twee-stopstrategie lonkte.
'Kan je nog vijf ronden doorgaan?', vraagt Padrós aan zijn coureur. 'Jawel, maar f*ck, deze banden zijn dood', zo luidt de reactie van Leclerc op de vraag van zijn ingenieur in ronde 30. Uiteindelijk zou de 23-jarige doorgaan tot en met ronde 38 om zijn tweede pitstop van de race te maken. Alonso was in de tussentijd ook voorbijgegaan aan de SF21 van Leclerc. Punten leken nu helemaal uit zicht te zijn. Op eigen tempo zou het Leclerc niet meer lukken met zijn huidige banden en een pitstop zou aan de andere kant teveel tijd kosten om een inhaalrace te kunnen rijden.
Padrós had voor de bandenwissel nog wel een vraagje aan zijn coureur: 'Kan je je rondetijden verbeteren naar een 1:39,5?' De laatste rondetijd in ronde 34 was namelijk een 1:39,9. Leclerc reageerde: 'Dan haal ik het einde van de race niet eens.' Er was dus niks meer te verliezen en zo kwam Leclerc in ronde 38 naar binnen voor een nieuw setje mediums. Hij zakte terug naar de zestiende plaats en werd ook nog eens op een ronde gezet door de kopgroep.
Verslagen Leclerc uit frustratie
In de slotfase was het vooral proberen om het gat te dichten naar Giovinazzi, opnieuw de man die voor Leclerc lag op de baan. Ook hield Padrós hem met regelmaat op de hoogte over Sainz. De 26-jarige reed in ronde 43 nog steeds in de punten, maar hij werd opgejaagd door Sebastian Vettel en Lance Stroll. Zij begonnen op de harde banden en waren nu aan het pushen met de mediums. De Duitser wist voorbij te gaan aan Sainz in dezelfde ronde en de Canadees volgde zijn teamgenoot in ronde 48. Zo vielen beide Ferrari's buiten de punten.
Leclerc bleef jagen op Giovinazzi, maar het mocht niet baten. De Alfa Romeo bleek te snel te zijn op de rechte stukken om een aanval in te kunnen zetten en zo werd Leclerc slechts zestiende. Over de boordradio aan het einde van de race liet hij zijn frustratie merken: 'Freaking hell. Dat was ongelooflijk moeilijk. Het leek alsof de snelheid terugkwam met de hards, of met de mediums. Oh mijn God', aldus een verslagen Leclerc wanneer hij over de eindstreep kwam. Het is hopen voor de 23-jarige en zijn team dat er in Oostenrijk wél punten worden gescoord, anders loopt McLaren weg in de constructeursstand.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties