McLaren heeft de wereld haar MCL36 getoond en is daarmee de derde partij die al wat door heeft laten schemeren van wat ons op technisch gebied te wachten staat in 2022. Naast een aardige nieuwe livery, die sterk deed denken aan de Gulf-thematiek waarmee het team in actie kwam in Monaco 2021, heeft het team uit Woking details geboden van wat ons aankomend seizoen te wachten staat. Met een unieke ophanging en een relatief gestroomlijnd chassis slaat het een richting in die we van Aston Martin én Haas nog niet gezien hebben. De spanning loopt op en bij F1Maximaal.nl leggen we uit waarom.
McLaren is het vierde team dat haar bolide onthuld heeft. Het lijkt met haar ontwerp voor 2022 meer richting de showroom- en Haas-bolide te gaan dan richting de Aston Martin. De twee middenveldteams (McLaren en Aston Martin) hebben de reglementen totaal anders geïnterpreteerd en dat betekent dat we een jaar in gaan waarin we grote verschillen kunnen zien tussen de auto’s. De vraag is of er meer voorstanders zijn van het aerodynamische concept van Aston Martin, want de verwachting is dat de rest van de teams richting het ontwerp van McLaren zullen leunen.
McLaren kiest voor grondeffect én aerodynamica
Het grootste verschil tussen de McLaren en de Aston Martin van 2022 is misschien wel het algehele concept waar de twee teams voor zijn gegaan. Het onderscheid vind je al bij de voorvleugel. McLaren is voor eenzelfde voorvleugel gegaan als Aston Martin, met een eerste flap die nog voor de neus zit, en drie flappen die aan de neus verbonden zijn. Wel lijkt de McLaren-neus in eerste instantie lager te liggen in het midden dan die van Aston Martin. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de concepten waar de twee teams voor gekozen hebben voor 2022.
We zagen bij de eerste filmdag van 2022, die van Aston Martin, dat de neus ontzettend hoog lag, en er dus veel lucht onder de voorvleugel doorstroomt richting de vloer. Dit kost downforce aan de voorkant, de neus vangt immers minder wind, maar levert je performance op bij de vloer. Bij McLaren doen ze het tegenovergestelde: door de neus laag te houden, herleid je de luchtstromen richting het chassis, en is het grondeffect minder effectief. Wanneer je voor een gestroomlijnder chassis gaat dat uitmondt bij de diffuser, zoals in het geval van McLaren, biedt dat aerodynamische voordelen die Aston Martin aan de bovenkant van de auto in mindere mate heeft. Door meer performance uit de vloer te halen lijkt Aston Martin haar opvallend brede bargeboards te willen rechtvaardigen. Welke van de twee concepten onder de streep effectiever is, dat moet nog blijken.
Pull-rod bij bolide Norris en Ricciardo
McLaren is voor een pull-rod-ophanging gegaan, zoals door F1Maximaal.nl eerder dit jaar al gesuggereerd werd naar aanleiding van vermoedens van Craig Scarborough. Het voordeel van een pull-rod-systeem is dat de ophanging lager komt te liggen, wat tot een lager zwaartepunt leidt. Een pull-rod en push-rod-ophanging hebben beide voor- en nadelen, wat betekent dat McLaren voor de oplossing gegaan is die ze het beste aan vinden sluiten op het aerodynamische concept waar ze voor zijn gegaan.
Tenslotte is aan de voorkant van de bolide te zien dat de brake ducts opvallend klein zijn. Hier zal vermoedelijk nog het een en ander aan veranderd worden, gezien McLaren de lichten in Woking al uitdeed voordat technische analist Sam Collins, 11 februari op locatie aanwezig, het onderdeel goed kon onderzoeken. Het lijkt dus of het team wat probeert te verhullen. Ook gaf het team overigens aan dat er wijzigingen aan de voorvleugel verwacht kunnen worden. Wellicht dat die vloer in de testdagen dus meer uitgebuit gaat worden dan McLaren in eerste instantie suggereert met haar ontwerp.
McLaren tussen Aston Martin en Haas in
Als we kijken naar het midden van de bolide dan valt op dat McLaren met het chassis voor een soort compromis tussen het extreem dunne ontwerp van de Haas en de showauto, en Aston Martins dikke sidepods gegaan is. Volgens de eerdergenoemde Scarborough zijn de sidepods van McLaren zo gevormd dat ze rondom de zijkanten van de vloer veel hoge druk creëren. Zo hoopt het team veel downforce te winnen. Ook McLaren heeft onder de sidepod een soort geul lopen die lucht richting de diffuser aan de achterkant moet leiden. Wel is deze gleuf wat korter dan bij Aston Martin en Haas.
Boven de coureurs bevindt zich bij elke auto een zogeheten roll hoop. Dit is de cirkelvormige luchtinlaat aan de bovenkant. Deze luchtinlaat is bij de MCL36 eigenlijk vrijwel identiek aan die van de MCL35M, en dat heeft veelal te maken met het feit dat McLaren ook in 2022 met een Mercedes-motor voor de dag komt. De mate van koeling van het onderdeel wordt door de leverancier bepaald en hierin kan het team dus weinig wijzigingen doorvoeren. Zodoende ziet het onderdeel er min of meer hetzelfde uit als in het vorige seizoen.
Wél een push-rod aan de achterkant
Aan de achterkant van de auto valt vooral op dat McLaren voor één steunbalk gegaan is voor de achtervleugel. Ook is te zien dat daar het DRS-systeem wel al aanwezig is, net zoals bij Aston Martin, en in tegenstelling tot de eerste versie van Haas. De achtervleugel zelf lijkt min of meer het patroon te volgen van de achtervleugel van Aston Martin, met een afhellend profiel richting de binnenkant. Geen verrassingen daar, dus. Er valt middels de 3D-modellen van de bolide over de achtervleugel verder weinig te zeggen omdat deze niet dusdanig gedetailleerd weergeven wordt.
Nog een interessant detail met betrekking tot de achterkant van de bolide is de push-rod-ophanging. McLaren gaat met de MCL36 aan de achterkant dus voor een ander systeem dan bij de ophanging aan de voorkant. De meningen over of dit ze een voordeel gaat opleveren zijn verdeeld. Zo schreef Gary Anderson voor The Race dat hij niet inziet waarom een concept dat al jaren de toon zet in de sport (pull-rod) gewijzigd moet worden. Scarborough vermoedt dat een push-rod onder de ophanging meer ruimte vrij zal maken. Dat maakt het makkelijker om de luchtstromen rondom de diffuser efficiënt in te zetten.
Dat McLaren goed gebruik gaat maken van de diffuser, dat is in de vorm van het chassis al wel te zien. Aston Martin forceert de lucht met haar brede sidepods van de auto af, terwijl McLaren er met het gestroomlijndere materiaal er juist voor kiest om ook de lucht die over de auto heen glijdt richting de achterkant van de auto te krijgen. Dit, gecombineerd met die geul die zich tussen de vloer en de sidepods bevindt, moet de diffuser voeden, wat uiteindelijk resulteert in meer neerwaartse druk, en dus meer snelheid in de bochten.
McLaren meest dynamische model tot op heden
McLaren heeft met de MCL36 de meest dynamische bolide voortgebracht die we tot nu toe gezien hebben. De Haas VF-22 leek te veel op het showmodel om echt significante conclusies te kunnen trekken, en Aston Martin lijkt met haar model ver (misschien wel te ver) doorgeschoten te zijn naar het grondeffect. Op aerodynamisch gebied aan de bovenkant van de auto lijkt Aston Martin dan ook performance te laten liggen ten gevolge hiervan. Dit is performance die McLaren waarschijnlijk wel gevonden heeft. Met haar relatief dunne sidepods en het begeleiden van de luchtstroom onder de sidepods poogt McLaren alles uit de luchtstromen boven de vloer te halen, terwijl ze de vloer wel zo breed mogelijk gemaakt hebben (goed te zien in het bovenaanzicht) om toch van dat grondeffect te profiteren. Het verschil met de Aston Martin is enorm.
Met de ophanging heeft McLaren risico genomen. Aan de achterkant kan het push-rod-systeem voor meer ruimte zorgen voor het sturen van de luchtstromen, maar tegelijkertijd ligt het zwaartepunt van de bolide door zo’n push-rod aan de achterkant wat hoger. Aan de voorkant is er voor het eerst in lange tijd weer ruimte om de pull-rod effectief te implementeren, en dat heeft McLaren dan ook gedaan. Ook dit kan op aerodynamisch gebied haar vruchten afwerpen, mits McLaren de rest van het aerodynamische concept hier juist op af heeft gestemd. Met haar zoektocht naar balans tussen het grondeffect en aerodynamische efficiëntie heeft McLaren de MCL36 omgetoverd tot een dynamische machine met potentie.
Meepraten? Laat een bericht achter in de comments of volg mij op Twitter!
Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties