Honda heeft gedurende de zomerstop van 2021 een nieuwe batterij geïntroduceerd bij Max Verstappen en Sergio Perez. Achter de schermen werkt de Japanse motorleverancier in haar laatste jaar in de F1 hard door aan oplossingen wat betreft het motorblok om Red Bull Racing het voordeel te geven in de titelstrijd tegen Mercedes. Uit deze ambitie is het nieuwe systeem dus voortgekomen, waar Honda-topman Yusuaki Asaki met trots over vertelt.
Het betreft een gloednieuwe batterij, en dat is een van de onderdelen van een F1-motor die niet zomaar ontwikkeld kan worden. Asaki geeft aan dat omdat er veel gevaarlijke grondstoffen komen kijken bij de ontwikkeling van een batterij het logistieke proces van de ontwikkeling en productie vele malen gecompliceerder is dan bij sommige andere onderdelen van de Formule 1-motor. 'De ontwikkeling van dit elektrische systeem heeft enkele jaren geduurd', geeft de Japanner dan ook aan.
Door de jaren heen is Honda op zoek gegaan naar diverse verbeterpunten op het gebied van de batterij. 'Het doel is om een efficiëntietoename te combineren met een vermindering van het gewicht van het onderdeel.' Volgens Honda is dit dus gelukt, wat weer operationele voordelen met zich meebrengt. Zo kan Red Bull dit gewicht distribueren over de gehele auto, wat de balans van de RB16B weer ten goede kan komen.
Details van vernieuwde Honda-batterij
Asaki geeft details vrij over het vernieuwde onderdeel: 'In het laatste jaar van Honda in de sport hebben we een nieuw elektrisch systeem voorgebracht met een extreem efficiënte batterij, die voor de start van de tweede seizoenshelft geïntroduceerd is.' In België kwamen de Red Bull-heren dus al in actie met het vernieuwde ontwerp, evenals in Zandvoort en in Monza. Asaki denkt dan ook dat het een rol gespeeld heeft bij de Grand Prix-overwinningen en polepositions die Verstappen in de afgelopen triple header heeft weten te behalen.
Waarom mag Honda een dergelijke verbetering aan een motorcomponent doorvoeren, ondanks dat de ontwikkeling van de motor in 2021 stilgelegd is? Elke leverancier mag per jaar een verbeterde versie introduceren, per onderdeel. Honda heeft deze verbeterde versie dus niet aan het begin van het jaar geïntroduceerd, maar later pas, terwijl ze doorwerkten aan de optimalisatie van de batterij, de efficiëntie van deze batterij en de gewichtsafname. Zo was het dus alsnog toegestaan het verbeterde onderdeel te introduceren.
Oorspronkelijke plan was 2022 voor Honda
Eigenlijk was de verbetering van het onderdeel gepland voor 2022. Er werd immers jaren aan het onderdeel gewerkt, wat betekent dat men ook al bezig was met wanneer dat onderdeel op de lange termijn geïntroduceerd moest worden. 2021 is het laatste jaar dat Honda in de F1 zit, maar ook het jaar dat Honda aan de wereldtitel ruikt: 'Om het ultieme doel te verwezenlijken, namelijk het verslaan van Mercedes, herkenden we de noodzaak om de prestaties van het onderdeel te verbeteren.'
'Zodoende hebben we het plan van de introductie van het onderdeel verschoven van 2022 naar 2021', wordt geconcludeerd. Aan het begin van het jaar was de ontwikkeling nog niet voltooid, maar inmiddels dus wel. Wellicht dat dit Honda's zetje in de rug is bij Red Bull dat nodig is om op motorisch gebied Mercedes uit te blijven dagen. Er gaan namelijk verhalen rond dat Mercedes bezig is met onderzoek naar welke parameters van de motor gerekt kunnen worden om de Oostenrijkse titelconcurrenten onder druk te zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties