In Japan wist Sergio Pérez zijn teamgenoot in de kwalificatie nog goed bij te benen, maar in China is het gat tussen de beide heren van Red Bull Racing 'gewoon' weer ruim drie tienden. Analisten Ernest Knoors en Tom Coronel noemen het 'de standaard drie tienden van Verstappen'. Het zelfvertrouwen van Max Verstappen is torenhoog, en dat is onheilspellend nieuws voor de rest.
Verstappen pakte zijn vijfde poleposition op rij, en inclusief de snelste tijd in de slotkwalificatie van 2023 is het zelfs zijn zesde op rij. 'Het zijn weer de standaard drie tienden van Verstappen', lacht Knoors. In de eerste drie kwalificaties van het seizoen was Pérez ook al tussen de drie en vier tienden langzamer dan Verstappen, terwijl de Mexicaan in Japan knap binnen een tiende van een seconde bleef. Nu werd het gat dus hersteld tot ruim drie tienden. 'Goed van Sergio Pérez, maar voor mij was Fernando Alonso de ster, dat hij dit met die auto op dit circuit eruit weet te halen.'
Coronel is diep onder de indruk van Verstappen, en vindt het bijzonder dat de Nederlander zo'n groot verschil blijft pakken, terwijl de rest gewoon bij hem en Red Bull kan afkijken. 'Die drie tienden van Verstappen: dat hij dat iedere keer weer laat zien, blijft mij verbazen', voegt Coronel toe. 'Wanneer komt de rest nou een keer dichterbij?' vraagt Coronel zich af bij de analyse van Viaplay.
Honderdste poleposition voor Red Bull
Red Bull Racing bereikte ook een mijlpaal met de honderdste poleposition, maar Knoors denkt niet dat Verstappen daar zo mee bezig is. 'Max leeft volgens mij van race naar race. Hij wil iedere race die poleposition pakken, en aan het einde tel je ze dan op en kom je op een getal uit.' Coronel vindt het wel mooi dat Red Bull zich zo gevestigd heeft in de sport. 'Je hebt het over fabrikanten als Mercedes, Ferrari, en Aston Martin, en dan heb je Red Bull. Die handelen in blikjes. Het is verbazingwekkend sterk hoe ze zich als merk hebben gepositioneerd tussen de grote merken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coronel ziet ook geen reden waarom de reeks van Verstappen op de korte termijn ten einde zou moeten komen. 'Begin het telraam er maar bij te pakken. Als je de eerste vijf kunt pakken, waarom kan je de rest dan niet ook pakken? Als je ziet wat voor gat hij weer sloeg, dan is dat echt ongekend.' Verstappen zorgde voor de vier snelste rondetijden in de Chinese kwalificatie: zijn twee ronden uit Q2 en de twee ronden uit Q3 waren de vier snelste ronden van de dag.
Pérez kent zijn plek
Knoors merkt dan ook op dat Pérez de knop dit jaar heeft omgezet, en uitspraken over een gevecht met Verstappen ontwijkt, nadat hij zich in 2023 wel verschillende keren net wat te ambitieus toonde voor de microfoon. 'Je merkt dat hij goed weet wat zijn positie is. Ik vond het frappant dat hem gevraagd werd of hij met Max ging vechten, maar daar draaide hij ook gewoon omheen. Hij zal het zeker proberen, maar hij weet ook heel goed dat iedereen ook tevreden is met de tweede plek.'
Coronel denkt toch dat Pérez nog wel enigszins strijdvaardig is, tegen beter weten in. 'Als Pérez een betere start heeft, zal hij toch een keer moeten laten zien dat hij ook van dat niveau is, maar hij wéét dat niet zo is. Dit is echter het probleem bij een coureur: als hij die helm opzet, en hij ziet dat hij een kans heeft, dan ga je er stiekem toch voor. Als je aan de eerste bocht aan die binnenkant zit, wat doe je dan? Er is geen grip aan de buitenkant, dus als hij aan de binnenkant zit, zit hij aan de binnenkant. Verstappen is echter een halve seconde sneller, en misschien nog wel meer. Dan denkt hij: ik ga er in de eerste ronde wel lekker achter zitten, pak ik je zo wel. Het zelfvertrouwen van Max schiet echt door het dak.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties