Gianpiero Lambiase, de race-ingenieur van Max Verstappen, heeft inzicht gegeven in de bijzondere samenwerking tussen hem en de drievoudig wereldkampioen en de dynamiek van de Formule 1. Lambiase benadrukt de sterke relatie met Verstappen en de behoefte aan begrip na een race, evenals het belang van Verstappens groei als coureur.
In 2015 trad Lambiase toe tot het Red Bull-team. Voor die periode bekleedde hij de functie van race-engineer voor Paul di Resta bij het team dat destijds bekendstond als Force India. Opvallend genoeg was Lambiase in een eerdere fase van zijn carrière de race-ingenieur van Verstappens teamgenoot, Sergio Pérez. Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat voormalig coureur Sebastian Vettel een cruciale rol speelde bij het aantrekken van Lambiase, ondanks Vettels eigen vertrek naar Ferrari in 2015.
'Getrouwd stel': 'Maar ruzie hebben we nooit'
Nadat Vettel vertrok, werd Lambiase de race-ingenieur van Daniil Kvyat. De Russische coureur werd kort daarna vervangen door Verstappen, waardoor Lambiase de rol van Verstappens race-ingenieur op zich nam. De rest is geschiedenis. De twee staan tegenwoordig bekend als een 'getrouwd stel', omdat ze flink tegen elkaar kunnen bekvechten. 'Maar ruzie hebben we nooit,' vertelt Lambiase tegen de Telegraaf. 'Soms heeft het wel even meer nodig dan één of twee uur na een race om weer tot elkaar te komen. We zitten allebei met adrenaline in ons lijf, soms moet je even tijd voor jezelf hebben voordat je dingen zegt waar je spijt van krijgt,' voegt hij hieraan toe.
Tekst gaat verder onder de foto
Verstappen staat bekend om zijn directe manier van communiceren. 'En er zijn momenten dat ik denk: dat had ik beter kunnen overbrengen. Max zal dat zelf ook hebben. We kunnen best van mening verschillen, maar 's avonds of de volgende dag is het altijd weer oké,' vertelt zijn race-ingenieur hierover.
Samen of helemaal niet: 'Mooi dat hij dat zegt'
Verstappen heeft eerder aangegeven te stoppen met zijn Formule 1-carrière als Lambiase niet langer zijn ingenieur is. Lambiase zelf denkt dat dit echter een beetje overdreven is. 'Ten eerste is niemand onvervangbaar. En ten tweede: no way dat als ik morgen die deur uitloop, Max' Formule 1-carrière voorbij is. Het is wel mooi dat hij dat zegt en het geeft aan hoe goed we met elkaar omgaan,' legt hij uit. De race-ingenieur vertelt wel dat als de rollen zijn omgedraaid en Verstappen uit de Formule 1 stapt, hij dit ook zou doen. 'De dag dat Max en ik niet meer met elkaar werken in deze opzet, wordt voor mij de dag dat ik graag een andere uitdaging aanga.'
Maar waarom wil de race-ingenieur dan niet gewoon zijn carrière voortzetten? 'Ik denk dat het ook niet eerlijk is naar een andere coureur als we proberen na te bootsen wat ik sinds mei 2016 met Max heb gedaan. Ik zie dit als iets ongelofelijk speciaals en denk niet dat zoiets nog een keer voorkomt.' De Nederlandse wereldkampioen heeft in ieder geval tot 2028 een contract bij Red Bull. 'Ik hoop dus dat we zeker tot en met 2028 op deze voet verdergaan. Tenzij hij of het team iets anders beslist natuurlijk,' aldus Lambiase.
Van tiener naar wereldkampioen
Lambiase ziet de enorme groei die Verstappen heeft doorgemaakt sinds hij voor Red Bull rijdt. 'Mijns inziens heeft hij heel veel geleerd van de moeilijke momenten die er zijn geweest in 2017 en 2018. Hij heeft een rijstijl ontwikkeld die niet veel coureurs hebben,' legt hij uit. Volgens de race-ingenieur heeft de Nederlander ook veel geleerd van de titelstrijd in 2021, het seizoen waar Verstappen zijn eerste rijderstitel binnenhaalde. 'Dat jaar snapte hij dat hij elke race moest finishen en zich geen DNFs kon veroorloven. Dat jaar is zo ontzettend belangrijk geweest voor zijn groei.'
Verstappen kan dit weekend in Brazilië zijn zeventiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties