Na de Grand Prix van de Verenigde Staten controleerde de FIA in eerste instantie bij twee coureurs de slijtage van de plank onder de auto: Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Beide coureurs kwamen niet door de technische keuring, waarna ook de bolides van Max Verstappen en Lando Norris nader bestudeerd werden. Het duo doorstond de controle, waarna de FIA geen andere coureurs controleerde. Fernando Alonso denkt dat dit een fout was, en denkt dat verschillende teams hun werkwijze dit weekend moeten aanpassen.
Na Austin werd er door Mercedes en Ferrari vooral gewezen naar de onzekerheden van het sprintweekend, met maar één vrije training, in combinatie met het hobbelige circuit. Diezelfde combinatie van factoren staat ook dit weekend op het menu in Brazilië, en dus valt het niet uit te sluiten dat er laat op de zondagavond nog aan de uitslag gesleuteld moet worden. 'Het wordt heel uitdagend', vertelt Mercedes-coureur George Russell, die ondanks de diskwalificatie van zijn teamgenoot in Austin dus niet gecontroleerd werd. 'Dit is een groot probleem met de sprintweekenden.'
In Austin werkte alleen Red Bull Racing in de vrije training een racesimulatie met volle tanks af, en dat bleek cruciaal te zijn. 'In Austin beëindigden we de vrije training, checkten we de data, en was er geen slijtage aan de plan, dus we dachten dat we goed zaten', zo wordt Russell geciteerd door Motorsport.com.
'Vervolgens veranderde de wind lichtjes van richting, en had de auto voor het eerst honderd kilogram aan brandstof aan boord. We reden wat ronden in verkeer en wat ronden in vrije lucht op een heel hobbelig circuit, en opeens werden we met een probleem geconfronteerd dat we niet verwacht hadden', blikt Russell terug, die rekening houdt met een herhaling van dit probleem. 'Ik moet eerlijk zijn: op een circuit als Interlagos kunnen sommige teams in diezelfde situatie terechtkomen.'
Alonso vermoedt dat veel collega's de dans ontsprongen
Aston Martin-coureur Alonso sluit zich daarbij aan. 'In de sprintweekenden is het dit jaar voor iedereen best lastig geweest om de auto te optimaliseren. Je moet dan altijd een bepaalde marge houden. In Austin hebben ze een aantal auto's gecontroleerd, en er waren veel andere auto's die niet gecontroleerd werden die ook illegaal waren', vermoedt de Spanjaard, die in Austin na afstellingsaanpassingen vanuit de pitstraat aan de race begon, maar uiteindelijk uitviel. 'Ik denk dat iedereen hier conservatiever te werk zal moeten gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties