Tijdens de start van de Grand Prix van Emilia Romagna startte Max Verstappen net als bijna het gehele veld in de tweede versnelling. Sergio Perez trapte de race echter af in de eerste versnelling, een ongebruikelijk fenomeen bij de start in een regenrace. Toch gebeurt dit bij sommige coureurs vaker, meermaals zonder succes. Waarom starten coureurs alsnog vanuit de eerste versnelling, ondanks dat de tweede versnelling toch echt de betere optie lijkt? Tom Coronel en F1Maximaal bekeken de verschillen tussen de eerste en tweede versnelling.
Naast Perez was Kimi Raikkonen de enige coureur die de race op Imola in de eerste versnelling startte. Verstappen en rivaal Lewis Hamilton kwamen in de tweede versnelling juist veel beter weg. 'De eerste versnelling pak je alleen als er genoeg grip is', legt Coronel uit. 'Als je in een lagere versnelling start heb je namelijk veel sneller wielspin. In plaats daarvan zorg je ervoor dat je niet op de pure paardenkrachten rijdt, maar op de torque.'
De zogeheten torque, waar we later in dit artikel meer uitleg over geven, is een belangrijk feit dat starten in de tweede versnelling beter is. Toch zijn er coureurs met een andere voorkeur. Perez en Raikkonen weten als geroutineerde Formule 1-rijders de consequenties van starten in de eerste versnelling, maar kiezen er toch voor om het risico op wielspin te nemen. 'Dat is een persoonlijke keuze', weet Coronel uit eigen ervaring. 'Het is echt niet gemakkelijk, de koppeling is hierbij heel erg belangrijk. Als je in de tweede versnelling start en je bent te hard op de koppeling, dan slaat de motor gewoon af. Geef je echter te veel gas bij de start, dan creëer je juist weer wielspin. De coureur maakt de keuze en de ene keer gaat het goed, de andere keer niet.'
Toch is er volgens de Nederlandse coureur maar één logische keuze voor een racestart op nat asfalt: 'Het is in de regen nu wel bewezen dat je in de tweede versnelling beter start, al start ik soms alsnog in zijn één. Dat probeer je voor de start gewoon aan te voelen.' De keuze wordt door de coureurs dus bepaald bij de start: willen we snelheid maken op 'trekkracht' of op puur motorvermogen?
Wat is nou precies de torque?
Er zit een verschil tussen koppel (de torque, red.) en vermogen. De vergelijking naar een fiets met versnellingen legt dit makkelijker uit. Stel je wil in een hoge versnelling wegfietsen vanaf stilstaande positie is dit in het begin heel zwaar. Je geeft maximale kracht vanuit je benen, maar de start is traag. Op een gegeven moment heb je echter het punt bereikt dat versnellen veel makkelijker gaat en opeens krijg je het gevoel dat je keihard aan het versnellen bent: op dit moment heb je de maximale koppel bereikt.
Het vermogen komt uit de paardenkrachten, terwijl het gemak om te versnellen uit de geleverde koppel wordt gehaald. In een regenstart is dit tweede veel belangrijker. 'In de lage toeren pakt de bolide dus de torque', vervolgt Coronel. Doordat auto's in regenraces geen baat hebben bij zo veel mogelijk kracht loslaten in zo min mogelijk tijd is dus de torque veel belangrijker. De capaciteit om een bepaalde lading (in dit geval een auto, red.) te versnellen met externe factoren zoals een nat circuit is belangrijker dan het loslaten van paardenkrachten. Daarom is de trekkracht op een baan met minder grip van groot belang.
Als een coureur echter in de eerste versnelling kan starten en de koppeling goed in bedwang heeft zodat er geen wielspin ontstaat, heeft hij of zij een groot voordeel tijdens een start. In het begin schiet de coureur namelijk veel sneller weg, al is dit een lastige opgave. Starten in de tweede versnelling geeft namelijk bijna een garantie op een snelle wegkomst. 'In de lage toeren haal je simpelweg het risico op wielspin weg, vandaar dat je als coureur sneller rijdt op de torque', verklaart Coronel. De wielen draaien dan aanvankelijk minder snel dan in de eerste versnelling.
Verstappen en Hamilton in gevecht om de leiding tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna. Red Bull-rijder Perez kwam minder goed weg. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Starten in de eerste versnelling vrijwel nooit succesvol
Meermaals is gebleken dat een regenrace starten in de eerste versnelling niet vaak loont. In de afgelopen vier regenraces waren coureurs die op de 'normale' manier startten slechter af, bij veel coureurs kwam dit door te veel wielspin. Verstappen had tijdens de Grand Prix van Turkije echter een ander probleem, namelijk een haperende Honda-motor. Dit kan verklaren waarom de Nederlander in de eerste versnelling aftrapte: als een motor al niet goed weg kan komen op de normale manier is het risico op een stilvallende motor des te groter in de tweede versnelling.
Perez gaf op Imola de voorkeur aan een 'normale' start, wat hem duur kwam te staan. Volgens Coronel is een dergelijke start in ieder geval een persoonlijke keuze en bepaalt de rijder zelf wat handiger is. Dat trekkracht belangrijker is, wordt in ieder geval onderbouwd door resultaten uit regenraces: motorvermogen is minder belangrijk en het handelen van de coureur staat centraal op een nat asfalt. Wie andere factoren, zoals de trekkracht, beter beheerst is in nat weer de betere coureur.
Door: Marnik Kok
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties